Konkurs Wydawnictwa Bellona (64 edycja) – rozstrzygnięcie

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Minął czas na nadsyłanie odpowiedzi, zatem pora rozstrzygnąć sześćdziesiątą czwartą edycję konkursu Wydawnictwa Bellona, w którym do wygrania są książki historyczne Wydawnictwa.

 

PRAWIDŁOWE ODPOWIEDZI

1. Pochodził z mieszanej narodowościowo rodziny. Podjął służbę w armii państwa innego niż narodowość jego rodziców. Początkowo służył głównie w kawalerii. W czasie I wojny światowej dowodził korpusem, później grupą armijną i jedną z armii, osiągając pod koniec wojny stopień feldmarszałka. Po zakończeniu działań wojennych pełnił funkcję głównodowodzącego armii narodu walczącego o niepodległość. W okresie międzywojennym został generałem armii innego państwa, chociaż nigdy w niej nie służył. W czasie II wojny światowej honorowo mianowany feldmarszałkiem jeszcze innej armii. O kogo chodzi?

Eduard Freiherr von Böhm-Ermolli

Poprawiony: wtorek, 29 kwietnia 2025 07:51

Więcej…

 

Wywiad z Autorką: Małgorzata Członkowska-Naumiuk

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Na co liczyli sprzymierzeńcy rzucając rękawicę Rzymowi w początkach I wieku p.n.e.? Po tym jak jego wszyscy konkurenci w basenie Morza Śródziemnego zostali pokonani i Republika stała się niekwestionowanym hegemonem, kontrolując bezpośrednio lub pośrednio większość terytoriów całego znanego ówczesnym świata, wszczynanie z nią wojny zakrawa na szaleństwo.

Być może to rzucenie rękawicy Rzymowi, czyli zbrojne powstanie, nie było aż tak szalone, jak się wydaje. Dzięki komu w dużej mierze Rzym stał się hegemonem? Italikowie od lat stanowili ogromną część – czasem nawet ponad 65 procent – rzymskich wojsk, dzięki którym Republika odnosiła zwycięstwa w basenie Morza Śródziemnego. Byli świetnymi żołnierzami i dowódcami i na pewno mieli świadomość własnej siły. Oczywiście mogę tu tylko wysuwać przypuszczenia. Na co liczyli? Z pewnością na zwycięstwo nad Rzymianami, którego byli nawet dość blisko, ale co zamierzali potem, tego chyba nikt nie jest w stanie powiedzieć. Historycy od początku spierają się o to i będą się spierać. Starożytni autorzy nie dają wyraźnej odpowiedzi, sugerują tylko, jakie mogły być dążenia czy cele italskich sprzymierzeńców. Pamiętajmy też, że to było powstanie, bunt. Tak jak w przypadku innych rebelii czy podobnych zrywów poczucie niesprawiedliwego traktowania i wynikająca stąd chęć walki i odwetu prawdopodobnie doszły do takiego punktu, że wojna stała się nieunikniona.

 

Wydana w październiku 2024 roku książka Małgorzaty Członkowskiej-Naumiuk „Askulum 90-89 p.n.e.” to jej debiut w serii „Historyczne Bitwy” Wydawnictwa Bellona, choć nie debiut w ogóle, tematyką bellum sociale zajmuje się bowiem od dłuższego czasu (mal. Marek Szyszko).

Poprawiony: sobota, 26 kwietnia 2025 10:47

Więcej…

 

Wesołych Świąt Wielkanocnych!

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Wszystkim piszącym i czytającym nasze forum i portal życzymy radosnych, spokojnych i zdrowych Świąt Wielkanocnych, spędzonych w rodzinnej atmosferze, pełnych wiary, nadziei i miłości, jaką niesie ze sobą zmartwychwstanie Chrystusa. Te święta to zawsze czas odrodzenia i przemiany duchowej, w różnych wymiarach otaczającej nas rzeczywistości. Niech takie będą dla Was wszystkich.

 

Konferencja naukowa na XIX Polach Chwały – zapowiedź

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Znany jest już temat tegorocznej konferencji naukowej odbywającej się w ramach XIX edycji konwentu Pola Chwały (dokładnie rzecz biorąc konferencja rozpoczyna się w czwartek, a więc nieco wcześniej, i trwa w dniach 25-27 września 2025):

"Klęska, porażka, pyrrusowe zwycięstwo – przegrana w refleksji nad wojną na przestrzeni dziejów"

Konferencja poświęcona jest szeroko rozumianej historii wojskowości, ale ma charakter interdyscyplinarny. 

Szczegóły TUTAJ. Gdyby ktoś był zainteresowany dalszymi informacjami, proszę pisać do nas na maila.

Więcej…

 

Konkurs Wydawnictwa Bellona (64 edycja)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

 

 

We współpracy z Wydawnictwem Bellona mamy przyjemność zaprosić Państwa do udziału w konkursie historycznym, który wspólnie organizujemy. Nagrodami w konkursie są książki ufundowane przez Wydawnictwo Bellona. Aby wziąć udział w losowaniu nagród, należy odpowiedzieć prawidłowo na dwa pytania. Do wygrania są trzy nagrody książkowe (każdy nagrodzony wybiera jedną książkę spośród poniższych tytułów):

1) Piotr Szlanta „Gorlice 1915” (seria „Historyczne Bitwy”)

2)
Tomasz Greniuch „Paardeberg 1900” (seria „Historyczne Bitwy”)

3)
Mariusz Samp „Nakło 1109” (seria „Historyczne Bitwy”)

Jeśli chodzi o podawanie kto wygrał nagrody, przyjmujemy zasadę, że podajemy dane zgodnie z tym jak podpisujecie się Państwo w mailach. Jeśli ktoś sobie tego życzy, może używać pseudonimu. Użytkownikom naszego forum proponujemy korzystanie z nicków. Taka bardziej anonimowa forma podawania nagrodzonych jest przez nas preferowana. Jednocześnie informuję, że ze wszystkimi nagrodzonymi zawsze kontaktujemy się mailowo co do odbioru nagród.

Poprawiony: niedziela, 06 kwietnia 2025 09:38

Więcej…

 

X Strategos (cz. 2)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

W drugiej części relacji chciałbym więcej uwagi poświęcić grom, które zagościły na stołach, i samym rozgrywkom. Podczas konwentu, odbywającego się w tym roku w Muzeum Gazowni Warszawskiej, grane były następujące tytuły (lista ta, choć obszerna, jest niepełna i z góry przepraszam za ewentualne nieścisłości): „Łukasiewicz. Nafta i gaz” (wyd. Fundacja PGNiG), „Empire of the Sun” (wyd. GMT Games), „Dance of War” (wyd. Three Crown Games), „France ’40” (wyd. GMT Games), „Vijayanagara: The Deccan Empires of Medieval India, 1290-1398” (wyd. GMT Games), „Absolute War! The Russian Front 1941-45” (wyd. GMT Games), „Congress of Vienna” (wyd. GMT Games), „Downfall: Conquest of the Third Reich, 1942-1945” (wyd. GMT Games), „Brotherhood & Unity” (wyd. Compass Games), „Trzecie powstanie. 1921” (wyd. Pospolite Ruszenie), „Grunwald 1410” (wyd. Dragon), „Sekigahara” (wyd. GMT Games), „Maria” (wyd. Histogame), „Great Battles of Alexander” (wyd. GMT Games), „Chariots of Fire” (wyd. GMT Games), „Assyrian Wars” (wyd. Udo Grebe Gamedesign), „Iganie 1831” (wyd. Erica), „Prelude to Revolution: Russia’s Descent into Anarchy 1905 – 1917” (wyd. Compass Games), „Twilight Struggle”/„Zimna wojna” (wyd. GMT Games/Bard/Phalanx), „Shogun” (wyd. Avalon Hill), „People Power: Insurgency in the Philippines, 1981-1986” (wyd. GMT Games), „Ancient Civilizations of the Middle East” (wyd. GMT Games), „Wizard Kings” (wyd. Columbia Games), „Heroes of Might & Magic III – The Board Game” (wyd. Archon Studio), „2 de Mayo” (wyd. Gen-X Games), „Von Manstein’s Triumph” (wyd. NAC Wargames), „Guns of Gettysburg” (wyd. Mercury Games), „Triomphe à Marengo” (wyd. Histogame), „Lee’s Last Offensive” (wyd. Multi-Man Publishing), „Blue Water Navy: The War at Sea” (wyd. Compass Games), „Quartermaster General: Victory or Death – The Peloponnesian War” (wyd. PSC Games), „Quartermaster General: East Front” (wyd. Ares Games), „The Pursuit of John Wilkes Booth” (wyd. Blue Panther), „Rebel Fury” (wyd. GMT Games), „Burning Banners” (wyd. Compass Games), „1960: The Making of the President” (wyd. GMT Games), „Port Arthur” (wyd. Nuts Publishing), „Verdun 1916: Steel Inferno” (wyd. Fellowship of Simulation), „Napoleon 1807” (wyd. Shakos), „Greek Tragedy” (wyd. Blue Panther), „Traces of Hubris” (wyd. VUCA Simulations), „Pacific Go” (wyd. Horiba Koubou), „Combat Commander” (wyd. GMT Games), „Red Winter: The Soviet Attack at Tolvajärvi, Finland – 8-12 December 1939” (wyd. GMT Games), „Fire & Stone: Siege of Vienna 1683” (wyd. Capstone Games), „1775: Rebellion” (wyd. Academy Games), „Kaiser’s Pirates” (wyd. GMT Games), „War Chest” (wyd. Rebel), „Sukcesorzy” (wyd. Phalanx), „Imperial Struggle” (wyd. GMT Games), „Here I Stand” (wyd. GMT Games), „Gwiezdny kupiec” (wyd. Encore), „Total War: Rome – The Board Game” (wyd. PSC Games), „Shikoku 1889” (wyd. Deep Thought Games), „Terraformacja Marsa” (wyd. Rebel), „A Gest of Robin Hood” (wyd. GMT Games). Niektóre tytuły grane były kilka razy.

W niedzielę prezentowano także dwa zaawansowane prototypy. Pierwszy to „SPQR: Triumwirat”, autorstwa Szymona Cydzika. Gra poświęcona jest okresowi historii republikańskiego Rzymu poprzedzającego Bellum Civile. Wydaje się, że w grze wojna jest nieunikniona, choć autor starał się stworzyć alternatywną drogę rozwoju wypadków. Zasadniczo będzie to tytuł dla 3 graczy. Z tego co się dowiedziałem autor pracuje nad nim około dziewięciu lat (z przerwami). Drugi prototyp nosi nazwę „Battle of Vukovar”, zaś jego autorem jest Srdjan Jovanovski. Gra przedstawia trwające 87 dni oblężenie chorwackiego miasta Vukovar przez Serbów w 1991 roku. Serbowie znacznie przeważają pod względem liczebnym, są jednak podzieleni na dwa zgrupowania, którym trudno jest koordynować działania. Chorwaci, znacznie mniej liczni, operują po liniach wewnętrznych. Duże znaczenie w walkach ma teren miejski i aspekty związane z dowodzeniem. Gra oparta jest na mechanice card driven i przeznaczona dla 2 albo 3 graczy. Poza wspomnianymi dwoma tytułami w sobotę pojawił się jeszcze tajemniczy prototyp, który przyniósł ze sobą Jarosław Andruszkiewicz i rozgrywał z autorami dawnego wydawnictwa Dragon (jednym z nich był Piotr Górny, autor „Kircholmu 1605”). Projekt owiany jest nimbem tajemnicy, więc poza tym co jest widoczne na jednym ze zdjęć nie potrafię o nim nic więcej powiedzieć. Jak już wspominałem w pierwszej części relacji, w tym roku nie czyniłem żadnych szczególnych zabiegów ani starań by ściągać na imprezę więcej autorów i wydawców, koncentrując się raczej na tym byśmy spotkali się w jak najszerszym gronie graczy. Tym bardziej, że w pewnym momencie groziło nam, iż w sobotę będziemy mieli problem by zabezpieczyć odpowiednią liczbę stołów, tak by wszyscy mogli się rozstawić. Był to swego rodzaju powrót do korzeni i uważam, że z wielu powodów decyzja okazała się słuszna.

Dziękowałem już władzom i pracownikom Muzeum. W tym miejscu chciałbym natomiast podziękować trzem osobom, które w największym stopniu pomogły przy organizacji tej edycji STRATEGOSA: Kristo, Silverowi i Krystianowi. Dziękuję również wszystkim, którzy w ten czy inny sposób przyczynili się do tego, że konwent się odbył, jak również uczestnikom za dobrą atmosferę, którą stworzyli, i wiele ciekawych rozgrywek oraz dyskusji o grach i historii.

 

Grano przez trzy dni, od piątku do niedzieli. W piątek i sobotę do późnych godzin. Jednym z bardziej klimatycznych miejsc były okolice maszyn dawnej Gazowni, opodal których w sobotę ze stoiskiem gastronomicznym ulokował się Wars. Teoretycznie istniała nawet możliwość rozstawienia stołów między maszynami, ale pomysł został zarzucony ze względu na to, że mogłoby to doprowadzić do zablokowania drogi ewakuacyjnej.

Poprawiony: piątek, 04 kwietnia 2025 15:57

Więcej…

 

Strona 4 z 338