Konkurs Wydawnictwa Bellona (32 edycja) – rozstrzygnięcie

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Minął czas na nadsyłanie odpowiedzi, zatem pora rozstrzygnąć trzydziestą drugą edycję konkursu Wydawnictwa Bellona, w którym do wygrania są książki historyczne Wydawnictwa.

 

PRAWIDŁOWE ODPOWIEDZI

1. X objął tron swojego rodzimego królestwa A mając zaledwie kilka lat, po przedwczesnej śmierci swojego ojca. Początkowo został wybrany na króla także w królestwie B, którym władał jego ojciec, ale wobec młodego wieku po śmierci ojca jego matka zrzekła się w jego imieniu tronu. X utrzymał się na tronie królestwa A dzięki wsparciu możnego protektora, władcy sąsiedniego państwa, który był jednym z najpotężniejszych ludzi Europy tamtych czasów, a zarazem przeciwnikiem jego ojca. W królestwie B doszło wkrótce do walk wewnętrznych. Możny protektor X interweniował tam i doprowadził do ponownego wyboru X na króla. Dopóki żył jego możny protektor, X zmuszony był prowadzić ostrożną politykę. Jego śmierć zmieniła jednak zasadniczo sytuację i wkrótce X ujawnił swoje autokratyczne tendencje, popadając w liczne konflikty z następcami owego możnego protektora, przerywane okresami odprężenia we wzajemnych relacjach. Podczas jednego z tych konfliktów X wyruszył na daleką wyprawę, która za sprawą jego talentów dyplomatycznych zakończyła się sukcesem. Został wówczas nawet koronowany na władcę odległego królestwa, które obejmowało odzyskane przez niego ziemie. W koronacji nie uczestniczył jednak żaden wyższy duchowny. X prowadził dwoistą politykę: w swoim macierzystym królestwie A rządził jak władca absolutny, podczas gdy w królestwie B czynił koncesje na rzecz możnych, doprowadzając do osłabienia władzy królewskiej. X uważa się za jednego z najlepiej wykształconych władców tamtej epoki. Jego imię nosi po dziś dzień uniwersytet w jednym z miast królestwa A. Zidentyfikuj władcę X oraz królestwa A i B.

X – cesarz Fryderyk II Hohenstauf, A – Królestwo Sycylii, B – Królestwo Niemiec

2. Kraj ten, mimo ogłoszenia statusu neutralnego, został w czasie II wojny światowej zaatakowany przez dwa sprzymierzone państwa. Wcześniej napastnicy przedstawili mu ultimatum, żądając wydalenia szpiegów i osób uznawanych za wrogie ich interesom oraz zgody na okupację mającej znaczenie strategiczne części jego terytorium. Żądania te nie zostały spełnione, co doprowadziło do agresji zbrojnej. Inwazja przebiegła szybko, a straty napastników nie przekroczyły 100 zabitych. Jednym z poległych po stronie obrońców był naczelny dowódca marynarki wojennej. Władze kraju wynegocjowały rozejm, decydując się spełnić postawione im warunki, ale do ich pełnej realizacji nie doszło, wskutek czego działania wojenne zostały wznowione, co doprowadziło do opanowania całości terytorium kraju. Obce wojska opuściły okupowane obszary w niedługim czasie po zakończeniu II wojny światowej. O jaki kraj chodzi?

Iran

Pytania okazały się nieco trudniejsze niż zwykle, przez co pojawiło się mniej dobrych odpowiedzi. Dziękujemy za wszystkie nadesłane odpowiedzi.

 

Po losowaniu nagrody powędrują do następujących osób:

1) GrzesiekJ-23

2) Aleksandra Mor

3) Hubert Zacharzewski

Gratulujemy nagrodzonym. Dziękujemy wszystkim, którzy nadesłali odpowiedzi.

Z nagrodzonymi skontaktujemy się mailowo co do przesłania nagród.

Poprawiony: czwartek, 29 września 2022 08:59

Więcej…

 

Premiera systemu „Bogowie wojny: Togo”

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Nadszedł TEN dzień! Z wielką przyjemnością chcielibyśmy ogłosić, iż podczas tegorocznych, niepołomickich Pól Chwały, w sobotę 24 września, o godzinie 12.00 swoją premierę będzie miała nasza nowa gra: Bogowie wojny: Togo. Miejscem premiery będzie tradycyjnie zamek w Niepołomicach, koło Krakowa. Premiera Togo jest częścią najwspanialszej imprezy wargamingowej w Polsce, czyli Pól Chwały.

Więcej…

 

[Fornovo 1495] Scenariusz IV – Cadrach vs Raleen, 21.08.2022

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Relacja ta będzie poświęcona rozgrywce w scenariusz IV gry Fornovo 1495 (wyd. Compass Games). Jej autorem jest Brien J. Miller i stanowi ona pierwszą odsłonę stworzonego przez niego systemu Order of Arms. Scenariusz IV, noszący tytuł Drive on Parma (w wolnym tłumaczeniu: Marsz na Parmę), przedstawia alternatywny rozwój wypadków tj. jak potoczyłyby się one, gdyby Francuzi wybrali inną trasę marszu niż historyczna, posuwając się tym brzegiem rzeki Taro, gdzie czekała na nich armia Ligi Weneckiej. Francuzi muszą przebić się przez pozycje armii Ligi i tym samym zetrzeć się z całością jej sił. Moce natury, w tym podnoszący się poziom wody na rzece Taro, nic im tym razem nie pomogą. Armia Ligi Weneckiej (dla uproszczenia równolegle nazywam ją w relacji armią włoską) przeważa liczebnie, ale odstaje jakościowo. Jej słaby punkt stanowi także lojalność części kondotierów, niezbyt skorych do umierania za interesy Wenecjan i Papiestwa. Mogą oni zwyczajnie zdradzić i opuścić pole bitwy. Prawdopodobieństwo tego nie jest zbyt duże, ale rośnie o ile do Francuzów przyłączy się większa liczba oddziałów włoskich pod wodzą Trivulzio. Jak by nie patrzeć, sytuacja armii włoskiej jest jednak korzystniejsza niż w dwóch pierwszych scenariuszach, mocniej osadzonych historycznie, bo to przeciwnik musi atakować i albo przebić się do obozu, Ligi nie ponosząc przy tym zbyt dużych strat, albo całkowicie ją zdemoralizować. Stronami podzieliliśmy się w ten sposób, że Cadrach grał Ligą Wenecką (zwaną też Ligą Świętą), zaś mnie przypadli Francuzi.

 

Pozycje obu armii przed bitwą. Po lewej stronie armia francuska, po prawej armia Ligi Weneckiej. Francuzi maszerują na Parmę i muszą przebić się przez pozycje zajmowane przez oddziały Ligi. Mają więc zadania ofensywne. Armia Ligi wydaje się przeważać liczebnie, ale nie wszyscy kondotierzy są skorzy do walki i jak przyjdzie do decydujących zmagań, część może zdradzić.

Poprawiony: piątek, 26 sierpnia 2022 16:34

Więcej…

 

[Fornovo 1495] Scenariusz II – Cadrach vs Raleen, 20.08.2022

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Relacja przedstawia rozgrywkę w scenariusz II gry Fornovo 1495 (wyd. Compass Games). Jej autorem jest Brien J. Miller, znany graczom głównie za sprawą bardzo udanych i uchodzących za wybitne w swojej klasie gier Silent War i Steel Wolves (obie wydane przez Compass Games), ukazujących działania okrętów podwodnych w czasie II wojny światowej w skali operacyjnej. Jedynie dla porządku wspomnę, że obie są dla jednego gracza (solitaire). W Fornovo 1495 autor postanowił zmierzyć się z zupełnie innym tematem. Gra jest pierwszym z serii tytułów systemu Order of Arms, poświęconemu bitwom średniowiecznym i wczesnorenesansowym (1066-1525). Pod wieloma względami odbiega ona od tego co można spotkać na rynku. Autor stworzył zaawansowany system, nastawiony na symulacyjność i historyczność, nieidący tak łatwo w tym względzie na kompromisy. Gdy zapoznajemy się z nią, łatwo dostrzeżemy duże zaangażowanie autora w zgłębianie różnych zależności historycznych. Gra wydaje się nietypowa także z tego względu, że wykorzystuje planszę strefową (zwaną też poligonalną) zamiast najczęściej spotykanych w systemach taktycznych heksów. Z kolei jej mechanika nawiązuje pod pewnymi względami do gier bitewnych (figurkowych). Scenariusz, który rozgrywaliśmy, stara się ukazać historyczny przebieg bitwy w sposób możliwie najbliższy tego jak się ona rozegrała. Jest to pełny scenariusz historyczny i w przeciwieństwie do scenariusza pierwszego, rozpoczynającego się później, daje większe pole manewru oraz więcej możliwości zmiany przebiegu wydarzeń. Przynajmniej teoretycznie... Stronami podzieliliśmy się w ten sposób, że Cadrach grał Ligą Wenecką (zwaną też Ligą Świętą), zaś mnie przypadli Francuzi.

 

Pozycje obu armii przed bitwą. U góry Francuzi, rozciągnięci w kolumnie marszowej, posuwają się w stronę Medesano. U dołu, za rzeką Taro, armia Ligii Weneckiej szykuje się by po jej przekroczeniu uderzyć na ich skrzydło. Francuzi nie wiedzą jeszcze o obecności przeciwnika.

Poprawiony: czwartek, 25 sierpnia 2022 15:49

Więcej…

 

Bitwa nad Wkrą 1920 – zapowiedź gry

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

W ciągu najbliższych dni ukaże się planszowa gra wojenna „Bitwa nad Wkrą 1920” autorstwa Sławomira Łukasika. Jej wydawcą jest Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy. Gra poświęcona została działaniom na północnym odcinku frontu wojny polsko-bolszewickiej. Toczące się tam walki są w powszechnej świadomości mniej znane niż zmagania na przedpolach Warszawy czy polska kontrofensywa znad Wieprza, choć były równie dramatyczne i obfitowały w zaskakujące zwroty akcji. Publikacja „Bitwy nad Wkrą 1920” ma szansę zmienić ten obraz. Autor wydał już kilka tytułów i ma duże doświadczenie wargamingowe. Dla Muzeum Wojsk Lądowych jest to debiut w roli wydawcy planszowych gier wojennych, niemniej nad grą pracowano dość długo, co dobrze rokuje. „Bitwa nad Wkrą 1920” będzie dostępna w sklepie internetowym na stronie Muzeum Wojsk Lądowych. Więcej informacji o grze i jej wydaniu znajdziecie na naszym forum w wątku gry.

Poprawiony: poniedziałek, 22 sierpnia 2022 12:43

Więcej…

 

Nowy sponsor XXII edycji Konkursu Modelarskiego Forum Strategie

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Miło mi poinformować, że do grona sponsorów XXII edycji Konkursu Modelarskiego Forum Strategie dołączyła firma Rebel, dystrybutor na Polskę marek The Army Painter, Gamers Grass oraz innych firm modelarskich. W związku z tym przybyło nam trochę nagród, głównie w kategorii terenowej oraz wśród nagród do rozlosowania.

Do końca konkursu zostało nieco ponad dwa tygodnie. Przypominamy, że nowe prace można zgłaszać najpóźniej na 7 dni przed końcem konkursu czyli do 30 sierpnia 2022. Malowanie prac potrwa do 5 września 2022.

Więcej o nowych nagrodach sponsorowanych przez Rebela na forum w DZIALE KONKURSU.

Poprawiony: piątek, 19 sierpnia 2022 12:35

Więcej…

 

Strona 6 z 276