Grossdeutschland (tom 1)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Informacje o książce
Pełny tytuł: Grossdeutschland. Na straży Führera. Tom 1: Elita Wehrmachtu
Autor: Helmuth Spaeter
Tłumaczenie: Tomasz Kaźmierczak
Wydawca: IW Erica
Rok wydania: 2018
Stron: 503
Wymiary: 23 x 16 x 3,3 cm
Oprawa: miękka
ISBN: 978-83-65310-89-7

Recenzja
Wydawnictwo Erica zaprezentowało kolejny niemiecki dokument, który został przetłumaczony i opublikowany w Polsce. Dzięki temu powoli uzyskujemy całkiem szeroki dostęp do źródeł i wspomnień uczestników II wojny światowej walczących po stronie Państw Osi. Sądzę, że dla wszystkich pasjonatów tego okresu to bezcenna okazja do uzupełnienia wiedzy.

Więcej…

 

II Gladius (cz. 2)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Druga edycja GLADIUSA była prawdziwie ogólnopolskim konwentem. Jeśli chodzi o samych pokazujących, pojawiły się na niej ekipy z: Lublina, Łodzi, Płocka, Poznania i Wrocławia, a jako że w Warszawie mamy sporo ludzi, którzy przenieśli się tu z różnych stron Polski, śmiało można dopisać do tej listy Olsztyn i Katowice.

Spośród nowości chciałbym wyróżnić prezentację systemu „Tribal” przygotowaną przez Gervaza oraz pokaz systemu „What a Tanker!”, który zrobili wspólnie Kadzik i Sarmor. Oba systemy są nowe i u nas raczej nieznane. Zupełną nowością była też pierwsza rozgrywka w system „Sława” autorstwa Marcina „MKG” Gerkowicza, przygotowywany przez firmę Tereny do Gier (ponadto Marcin prezentował także swój nowy system „Glorious Lands”, będący jednak w znacznej mierze przeróbką wcześniejszego „Heroic Ballads”). Kolejnym systemem, będącym jeszcze w trakcie powstawania, jest „Rapira” autorstwa Macieja „Xardasa” Drążkiewicza. Cieszę się, że na konwencie pojawia się tyle nowości. Życzę autorom by udało im się doprowadzić prace nad zasadami do satysfakcjonującego ich końca. Z pewnością jest to jedna z tych rzeczy, które mam nadzieję uda się utrzymać w kolejnych edycjach GLADIUSA.

Podczas imprezy wśród uczestników krążyła ankieta mająca za zadanie wyłonić najlepszą prezentację systemu bitewnego na tegorocznym GLADIUSIE. Staraliśmy się by ankiety nie trafiały do prowadzących prezentacje (jeśli już je wypełniali, obowiązywał zakaz głosowania na siebie). Ze szczegółami możecie zapoznać się TUTAJ. Jeśli chodzi o prelekcje, w tym roku (w sobotę) odbyła się tylko jedna poświęcona średniowieczu, ale za to pobiła ona wszelkie rekordy, bo wraz z dyskusją trwała około półtorej godziny. Prelekcję poprowadził Arkadiusz Grzeszczak, autor systemu „Wojnacja”, zajmujący się także rekonstrukcją średniowieczną.

Podobnie jak w zeszłym roku, bardzo cieszy zgodna współpraca wszystkich osób zaangażowanych w tworzenie konwentu. Znając problemy, jakie trapią niektóre środowiska hobbystyczne, nie jest to wbrew pozorom tak oczywista sprawa.

 

Michał „misha” Stelmaszuk prowadzi prezentację systemu „Bolt Action: Tank War” na stoisku firmy Warlord Games Polska. Można było nie tylko popatrzeć, ale i pograć. W Warszawie w „Bolt Action” można pograć między innymi w klubie Figurkowe Gry Bitewne (ul. Żelazna 69).

Poprawiony: środa, 20 czerwca 2018 08:54

Więcej…

 

II Gladius (cz. 1)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

W dniach 16-17 czerwca 2018 w gościnnych podwojach Wydziału Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej odbyła się druga edycja konwentu gier bitewnych GLADIUS. Potrzeba zorganizowania konwentu zrodziła się rok temu z powodu braku od dłuższego czasu imprezy skupiającej się na grach bitewnych. Takiej, na której będą one stanowić główną tematykę całego przedsięwzięcia, a nie dodatek do szeroko rozumianej fantastyki bądź rekonstrukcji historycznych. Zamierzeniem organizatorów było także pokazanie całej różnorodności i bogactwa gier bitewnych, stworzenie imprezy przyjaznej graczom oraz zorganizowanie stałej platformy ułatwiającej kontakty w środowisku wargamingowym.

Na imprezie było prezentowanych 21 systemów bitewnych. W tym roku, podobnie jak w zeszłym, rozłożyło się to niemal po równo na systemy historyczne i niehistoryczne (fantasy i sci-fi). I tak spośród systemów historycznych były na imprezie: „Blood Red Skies”, „Bolt Action”, „Bogowie wojny – Lee”, „Cold War Commander”, „De Bellis Antiquitatis”, „Field of Glory Renaissance”, „Rapira”, „Sława”, „Tribal”, „What a Tanker!”. Niestety, wskutek siły wyższej nie doszedł do skutku pokaz systemu „Sharp Practice!”, zaś zamiast systemu „PMC2640” odbył się pokaz „Glorious Lands” – najnowszego systemu fantasy stworzonego przez Assault Publishing Studio. Spośród systemów fantasy i sci-fi zaprezentowano następujące: „Battletech”, „Full Thrust”, „Gaslands”, „Glorious Lands”, „Infinity”, „Lord of the Rings” („Hobbit”), „Mordheim”, „Net Epic Armageddon”, „Shadows in the Void”, „The Walking Dead. All Out War” i „Wojnacja”.

Tegoroczna edycja upłynęła przede wszystkim pod znakiem prezentacji przygotowanych przez graczy. Było ich zdecydowanie więcej niż rok temu i na jakiejkolwiek tego rodzaju imprezie. Pojawiły się zupełnie niszowe i nieznane szerszemu gronu systemy. Mniej było firm, ale za to te, które się pojawiły, odpowiednio przygotowały się do udziału w imprezie. Konwent był świetną okazją do poznania nowych graczy, grup hobbystycznych i firm, również dla organizatorów. Mamy nadzieję, że te kontakty będą procentowały w przyszłości (na różny sposób).

W tym miejscu chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania tegorocznej edycji GLADIUSA. W pierwszej kolejności graczom, którzy przygotowali pokazy. Podziękowania należą się też sponsorom nagród: firmie Tereny do Gier, firmie Army Case, sklepowi Tank Models, ekipie systemu „Wojnacja” i wydawnictwu Erica. Szczególne podziękowania kierujemy także do Marcina „MKG” Gerkowicza (Assault Publishing Studio) oraz Macieja „Torgilla” Molczyka (GM Boardgames).

 

Jedna z wielu rozgrywek w „Mordheim” podczas prezentacji systemu prowadzonej przez Klub „Dębowa Tarcza” ze Staromiejskiego Domu Kultury. Makieta przygotowana przez Klub okazała się wielkim atutem ich pokazu i dała im zwycięstwo w 3 z 5 kategorii w ankiecie przeprowadzonej wśród uczestników imprezy.

Poprawiony: środa, 20 czerwca 2018 08:54

Więcej…

 

Konwent „Gladius” (II edycja) – wyniki ankiety na najlepsze prezentacje i nagrody dla uczestników

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Tak jak podczas pierwszej edycji GLADIUSA, i w drugiej edycji rozdawaliśmy uczestnikom ankietę na najlepsze prezentacje systemów bitewnych, jakie pojawiły się na imprezie. Ankieta miała w sumie pięć pozycji. Podobne ankiety pojawiają się na innych imprezach, zwłaszcza zagranicznych. Pozwala to także zaangażować uczestników imprezy. Do rozdania było trochę nagród, zarówno wśród tych, którzy przygotowali najlepsze prezentacje, jak i tych, którzy wypełnili ankiety. Chcielibyśmy zatem oficjalnie ogłosić wyniki i tych szczęśliwców spośród uczestników, którym przypadły nagrody.

W tym miejscu pragniemy podziękować sponsorom nagród: firmie Army Case, firmie Tereny do Gier, sklepowi Tank Models, ekipie systemu „Wojnacja” oraz wydawnictwu Erica.

Poprawiony: wtorek, 19 czerwca 2018 20:25

Więcej…

 

Ostrołęka 26 maja 1831 – z dziennika projektanta (9)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

 

Wspólny atak piechoty i kawalerii

Ostatnio jeden z doświadczonych graczy, co prawda grywających głównie w systemy bitewne, ale obeznany także z planszówkami, zadał mi proste pytanie: właściwie dlaczego w tej grze nie mogę zaatakować razem piechotą i kawalerią? Zirytowało go, że podczas jednej z pierwszych rozgrywek moje dwa bataliony obroniły się przed atakiem kawalerii, a potem piechoty. Najpierw wykonał szarżę, piechota sformowała się w czworoboki. Jako że grałem Polakami i dysponowałem bardzo dobrze wyszkoloną tzw. starą piechotą, to przegrupowanie się w czworoboki udało się bez większych problemów. Później, jak kawaleria została odparta, natarła na mnie piechota. Czworoboki przeformowały się w kolumny i odparły atak kolumn rosyjskich. Znowu, mogło się nie udać, ale akurat tym razem testy efektywności przebiegły pomyślnie.

Więcej…

 

II Gladius – odliczanie czas zacząć

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Więcej…

 

Strona 6 z 198