Kilka uwag krytycznych do systemu „Wrzesień 1939” wyd. First to Fight (cz. 4)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Przed nami tom czwarty. Zawiera on drugą część przepisów poświęconą ostrzałowi, a konkretnie jego skutkom. Dalej znajdziemy zasady szeroko rozumianej walki wręcz. Osobnym tematem, który wywołał u nas na forum sporą dyskusję, są rozmiary podstawek dołączonych do tego numeru jako „prezent”.

Poprawiony: poniedziałek, 20 marca 2017 20:19

Więcej…

 

Advanced Squad Leader – Ruch pojazdów i transport oraz holowanie

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Ruch pojazdów różni się w ASL od ruchu piechoty praktycznie wszystkim. Przyznam, że gdy zaczynałem zabawę z tym systemem, ta różnica wydawała mi się męczącym i niepotrzebnym udziwnieniem, jednak z biegiem czasu zrozumiałem tak jej sens, jak i znaczenie. Pojazdy posiadają w tym systemie kilka dostępnych rodzajów ruchu, podobnie jak piechota. Postaram się omówić tu wszystkie związane z tym tematem zagadnienia, także i te związane z transportowaniem przez pojazdy ładunków. Oczywiście, tekst ten nie rości sobie pretensji do wyczerpania tematu, w zasadach znajdziecie dokładniejsze omówienie, łącznie z wszystkimi wyjątkami i sytuacjami szczególnymi.

Tak jak w poprzednim tekście, poświęconym ruchowi piechoty, fragmenty odnoszące się do zasad z Advanced Squad Leader Starter Kit zaznaczyłem czerwonym SK.

 

Poprawiony: poniedziałek, 13 marca 2017 10:52

Więcej…

 

Kilka uwag krytycznych do systemu „Wrzesień 1939” wyd. First to Fight (cz. 3)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Przed nami tom trzeci. Będzie o ostrzale i ogólnie o walce, czyli o tym co najważniejsze w wargamingu dla tego okresu. Każdy tom to 12 stron (nie licząc okładek), zatem gdy do poprzednich części dołożymy tę, będziemy mieć już 36 stron.

Poprawiony: poniedziałek, 20 marca 2017 19:37

Więcej…

 

Kilka uwag krytycznych do systemu „Wrzesień 1939” wyd. First to Fight (cz. 2)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Przed nami drugi tom zasad systemu „Wrzesień 1939”. Gdy po niego sięgamy, wita nas trochę rozpikselowana okładka (na obrazkach w internecie wszystko wygląda dobrze, w realu jest inaczej). Można powiedzieć, że tego rodzaju wpadki zdarzają się najlepszym. Tyle, że w przypadku serii wrześniowej to nie jedyny taki przypadek, rozpikselowane zdjęcia są w tomie I (na str. 10) i w tomie II (na str. 21).

Poprawiony: niedziela, 12 marca 2017 11:36

Więcej…

 

Kilka uwag krytycznych do systemu „Wrzesień 1939” wyd. First to Fight (cz. 1)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

W ciągu ostatnich dni ukazał się piąty tom serii „Wrzesień 1939” wydawnictwa First to Fight zawierającej zasady systemu (zwanego oficjalnie „historyczną grą bitewną”). Opublikowanie całości zasad (przynajmniej podstawowej ich części) pozwala na przyjrzenie się systemowi i jego ocenę.

Nie będę jednak streszczać zasad, gdyż w moim przekonaniu mija się to z celem. Nie zamierzam też pisać, że „jest miodnie, bo jest fajnie” albo że „jest fajnie, bo jest miodnie” itp. do czego nieraz sprowadza się recenzowanie gier przez blogerów i youtuberów. Nie będzie to pełna recenzja, ale jedynie uwagi krytyczne i analiza wybranych przepisów. W odniesieniu do tego systemu mam pewną przewagę nad innymi recenzującymi i komentującymi, polegającą na tym, że redagowałem pierwotną wersję tych zasad. Dzięki temu jestem w stanie porównać jego zawartość w pierwotnej wersji autorstwa Macieja Drążkiewicza do tego co ostatecznie się ukazało po poprawkach i modyfikacjach, jakie wprowadzono do zasad w późniejszym okresie, gdzie przerabiano go w pracowni STRATEG bez udziału pierwotnego autora.

Poprawiony: środa, 15 marca 2017 22:06

Więcej…

 

The Halls of Montezuma (GMT Games)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Z ocenianiem gier, jak wiemy, bywa różnie. Zdarzają się takie, które z początku zbierają złe opinie, ale potem zyskują. Niekiedy potrzeba czasu, by gracze mogli docenić dany tytuł. Działa to też w drugą stronę. Bywa, że noty gier wychwalanych przy premierze później ostro pikują w dół. Grze The Halls of Montezuma przytrafiła się ta pierwsza sytuacja. Mam wrażenie, że do dziś w przestrzeni internetowej nie udało jej się w pełni przezwyciężyć początkowych negatywnych opinii. Po części zawinili twórcy, którzy stworzyli niedopracowaną instrukcję. Po części jest to kwestia odbioru przez część graczy, którzy nie do końca potrafili się odnaleźć w mechanice gry. Przebieg rozgrywki, mimo zastosowania w niej wielu dość standardowych rozwiązań, znanych z innych gier card driven, odbiega bowiem od tego, do czego przyzwyczaiły nas gry z tego gatunku, zwłaszcza te wydane przez GMT Games.

Poprawiony: czwartek, 09 marca 2017 16:52

Więcej…

 

Strona 8 z 182