Republika piratów

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Informacje o książce
Autor: Colin Woodard
Tłumaczenie: Bartosz Czartoryski
Wydawca: Sine Qua Non
Rok wydania: 2014
Stron: 365
Wymiary: 21,3 x 15 x 3,4 cm
Oprawa: twarda
ISBN: 978-83-7924-233-7

Recenzja
Złota era piratów minęła prawie 300 lat temu, jednak jej bohaterowie nawet teraz wzbudzają podziw i emocje mimo, że dzisiaj nazwalibyśmy ich po prostu przestępcami, a może też terrorystami. Piraci i wydarzenia z nimi związane mają jednak w sobie coś przyciągającego i cieszą się niesłabnącą popularnością, szczególnie w popkulturze, od wielu lat. Ta sytuacja spowodowała, że wiele historii zostało przeinaczonych, a jeszcze więcej zmyślonych. Piraci z Karaibów to seria filmów fabularnych (także gier), która święci triumfy popularności już od ponad dekady. Z kolei jedną z najpopularniejszych gier video poświęconych piratom jest IV część z serii Assassin’s Creed: Black Flag, w której występuje wiele historycznych postaci. Konsultantem historycznym przy jej tworzeniu został Colin Woodard. Tworząc Republikę piratów (ukazała się w 2007 roku) postarał się zmierzyć z tymi wszystkimi niuansami dotyczącymi piratów i utartych wokół nich schematów. Zdanie z okładki zapowiada, że jego dzieło to „prawdziwa historia piratów z Karaibów”. Czy tak jest w rzeczywistości? Postara się na to odpowiedzieć niniejsza recenzja.

Więcej…

 

Taktyka piechoty francuskiej w epoce napoleońskiej 1792-1815

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Informacje o książce
Autor: Paddy Griffith
Tłumaczenie: Marcin Baranowski
Wydawca: Napoleon V
Seria: Elite
Rok wydania: 2016
Stron: 64
Wymiary: 25 x 18,5 x 0,5 cm
Oprawa: miękka
ISBN: 978-83-65652-48-5

Recenzja
Seria polskich Osprey’ów wydawana przez Napoleona V, mimo pewnych trudności, rozwija się. Wśród licznych tytułów (na kolejny rok zapowiadanych jest jeszcze więcej) znalazła się kolejna pozycja poświęcona napoleońskiej taktyce, tym razem piechoty. Nie mogłem jej przegapić i jeszcze tego samego dnia jak trafiła w moje ręce rozpocząłem lekturę. Książeczka jest ciekawa także ze względu na autora, który z tego co można wywnioskować z notki biograficznej, nie jest akademickim historykiem, a poza badaniem historii pasjonuje się wargamingiem historycznym.

Więcej…

 

Advanced Squad Leader – Puma Prowls (rozgrywka instruktażowa)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Witam w trzeciej części mojego cyklu tekstów poświęconego grze w „Advanced Squad Leader”. Tym razem skupimy się na pojazdach pancernych. Ci, którzy przesiadają się ze Starter Kit na „pełnego” ASL, zapewne pamiętają, że właśnie czołgi były najbardziej złożoną częścią mechaniki SK. Dobra wiadomość jest taka, że większość zasad w obu wersjach nie uległa zmianom, tak więc posiadana wiedza będzie nam nadal dobrze służyć. Tu zaś omówię te rzeczy, które w pełnym ASL dodano i przypomnę część już znanych, które czasem budzą wątpliwości.

Nauczyć się czołgów na pewno warto. Owszem, zdarzają się gracze, którzy odmawiają tego i grają tylko w scenariusze, w których występuje piechota, ale uważam, że to niezbyt sensowne podejście, bo wyklucza automatycznie olbrzymią ilość scenariuszy. Tak naprawdę zasady czołgów nie są bardziej złożone czy skomplikowane niż piechoty. Ich felerem jest być może kilka kwestii, które mogą się wydawać niejasne, ale po ich rozpracowaniu wszystko idzie już gładko. W trakcie tego scenariusza mam nadzieję większą część tych spraw objaśnić i jeśli wcześniej ktoś miał problemy z czołgami w ASL, to ufam, iż ów tekst rozwiążę je raz na zawsze.

Wybrałem scenariusz „Puma Prowls” pochodzący z oryginalnego „Squad Leader”, przystosowany do zasad „Advanced Squad Leadera” i udostępniony za darmo, z pozostałymi dziewięcioma, na stronie MMP. Jest on wygodny, gdyż zawiera niewielką liczbę pojazdów i co za tym idzie jest idealny do nauki posługiwania się nimi. Co więcej, nie ma tu piechoty, więc możemy skupić się wyłącznie na pojazdach.

Poprawiony: środa, 30 listopada 2016 11:02

Więcej…

 

Żołnierz imperialny II/1

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Informacje o książce
Autor: Jean Morvan
Tłumaczenie: Malwina Małecka
Wydawca: Napoleon V
Rok wydania: 2015
Stron: 248
Wymiary: 24,1 x 17 x 2 cm
Oprawa: twarda
ISBN: 978-83-7889-263-2

Recenzja
Pierwszy tom części drugiej (wydawnictwo najpierw wydało pierwsze części obu tomów; dla potrzeb recenzji będę nazywał je według kolejności wydania przez polskiego wydawcę tomem pierwszym i drugim albo według numeracji zastosowanej na okładce: I/1, II/1) Żołnierza imperialnego ukazuje przebieg kampanii wojennych z punktu widzenia prostego żołnierza, a dokładniej rzecz biorąc Życie w czasie kampanii. Nie ukrywam, że z uwagi na tematykę, gdy po niego sięgałem, budził u mnie większe zainteresowanie niż poprzedni. W tomie pierwszym mieliśmy bowiem głównie opis zaplecza armii: powoływania żołnierzy, systemu ich zaopatrywania w broń, umundurowania i oporządzenia, w tym także zakupu koni itp. Już poprzednio można się było ogólnie zorientować z jakiego typu literaturą mamy do czynienia i jakie są poglądy autora na epokę napoleońską. Nie chciałbym powtarzać tego, o czym już wcześniej pisałem, więc zainteresowanych odsyłam w tym względzie do recenzji tomu pierwszego.

Poprawiony: środa, 30 listopada 2016 20:31

Więcej…

 

II Strategos

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Za nami druga edycja konwentu STRATEGOS! Trwająca od 18 do 20 listopada impreza zorganizowana została po raz drugi w tym samym roku w odpowiedzi na apele graczy, by konwent organizować częściej niż raz do roku. Konwent odbywał się w gościnnych podwojach Wydziału Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej. Wydział znany jest z życzliwości dla różnych niestandardowych inicjatyw, przyciągających studentów i budujących pozytywny wizerunek uczelni. To tutaj już od dobrych kilku lat działa klub gier planszowych „Agresor”, w ramach którego mieliśmy okazję wielokrotnie się spotykać i którego prezes, Tomek Bulzacki wsparł nasze starania o organizację imprezy.

Nie planowaliśmy tej edycji konwentu jako równie imponującego wydarzenia jak poprzedniej, dodatkowo szeregi uczestników mocno przerzedziły choroby i inne wydarzenia losowe. Było więc bardziej kameralnie, co jednak miało także swoje zalety. Bardzo pozytywną okolicznością stało się pojawienie się uczniów z liceum im. Czackiego (ukłony w stronę Tomasza Małki) oraz harcerzy (ukłony w stronę Tomasza Jednorowskiego). Zarówno licealistów, jak i harcerzy także było niewielu, w porównaniu z zapowiedziami. Zwłaszcza harcerze trochę nas pod tym względem zawiedli. Mam jednak wrażenie, że ci, którzy się pojawili, byli naprawdę zainteresowani tematem i jeszcze do nas wrócą. Zjawiło się też kilka zupełnie nowych osób, niezwiązanych z powyższymi grupami, które trafiły do nas przypadkiem. Również tutaj mam nadzieję, że udało nam się pokazać choć trochę jak wyglądają i na czym polegają gry historyczne.

Na konwencie grano w następujące gry: „Britannia” (wyd. Avalon Hill/FFG), „Combat Commander” (wyd. GMT Games), „Grunwald 1410” (wyd. Dragon), „Ostrołęka 26 maja 1831” (wyd. Erica) wraz z dodatkiem „Ostrołęka 16 lutego 1807” (prototyp), „Democracy under Siege” (wyd. 4Dados/Game Crafter), „Stawka większa niż życie” (wyd. TVP S.A. & Inte-gra), „Race to Berlin” (wyd. Leonardo), „Quartermaster General: 1914” (wyd. PSC Games), „Here I Stand” (wyd. GMT Games), „Wings for the Baron” (wyd. Victory Point Games), „Hannibal: Rome vs. Carthage” (wyd. Avalon Hill/Valley Games), „Zimną wojnę” (wyd. GMT Games/Bard), „Conflict of Heroes” (wyd. Academy Games), „2 de Mayo” (wyd. Gen-X Games), „Bohaterowie wyklęci” (wyd. Fabryka Gier Historycznych).

Wydarzeniem tej edycji STRATEGOSA były niewątpliwie trzy równolegle toczące się w sobotę rozgrywki w „Ostrołękę 26 maja 1831” (jedna z nich w dodatek – „Ostrołęka 16 lutego 1807”). Również na niedzielę były planowane trzy kolejne rozgrywki, ale ostatecznie skończyło się na dwóch. Żałuję, że z braku odpowiedniej liczby graczy nie udało się zorganizować równoległej rozgrywki w „Virgin Queen” i „Here I Stand” i ostatecznie zagrano tylko w ten ostatni tytuł. Bardzo ciekawa mogłaby być wymiana doświadczeń między graczami i obserwowanie na bieżąco obu gier w akcji. Taki był mój zamysł, gdy umawiałem graczy na obie rozgrywki. Bardzo się cieszę, że na imprezie pojawił się, po raz pierwszy, sklep Fort Gier. Co prawda z opóźnieniem (z przyczyn niezależnych), ale w niedzielę zdołał rozstawić swoje stoisko. Był też z nami przez cały czas Robert Sypek ze „Stawką większą niż życie”. Pracowicie testowano scenariusz fabularny, w który grano kilkakrotnie. Był także Krzysztof Dytczak, autor „Race to Berlin” i innych gier o tematyce historycznej. Największą zwartą grupą na imprezie była ekipa Hermana, grająca w „Quartermaster Generala: 1914”.

Dziękuję wszystkim, którzy pojawili się na tej edycji imprezy, zarówno stałym bywalcom konwentów, jak i gościom. Mam nadzieję, że weźmiecie udział w kolejnym STRATEGOSIE, szykowanym na połowę lutego 2017 r. Szczególne podziękowania dla tych, którzy choć nie do końca zdrowi, ze względu na porę roku czy z innych powodów, zdołali się pojawić, a także dla tych, którzy przyjechali z dalszych stron: Cadracha i Leyasa. Dziękuję również Naharowi za wypożyczenie egzemplarza „Here I Stand” oraz Kristo za wszelką pomoc w organizacji imprezy.

 

Piątkowa rozgrywka w Britannię (wyd. Avalon Hill/FFG) pozwoliła niektórym przypomnieć sobie ten tytuł i nie po raz pierwszy pokazała jak dobra to gra

Poprawiony: środa, 23 listopada 2016 16:43

Więcej…

 

Advanced Squad Leader – Miła 18 (rozgrywka instruktażowa)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Witam w drugiej części mojego cyklu tekstów poświęconych meandrom rozgrywki w „Advanced Squad Leader”. Tym razem na warsztat wziąłem bodaj najbardziej kontrowersyjny scenariusz w dziejach tej gry, czyli „Miła 18”, opowiadający o pierwszym dniu powstania w getcie warszawskim. Wielokrotnie słyszałem opinie, że jest to scenariusz niezbyt lubiany z racji tematyki, ponieważ granie nazistami, którzy wyłapują Żydów, jest dla wielu graczy nieprzyjemne. Z drugiej strony, to ciekawy scenariusz, pokazujący walki miejskie pomiędzy źle wyposażonymi, ale zdeterminowanymi i znającymi teren żołnierzami Żydowskiej Organizacji Bojowej a nieprzygotowanymi do takich działań, ale posiadającymi dużą siłę ognia jednostkami SS.

Jest to drugi scenariusz podstawowego modułu „Beyond Valor” i, podobnie jak pierwszy, zawiera szereg specjalnych zasad, które rzadko potem pojawiają się razem w takim natężeniu. Przyznam, że koncepcja wydawcy, polegająca na tym, by najbardziej udziwnione pod względem zasad scenariusze umieścić jako pierwsze, nie jest dla mnie do końca zrozumiała. Niemniej, to dobra okazja, aby zasady te szczegółowo omówić i przy okazji – opisać.

Poprawiony: wtorek, 22 listopada 2016 20:03

Więcej…

 

Strona 9 z 176