Relacja z VI Gladiusa na Portalu Strategie (cz. 2):
Relacja z VI Gladiusa (cz. 1)
Relacja z VI Gladiusa na Portalu Strategie (cz. 1):
VI Gladius – wyniki ankiety na najlepsze prezentacje i nagrody dla uczestników
Tak jak podczas poprzednich edycji
GLADIUSA, rozdawaliśmy uczestnikom ankietę by wyłonić najlepsze
prezentacje systemów bitewnych, spośród tych, które pojawiły się na
imprezie. W tym roku było w czym wybierać, ponieważ łącznie
zaprezentowano 31 systemów (planowanych było 30). Ankieta miała w sumie
cztery pozycje. Podobne ankiety pojawiają się na innych imprezach,
zwłaszcza zagranicznych. Chcielibyśmy zatem oficjalnie ogłosić wyniki i
tych szczęśliwców spośród wypełniających ankietę, którym przypadły
nagrody.
W tym miejscu pragniemy podziękować sponsorom nagród: firmom Wargamer i Tereny do Gier.
Nagrodami są trzy modele z serii „Hot & Dangerous” od Wargamera
oraz model BWP Borsuk i domku do wykorzystania na makietach od Terenów
do Gier.
1. Najlepiej przygotowane stanowisko
System „Pike & Shotte”. Drugie miejsce „What a Cowboy!”, trzecie miejsce „Bogowie wojny: Togo”.
2. Najciekawsza prezentacja systemu historycznego
System „Bogowie wojny: Togo”. Drugie miejsce „Ogniem i mieczem”, trzecie miejsce ex aequo: „Achtung Panzer!”, „Black Seas” oraz „Pike & Shotte”.
3. Najciekawsza prezentacja systemu sci-fi/fantasy
Systemy „Battletech – Alpha Strike”. Drugie miejsce „Wojnacja”, trzecie miejsce „One Page Rules”.
4. Prezentacja najbardziej atrakcyjna wizualnie
System „Pike & Shotte” (w tej kategorii byli bezkonkurencyjni). Drugie miejsce ex aequo „What a Cowboy!” i „Wojnacja”, trzecie miejsce ex aequo „Black Seas” i „Bogowie wojny: Togo”.
Nagrody dla uczestników imprezy, którzy wypełnili ankietę
W związku z tym, że większość uczestników, w tym wszyscy wylosowani, podawało tylko adresy e-mailowe albo numery telefonów, ze względu na ochronę danych osobowych, nie będziemy podawać tutaj tych danych, natomiast z nagrodzonymi skontaktujemy się co do przekazania nagród dziś do wieczora (w przypadku tych, którzy podawali numery telefonu, najdalej jutro).
Gratulacje dla zwycięzców ankiety! Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w imprezie i wypełnili ankietę.
VI Gladius – ostatnie przygotowania i kilka informacji organizacyjnych
Trwają ostatnie przygotowania do VI Gladiusa, powoli kończymy rozstawianie stołów. W tym roku przed nami do zagospodarowania duża sala, z wieloma ciekawymi funkcjonalnościami.
Zamieszczamy mapkę dojazdową stworzoną na potrzeby Muzeum Wojska Polskiego (MWP). Parkującym na terenie MWP (w uzgodnieniu z organizatorami) przypominamy, że wjazd jest wyłącznie przez Bramę Żoliborską.
Osobom dojeżdżającym komunikacją miejską polecamy dojazd tramwajem bądź autobusem do przystanku przy ul. Zajączka. Można też wejść na Cytadelę od strony Wisłostrady przez Bramę Straceń.
Jesteśmy w budynku Muzeum, gdzie znajduje się jego główna ekspozycja. Główne wejście do budynku znajduje się od strony Placu Gwardii Pieszej Koronnej.
Zapraszamy wszystkich, zarówno pasjonatów wargamingu, jak i osoby, które nie miały jeszcze do czynienia z tym hobby, a chciałyby spróbować. Zapraszajcie znajomych, każdy znajdzie u nas coś dla siebie.
Systemy bitewne prezentowane podczas VI Gladiusa
Systemy historyczne:
– Tribal
– Epic Hail Caesar
– DBA
– Chain of Command
– Swordpoint
– Bogowie wojny: Togo
– Bogowie wojny: Lee
– The Barons’ War
– Pike & Shotte
– What a Cowboy!
– Fistful of Lead
– Ogniem i mieczem
– Anno Domini 1666
– Dust 1947
– Bolt Action
– Field of Glory
– Blood Red Skies
– Black Seas
– Naval Thunder
– To the Strongest!
– Achtung Panzer!
– Saga
– Dawn of Iron: The American Civil War at Sea
Systemy fantasy i sci-fi:
– Grimdark Future
– Age of Fantasy
– Full Spectrum Dominance
– Wojnacja
– BattleTech – Alpha Strike
– Heavy Gear
– Kings of War
Poza powyższą listą jak zawsze mogą być niespodzianki.
VI Gladius – pokaz systemu Dawn of Iron
Jeden z ostatnich punktów programu jeśli chodzi o systemy pokazywane na VI edycji konwentu Gladius. „Dawn of Iron: The American Civil War at Sea” jest grą, której akcja skupia się na walkach na morzach i rzekach podczas wojny secesyjnej (1861-1865).
Wojna secesyjna słynie z bitew lądowych, w tym takich jak Shiloh, Vicksburg, Chattanooga czy Kampania Półwyspowa. Są jednak także przykłady wpływu obecność marynarki na działania wojenne. W powszechnej opinii kampanie morskie tej wojny wiązały się z statyczną blokadą Konfederacji.
Prawda jest taka, że w rzeczywistości była równie krwawa, jak inne aspekty konfliktu. Floty Unii i Konfederacji walczyły o dominację, od przybrzeżnych regionów Wirginii i błotnistych rzek Doliny Mississippi po odległe, lodowate wody Cieśniny Beringa na Alasce.
W „Dawn of Iron” możesz przejąć kontrolę nad okrętem z czasów wojny secesyjnej lub całą ich eskadrą. Zapraszamy na pokaz systemu w sobotę i niedzielę.
VI Gladius – pokaz systemu Saga
Zapraszamy na pokazy gry figurkowej „Saga” podczas konwentu Gladius, które odbędą się 16 i 17 listopada 2024 roku. System pokazywany będzie przez Stowarzyszenie Weles i jest to doskonała okazja, aby zapoznać się z tą dynamiczną grą bitewną, która łączy historię i taktykę z unikatową mechaniką samej rozgrywki.
Co to jest „Saga”?
„Saga” to gra bitewna luźno osadzona w realiach historycznych, która pozwala graczom dowodzić wojskami z różnych epok – od Antyku, przez Wikingów po późniejsze Średniowiecze. Gra opiera się na prostych zasadach i używaniu specjalnych umiejętności, które są reprezentowane przez tzw. Zwoje Bitewne, dające graczom szerokie możliwości taktyczne. Dzięki mechanice Zasobów w postaci Kości Sagi umieszczanych na Zwojach i różnorodności frakcji, każda bitwa to zupełnie nowe wyzwanie.
„Saga” to świetna propozycja dla tych, którzy lubią prostotę, ale także dla tych, którzy szukają gry wymagającej myślenia strategicznego i planowania.
Przyjdź, zobacz i spróbuj swoich sił w tej ekscytującej grze! Z pewnością nie będziesz się nudził.
Czekamy na Ciebie w Strefie „Saga” na Gladiusie!
Wjazd na parking przy MWP
Informujemy, że wjazd na parking przy MWP dla osób prowadzących pokazy i rozgrywki oraz wystawców, którzy zgłosili się do nas wcześniej i podali dane do wjazdu, jest od ulicy Dymińskiej – Brama Żoliborska.
VI Gladius – pokaz systemu Achtung Panzer!
System „Achtung Panzer!” to ostatnia z propozycji Warlord Games Polska oraz ekipy Z Kostką i Miarką (wydawcą gry jest Warlord Games) na tegoroczną edycję konwentu Gladius. Jest to skirmishowa gra wojenna osadzona w realiach II wojny światowej. Gracze przejmują dowodzenie nad plutonami czołgów w skali 28 mm. Dzięki unikatowemu systemowi aktywacji i mechanice nasza załoga będzie w sposób dynamiczny oraz realny reagować na wydarzenia z pola bitwy. Dodatkowo dowódcy nie będą musieli polegać tylko na sile swojego plutonu. Do pomocy będą mieli też strategiczne zasoby, które skuteczne wykorzystane mogą zaważyć na wyniku potyczki. Wszystkie starcia posiadają dynamiczną mechanikę przebiegu czasu, to od graczy zależy jak długo bitwa będzie trwać!
VI Gladius – pokaz systemu To the Strongest!
„To the Strongest!” to system do rozgrywania bitew historycznych, w popularnym zakresie epok od czasów biblijnych do końca średniowiecza. Cechuje się nietypowymi rozwiązaniami jak na gry tego rodzaju – przede wszystkim grą na polu podzielonym na kwadraty oraz użyciem standardowych kart do gry w miejsce kostek. Można grać figurkami w dowolnej skali, na tak naprawdę dowolnej powierzchni (liczy się liczba kwadratów, a nie ich rozmiar). System jest przeznaczony do rozgrywania starć dużych armii, czyli popularnie „wielkich bitew”. Dowodzimy hufcami (zazwyczaj trzema) złożonymi z kilku oddziałów, każdy z własnym generałem. Teren ograniczony jest do kilku typów, które mogły mieć faktyczny wpływ na przebieg starć. Gra „na kwadratach” pozwala na pominięcie dużej ilości zasad dotyczących ruchu oddziałów, zasięgów ostrzału czy ustalania pola widzenia, dzięki czemu gracze mogą się skupić na podejmowaniu taktycznych decyzji i tzw. zarządzaniu ryzykiem, bez znacznego zubożenia strony wizualnej rozgrywki – stół, na którym gramy, nadal przypomina symulację pola bitwy, nie mniej niż w przypadku innych podobnych gier. Użycie kart zamiast kostek może się wydawać dziwne, jest jednak powiązane z prostym acz efektywnym systemem aktywacji oddziałów, a mechanika rozgrywania starć – choć na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie mocno uproszczonej – jest dobrze dopasowana do skali, w jakiej toczy się rozrywka. W celu zapoznania się z systemem, na macie w kwadraty staną naprzeciw siebie armie Rzymu okresu późnej republiki oraz hellenistycznego Pontu.
Chętnych do zagrania lub choćby popatrzenia zapraszamy zarówno w sobotę, jak i niedzielę.
VI Gladius – pokaz systemu Kings of War
„Kings of War” (pokaz na Gladiusie organizuje ekipa Kings Of Warsaw) to gra polegająca na walce pomiędzy potężnymi armiami w fantastycznym świecie rozdartym przez epickie konflikty i legendarne bitwy. Szybkie tempo i konkurencyjne zasady sprawiają, że gra jest idealna do wielkich starć pomiędzy setkami żołnierzy. Gracze budują swoje jednostki tak, aby mieściły się w określonym obszarze zwanym potocznie Trayem, a nie w oparciu o indywidualne podstawki. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania zwanego Multibasingiem, każdy oddział staje się swoistą dioramą.
W „Kings of War” jednostka ma wartość Morale, która reprezentuje ilość ran. Oznacza to, że gdy Morale jednostki zostanie przekroczone, cała jednostka zostaje usunięta z gry. Jest to fantastyczne nie tylko do rozgrywki, ale także oznacza, że zawsze będziesz mieć na stole świetnie wyglądającą, kompletną armię.
Wybierzcie swoje armie i dopasujcie do nich dowolne figurki!
Użyjcie swoich taktycznych talentów by pokonać przeciwników!
Zostańcie Królami Wojny!
Solaris VII na VI Gladiusie
Solaris7.pl to polska społeczność fanów gier bitewnych, założona w 2010 roku. Grupa skupia pasjonatów takich gier jak „BattleTech”, „Full Thrust” i „Heavy Gear”, organizując wydarzenia, turnieje oraz spotkania dla graczy. Solaris7.pl jest miejscem, gdzie miłośnicy strategii, taktyki i modelarstwa mogą dzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem i pasją do gier bitewnych. Społeczność ta nie tylko promuje te niszowe tytuły, ale także aktywnie rozwija polską scenę gier bitewnych, organizując wydarzenia na różnych poziomach zaawansowania.
Naval Thunder
„Naval Thunder” to symulacyjna morska gra bitewna, skupiająca się na odtwarzaniu historycznych starć dużych okrętów artyleryjskich: pancerników, krążowników, niszczycieli. Gra skupia się na okresie 1905-1945 i bitwach, które rozstrzygał ogień ciężkich dział okrętowych oraz torpedy. W scenariuszach rozgrywanych podczas Drugiej Wojny Światowej uwzględniono także wpływ lotnictwa oraz okrętów podwodnych, ale w sposób uproszczony.
Mechanika gry oparta jest o figurki, karty danych jednostek, na których notuje się rozkazy i uszkodzenia oraz rzuty kostkami K10. Odmiennie niż w wielu innych grach morskich system aktywacji jednostek w ramach klas okrętów jest jednoczesny, a nie naprzemienny. Lepiej oddaje to charakter walk wielkich okrętów, które nie były w stanie od razu reagować na działanie przeciwnika. Obok klasycznego systemu uszkodzeń opartego na punktach uszkodzeń i punktach wytrzymałości „Naval Thunder” posiada ciekawie rozwiązane zasady trafień krytycznych. Pociski, które przenikną pancerz lub obronę przeciwtorpedową, powodują zniszczenia broni, pożary, wdzieranie się wody do kadłuba, uszkodzenia steru, systemów dowodzenia kierowania artylerią, a nawet mogą spowodować eksplozję komór amunicyjnych.
Prezentowany scenariusz skupia się na hipotetycznym starciu dwóch eskadr, japońskiej i amerykańskiej, w późnym okresie Drugiej Wojny Światowej. Celem japońskiej eskadry jest ostrzelanie desantujących się na jednej z licznych wysp Pacyfiku oddziałów US Marines. Amerykanie nie mogą do tego dopuścić, co nie pozwala im narzucić przeciwnikowi wygodnych dla siebie warunków walki. Okręty amerykańskie dysponują przewagą nowoczesnego radaru umożliwiającego prowadzenie celnego ognia na wszystkich dystansach. Z kolei flota japońska posiada swoją tajną broń, która udowodniła już ogromną skuteczność: ciężkie torpedy Typ93. Jej atutem w tym starciu jest także pancernik typu „Kongo”, okręt znacznie lepiej opancerzony i dysponujący cięższymi działami od flagowej amerykańskiej „Alaski”. W rękach dowódców obydwu eskadr pozostaje wynik starcia oraz powodzenie amerykańskiej inwazji.
BattleTech – Alpha Strike
„BattleTech” to „opera kosmiczna” osadzona w przyszłości w XXXI wieku, przedstawiająca podzielony, zmilitaryzowany wszechświat, gdzie ludzkość rozprzestrzeniła się wśród gwiazd i stworzyła potężne międzygwiezdne imperia, z których każde kontroluje setki światów rozciągających się na tysiące lat świetlnych i dalej. Jest to czas niekończących się wojen, w których gwiezdne imperia ścierają się w zamieszkanej przez ludzi przestrzeni. Te epickie wojny są toczone są przez BattleMechy, 10-metrowe humanoidalne metalowe tytany uzbrojone w lasery, działa automatyczne i wiele innych śmiercionośnych broni; wystarczająco potężne, by zrównać z ziemią całe dzielnice miast. Stworzony czterdzieści lat temu jako gra planszowa, „BattleTech” stał się jednym z najważniejszych i najdłużej istniejących uniwersów science fiction w przemyśle gier.
Zostań zatem pilotem BattleMecha! System gier „BattleTech” przenosi Cię w świat XXXI wieku, w którym wojna stała się stylem życia. Jesteś MechaWojownikiem, pilotem najpotężniejszej maszyny na polu bitwy i trzymasz w rękach losy międzyplanetarnych imperiów! Zapraszamy na prezentację systemu „Alpha Strike”, będącego uproszczoną, ale jednocześnie szybszą wersją „BattleTecha”. Zapewniamy wszystko co jest potrzebne do gry.
Heavy Gear
„Heavy Gear” to uniwersum gry science fiction o mechach, wydawane od 1994 roku przez kanadyjskiego wydawcę Dream Pod 9.
Akcja gry toczy się na odległej, fikcyjnej planecie nazwanej Terra Nova, około 4 000 lat standardowych Ziemi w przyszłości (rok 6132). Terra Nova była kiedyś dumą kolonii Zjednoczonego Rządu Ziemi. Jednakże, po upadku gospodarczym, ZRZ zmuszone było porzucić Terra Novę i inne kolonie na długo przed okresem przedstawionym w grze, pozostawiając planetę w czasach Mrocznej Epoki. Stopniowo z popiołów zrodziły się miasta-państwa, które dzięki traktatom lub tyranii połączyły się, tworząc narodowe unie zwane Ligami. Te Ligi z kolei połączyły się (znowu pokojowo lub przemocą), tworząc bloki supermocarstw, które dominują nad umiarkowanymi strefami południowej i północnej półkuli planety.
Ponieważ uniwersum jest głównie tłem dla serii gier, wojskowość i broń są głównym tematem. Jednym z najpopularniejszych systemów broni w różnych grupach na Terra Novie są maszyny znane jako Heavy Geary, które nadają nazwę temu uniwersum. Są to dwunożne, opancerzone jednostki bojowe o wysokości od 12 do 20 stóp (3,7 do 6,1 m), przeznaczone dla jednej osoby. Geary są lżej uzbrojone i opancerzone niż czołgi głównych bitew używane przez armie Terra Novy, ale zapewniają kombinację zdolności, które okazują się skuteczne, ponieważ zasady gry zazwyczaj umożliwiają zwycięstwo przez manewrową wojnę, kładąc mniejszy nacisk na surową siłę ognia i pancerz.
Na przestrzeni czasu ma miejsce kilka dużych wojen, w tym Wojna Sojuszu. Nowy, dyktatorski rząd na Ziemi stara się odzyskać swoje byłe kolonie siłą, używając zaawansowanych maszyn wojennych, takich jak czołgi unoszące się nad ziemią i armie żołnierzy GREL o fioletowej skórze (Genetycznie Rekombinowani Eksperymentalni Legioniści). W tej wojnie Północ i Południe współpracują, by odeprzeć Kolonialne Siły Ekspedycyjne, które podczas swojej pierwszej porażki i odwrotu porzucają wielu żołnierzy (zarówno ludzi, jak i GREL), którzy ostatecznie osiedlają się na Terra Novie, tworząc miasto-państwo Port Arthur. 33 lat później KSE powraca, tym razem wsparte przez siły innych podbitych kolonii. Rozpoczyna się Wojna o Terra Novę!
Jeżeli lubisz mecha w sosie anime, to warto zapoznać się z tym uniwersum, pełnym ciekawych historii i wartkiej akcji. Zapewniamy wszystko co potrzebne do gry!
VI Gladius – pokaz systemu Wojnacja
„Wojnacja” jest z nami od samego początku – do tej pory ominęła tylko jednego Gladiusa. Co więcej, już na pierwszej edycji zgarnęła nagrodę publiczności i cały czas aktywnie się rozwija. Podczas tegorocznego konwentu będziecie mogli zobaczyć efekt czternastu lat tego rozwoju, czyli trzecią odsłonę skirmishowego bitewniaka w autorskim świecie średniowiecznego fantasy.
Jeżeli Twoje zainteresowanie zbrojnymi starciami wzięło się bardziej z kina przygodowego i fantastycznego niż filmów historycznych, to „Wojnacja” jest tym, co warto zobaczyć na samym początku. Niewielkie i kompaktowe zasady pozwalają szybko opanować rozgrywkę, a jednocześnie są na tyle rozwinięte, by móc poczuć prawdziwą głębię starć i ogromne możliwości taktyczne, jakie dają fantastyczne uniwersa. Oprócz tego w najnowszej edycji pojawił się tryb Junior, czyli jeszcze prostsza wersja zasad – pozwalająca cieszyć się grą niemal każdemu, bez poczucia przytłoczenia pierwszymi rozgrywkami, ale wciąż bez pułapki przesadnych uproszczeń, w którą wpada wiele podobnych systemów. Młodsi (stażem lub wiekiem) gracze mogą w ten sposób nauczyć się podstaw gry w bitewniaki, a następnie stopniowo dokładać kolejne, bardziej skomplikowane mechanizmy gry.
Na tle podobnych gier „Wojnację” wyróżnia:
- Świetna dynamika. Z wysoką śmiertelnością walk i z pojedynczymi rozgrywkami finalnie dającymi się zamknąć poniżej godziny.
- Niespotykana ergonomia. Pozwalająca upchać grę na małej przestrzeni, a do tego maksymalnie wykorzystać potencjał nie tylko terenu, ale także czasu i zmęczenia graczy.
- Decyzyjność w każdej fazie potyczki. Pozwalająca nie tylko wybierać rodzaje ataków i premiować dobre wybory taktyczne, ale także reagować na poczynania przeciwnika.
- System Kondycji. Pozwalający zarządzać zmęczeniem, dzięki któremu jednostki uzyskują czasem poziom interakcji przekraczający niektóre bitewniakowe regimenty.
- Niekomercyjność. Wszystkie zasady dostępne są do pobrania za darmo ze strony Wojnacji – bez ukrytych mikropłatności.
- Karty jednostek. Zawsze aktualne i ogólnodostępne do druku. Pozwalające ograniczyć konieczność zapamiętywanych zasad do niezbędnego minimum, a do tego płynnie balansować system.
- Realizm Fantastyczny. Czyli starannie dobrany kompromis pomiędzy symboliką rozgrywki a realizmem starć, gdzie nikt nie jest niepokonany, zaś zasady wynikają wprost z rzeczywistego doświadczenia bojowego twórców.
Mamy nadzieję, że oprócz wszystkich wymienionych zalet, „Wojnacja” pozwoli Wam też odzyskać radość z dobierania i malowania figurek. Tych, które wam się podobają, a nie tych do których zmuszały was zasady, czy producenci. Jeśli lata hobby czegoś uczą, to właśnie tego, że najprzyjemniej gra się świetnymi modelami na pięknych stołach, ale w naszym przypadku zacząć można zupełnie na wszystkim.
VI Gladius – pokaz systemu Black Seas
Warlord Games Polska oraz ekipa Z Kostką i Miarką zapraszają na przygotowywany na konwent Gladius pokaz systemu „Black Seas”. Jego wydawcą jest firma Warlord Games. Jest to gra odwzorowująca morskie zmagania Wieku Żagli, czyli przełomu XVIII i XIX wieku. Niezależnie czy będzie to bitwa wielkich armad, potyczki królewskich fregat czy rajdy szmuglerów – zawsze ważny będzie wiatr! Mechanika wiatru jest trzonem systemu, odpowiada on zarówno za ruch okrętów, jak i za nietypową kolejność aktywacji. W grze kierujemy żaglowcami od małych i szybkich szkunerów po ogromne i potężne liniowce pod banderami imperiów lub niezależnych kapitanów. „Black Seas” świetnie nadaje się zarówno do odgrywania wielkich historycznych bitew, jak i skromnych korsarskich kampanii. Gra jest systemem historycznym, jednak dla chcących urozmaiceń zasady przewidują też dodanie morskich bestii. Przecież szanty nie kłamią, prawda?
Pokaz systemu odbędzie się w sobotę i niedzielę.
VI Gladius – pokaz systemu Blood Red Skies
Warlord Games Polska oraz ekipa Z Kostką i Miarką zapraszają na przygotowywany na konwent Gladius pokaz systemu „Blood Red Skies”. Jego wydawcą jest firma Warlord Games. Tytuł ten przenosi nas na nieboskłon połowy XX wieku. Ta nieskomplikowana dynamiczna gra pozwala wcielić się w asów myśliwskich zmagających się na teatrach całego świata od przedednia II wojny światowej aż po konflikt w Korei. To szybki jak na bitewniaki system, którego skala to potyczki kilkusamolotowych eskadr. Wyjątkowości nadaje mu kolejność aktywacji, zależna od decyzji graczy i zmieniająca się nawet w trakcie tury, co jeszcze zwiększa dynamikę starć! System poza szybkimi grami doskonale nadaje się także do rozgrywania kampanii oraz większych bitew na kilku graczy. Różnorodność bitew zapewnia wybór scenariusza, doktryn dla eskadr i niemal wszystkich maszyn z tego okresu.
Pokaz systemu odbędzie się w sobotę i niedzielę.
Rozmowa z organizatorami Gladiusa na podcaście Crazy Miniatures
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy na podcaście Crazy Miniatures z organizatorami Konwentu Gier Bitewnych GLADIUS poświęconej zarówno samemu konwentowi, jak i wargamingowi historycznemu oraz różnym tematom z nim związanym. Rozmowa została nagrana w związku ze zbliżającą się VI edycją konwentu, ale jak to nieraz bywa, w trakcie zaczęła rozwijać się spontanicznie różnych kierunkach:
YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=7a–kNC2D8Y
Spotify: https://open.spotify.com/episode/1aECSCS1BYveKkafdKI6PZ?si=37289763e9414e4d&nd=1&dlsi=aa50ad0dbff8419d
Zachęcamy Was również do zapoznania się z innymi materiałami na podcaście Crazy Miniatures. Inicjatywa wystartowała stosunkowo niedawno, ale ma spory potencjał, a prowadzący podcast starają się robić to co robią profesjonalnie.
Tereny do Gier na VI Gladiusie
Co przygotowały Tereny Do Gier na VI Gladiusa? Przede wszystkim zaprezentujemy nasze maty trawiaste, które będzie można zobaczyć i dotknąć na żywo. Zachęcamy Was do wzięcia udziału w naszej zbiórce: https://wspieram.to/matydogier. Jako Polish Front Miniatures przywieziemy szeroki wybór figurek i modeli, głównie w skali 15mm, ale również 20mm i 28mm. Spodziewajcie się licznych jednostek Wojska Polskiego z różnych epok i skal, od napoleonki, przez wrzesień 1939, Ludowe Wojsko Polskie do „Cold Wara”, aż po współczesność – w tym Rosomaki, Homary, Borsuki i inne. Nie zabraknie również sojuszników i przeciwników: współczesnych rosyjskich jednostek, ZSU, a także np. kawalerii kartagińskiej czy francuskich lansjerów do epoki napoleońskiej. Nasze stoisko będzie prezentować szeroką gamę modeli z różnych okresów historycznych i skal.
Jako Tereny Do Gier przywieziemy sporo makiet, od gotowych do gry wzgórz i lasów, przez laserowo cięte budynki, aż po nowości – coraz liczniejsze tereny drukowane w 3D. Oczywiście nie zabraknie pudełek pełnych bitsów, miscastów i misprintów, w których każdy może znaleźć elementy, które „na pewno kiedyś się przydadzą”. A jako IdeaPrint3D zaprezentujemy jakość naszych drukarek – jeżeli chcecie skorzystać z usług drukarzy rozróżniających Hellcata F6F od Hellcata M18 czy triarii od hastati, to świadczymy również usługi druku i projektowania na zlecenie. Serdecznie zapraszamy na nasze stoisko – na zakupy i wargamingowo-modelarsko-towarzyskie rozmowy!
Darmowy parking przy MWP dla wystawców, prowadzących pokazy i rozgrywki na VI Gladiusie
Do wszystkich, którzy przeprowadzają pokazy, rozgrywki bądź mają stoiska na konwencie Gladius i chcą skorzystać z darmowego parkingu przy Muzeum Wojska Polskiego (MWP), prośba o podanie nam do WTORKU wieczorem:
– numeru rejestracji samochodu
– marki samochodu (tutaj chyba bardziej chodzi także o to czy to jest osobowy czy van/bus)
– numeru telefonu
Są to wymogi ze strony MWP dotyczące skorzystania z parkingu. Musimy do ŚRODY przesłać listę osób, które będą korzystać z parkingu.
VI Gladius – pokaz Full Spectrum Dominance
„Full Spectrum Dominance” to dynamiczna gra bitewna w klimatach science-fiction, która oferuje rozgrywkę pełną emocji i strategicznych decyzji, nagrodzona OnTableTop Choice Award 2022. System osadzony jest w niedalekiej przyszłości, gdzie ludzkość rozproszyła się między kilka światów w pobliskich układach gwiezdnych, nie posiadając technologii nadświetlnej. Na polach bitwy spotykają się różnorodne frakcje: Enlisted – militarystyczny rząd walczący o hegemonię, The Tech – armie świadomych maszyn, oraz The Conglomerate – najemnicy broniący interesów megakorporacji. W tle działa także The Union, ruch robotniczy, który walczy o odzyskanie ziemi dla pracowników mega-fabryk. Do tej barwnej mieszanki za sprawą udanej zbiórki właśnie (listopad 2024) dołączyły dwie nowe frakcje: Corsairs i Reclaimed zwiększając liczbę frakcji do 6.
Gra pozwala na używanie modeli w dowolnej skali, od 3 mm do 15 mm i większych, co oznacza, że gracze mogą korzystać z posiadanych figurek, choć dostępna linia oficjalnych modeli jest nie tylko kompatybilna, ale także zachwyca jakością wykonania. Na stole o wymiarach zaledwie 2 x 3 stopy można zmieścić pełne armie i pole bitwy, poruszając plutonami i grupami czołgów z łatwością znaną z gier skirmishowych.
Serce rozgrywki stanowi zaawansowany system aktywacji oparty na kartach jednostek i kostkach akcji. Gracze muszą umiejętnie zarządzać zasobami, decydując, które działania podjąć w danej turze – czy poruszyć piechotę, wysłać czołgi, zaatakować bronią ciężką, czy może wezwać wsparcie artyleryjskie? Mechanika aktywacji zapewnia minimalny czas przestoju dzięki reakcjom i efektom wyzwalanym w trakcie gry, a zróżnicowane typy i liczby kostek efektywnie oddają charakterystykę broni i celów. System ten łączy prostotę z głębią, umożliwiając jednocześnie budowanie narracji podczas bitwy.
Pokaz gry poprowadzi Adam „Az” z 6mmwargames. Przyjdź i przekonaj się, jak wygląda taktyczna walka w pełnym spektrum dominacji!
OnePageRules Polska na VI Gladiusie
Podczas VI Gladiusa nie może zabraknąć grupy OnePageRules Polska. Byli z nami na ostatniej odsłonie konwentu i bardzo aktywnie brali w nim udział (podobnie jak w wielu innych imprezach…). Niżej kilka słów o grupie i tym co robią.
OnePageRules Polska to fanowska, oddolna inicjatywa promowania ekosystemu gier OPR. Grupa jest zarówno nieformalna, jak i niekomercyjna. Jeździmy wolontariacko na konwenty, organizujemy wydarzenia związane z grami bitewnymi, promujemy polskich producentów figurek. Silnie angażujemy się w pokazywanie ludziom, że bitewniaki mogą być przystępne zarówno koncepcyjnie, jak i cenowo, oraz w demonstrowanie agnostycyzmu figurkowego, a także szeroko pojętego hobby.
OnePageRules to proste, tanie i szybkie systemy gier fantasy i sci-fi w zróżnicowanych formatach. Główne zasady są darmowe, przetłumaczyliśmy je na polski i mieszczą się na jednej kartce A4. Można grać dowolnymi modelami, a partia trwa około pół godziny. Chcesz spróbować gier bitewnych, ale zniechęcają Cię koszty i złożoność?
Możemy pokazać gry zarówno z uniwersum sci-fi, czyli „Grimdark Future”, jak i fantasy – „Age of Fantasy”.
Dostępne są wersje:
- skirmishowe, gdzie kilku-kilkunastu żołnierzy ściera się w szybkiej, dynamicznej potyczce,
- pełnoskalowe battle czyli pojazdy, potwory i oddziały piechoty zaangażowane w duże bitwy,
- przygodowe, gdzie bohater lub mała grupa bohaterów w kooperacji walczy ze środowiskiem i postaciami niezależnymi o wykonanie swojej misji,
- manewrowe, reprezentowane przez fantasy Regiments, gdzie formacje żołnierzy spotykają się na ubitym polu oraz sci-fi Waffleets, czyli manewrowe walki flot kosmicznych. Tu czasem ważniejszy jest kierunek niż siła!
Każdy z rodzajów walk oraz uniwersum ma swój specyficzny klimat, powiązany przez uniwersum OPRowych zasad, silnie ze sobą współdziałających. W praktyce mając jedną armię można ją wykorzystać do większości gier!
Zapraszamy na wprowadzającą partię, gdzie nauczymy Was grać.
VI Gladius – rozgrywka w Field of Glory
„Field of Glory” to system wydany przez Osprey Publishing, w pierwotnej wersji poświęcony epoce starożytnej i średniowiecznej (z czasem pojawiły się jego kolejne odsłony, z których warto wspomnieć zwłaszcza „Field of Glory: Renaissance”). Zasadniczo służy do rozgrywania dużych bitew. Operuje się w nim całymi jednostkami złożonymi niekiedy nawet z kilkunastu podstawek. Najczęściej armia składa się z 10-15 grup bojowych. Istotną rolę odgrywają dowódcy. Celem graczy jest wymanewrowanie przeciwnika i wykonanie uderzenia w decydującym punkcie pola bitwy. Wiele mechanizmów zależy od rozgrywanych starć oraz wybranych armii. Kluczowe jest zachowanie zwartości sił i sprawienie, aby nieprzyjacielskie oddziały musiały wykonywać jak najwięcej testów zwartości. Czas trwania rozgrywki to, zależnie od wybranej skali starcia, od półtorej do kilku godzin. W 2008 roku gra zdobyła nagrodę Origins za najlepsze zasady do historycznej gry bitewnej (figurkowej) i nagrodę dla najlepszej gry bitewnej (figurkowej) na UK Games Expo. Na bazie systemu powstała w późniejszym czasie gra komputerowa o tym samym tytule.
Podczas rozgrywki na Gladiusie w sobotę i niedzielę pokażemy starożytną bitwę, w której naprzeciw siebie staną oddziały Greków i Scytów, wspierane przez sojuszników, w tym Traków.
VI Gladius – pokaz systemu Bolt Action
„Bolt Action” to kolejny system firmy Warlord Games, który Walord Games Polska oraz ekipa Z Kostką i Miarką będzie pokazywać na tegorocznym Gladiusie. Jest on obecnie jedną z najpopularniejszych historycznych gier bitewnych. W najnowszą, trzecią edycję gry odbywają się w ten weekend pod Warszawą mistrzostwa kraju. System pozwala odwzorować starcia z okresu II wojny światowej na poziomie taktycznym. Gracze mogą wcielić się w role dowódców na szczeblu plutonu, dowodząc drużynami piechoty, sekcjami wsparcia oraz licznymi pojazdami od uniwersalnych Jeepów po potężne Tygrysy.
Dostępne wyposażenie i scenariusze pozwalają na rozgrywanie walk z okresu od 1939 do 1945. Szeroki wachlarz frakcji umożliwia każdemu rozgrywkę najważniejszymi stronami konfliktu (jak Niemcy i Amerykanie znajdujący się w zestawie startowym) oraz siłami uczestniczącymi w bardziej ograniczony sposób (na przykład Polacy z okresu wojny obronnej 1939). Gra korzysta z modeli w skali 28 mm i polega na aktywowaniu jednostek kośćmi rozkazów losowo dobieranymi przez graczy w każdej turze.
Klub Gier Historycznych Instytutu Pileckiego na VI Gladiusie
Podczas tegorocznej edycji Gladiusa będzie z nami Klub Gier Historycznych Instytutu Pileckiego. Klub popularyzuje wiedzę o najważniejszych starciach militarnych XX wieku poprzez różne gry bitewne.
Na konwencie zorganizują rozgrywkę przedstawiającą bitwę z okresu końca II wojny światowej pomiędzy Amerykanami a Niemcami. Rozgrywka oparta będzie na systemie „Dust 1947”, lecz w ich własnej wersji – żadnej historii alternatywnej ani elementów fantastyki. To, co mają Wam do zaoferowania, to tylko krew, pot i łzy.
Dzięki szybkości rozgrywki oraz odpowiedniemu rozłożeniu jednostek przez cały czas trwania Gladiusa będziecie mogli dołączyć do światowego konfliktu na stole i sprawdzić swój talent taktyczny w boju!
WARGAMER na VI Gladiusie i specjalna figurka konwentowa
Powoli lista pokazów, rozgrywek i wystawców VI edycji Gladiusa wypełnia się. Nie może oczywiście zabraknąć na niej firmy Wargamer. Byli z nami na dwóch ostatnich edycjach imprezy. W tym roku będą nie tylko z pokazami swoich systemów „Ogniem i mieczem” oraz „Anno 1666” i ze stoiskiem, ale przygotowali także na nasz konwent specjalną figurkę. Będzie to Gladiifer. Jego nazwa wiąże się rzecz jasna z nazwą imprezy. Pierwszych 100 uczestników, którzy pojawią się na imprezie, otrzyma taką figurkę wraz z losowym modelem do „Anno 1666”. Dodatkowo pewna pula figurek będzie dla klientów stoiska Wargamera. Więcej o figurce i udziale Wargamera w tegorocznym Gladiusie na profilu facebookowym gry „Ogniem i mieczem”.
VI Gladius – pokazy What a Cowboy! i Fistful of Lead
„What a Cowboy!” to gra przenosząca mechanizmy aktywacji, które stanowiły główną siłę wcześniejszego „What a Tanker!”, na poziom małych potyczek, toczących się w malowniczej scenerii amerykańskiego Zachodu. Pełna niespodzianek rozgrywka daje możliwość odwzorowania dynamicznych strzelanin rodem z hollywoodzkiej taśmy i kart powieści. Gra sprofilowana jest pod kątem niewielkich starć, w których każdy z graczy kontroluje zazwyczaj od jednego do trzech modeli. Stosunkowo niski próg wejścia – zarówno pod względem wymaganej bazy terenowej, jak i modeli – łączy się z emocjonującą, ale stosunkowo prostą rozgrywką, która w nowatorski sposób pozwala uchwycić nieprzewidywalny charakter starć na Dzikim Zachodzie.
Poza pojedynczymi potyczkami system oferuje elegancki tryb kampanii. Gra nie posiada dedykowanych modeli, a potrzebny do niej jest wyłącznie podręcznik z kartami i garść kości sześciennych. Obecnie tytuł jest dalej rozwijany, a zasady doczekały się licznych nakładek, przenoszących akcję m.in. w czasy prohibicji czy też wszystkim znaną „odległą galaktykę” Georga Lucasa.
Prócz rozgrywek w WaC zapraszamy również do udziału na Gladiusie – w samo południe, zarówno w sobotę, jak i niedzielę – w fabularnym, wieloosobowym scenariuszu, rozgrywanym za pomocą zasad „Fistful of Lead”. FoL jest prostą grą skirmishową, która cieszy się niesłabnącą popularnością pomimo ponad 20 lat na karku. Choć mechanizm aktywacji również oparty jest na kartach, to w porównaniu z WaC oferuje znacznie bardziej tradycyjne doświadczenie. Wynagradza je za to duża dynamika oraz prostota i zwartość zasad, które bez większego problemu mieszczą się na kartce A4.
VI Gladius – rozgrywka w Pike & Shotte
„Pike & Shotte” to system firmy Warlord Games, który wyewoluował z „Black Powder” – główne zmiany dotyczą oczywiście odtworzenia w rozgrywce sztuki wojennej XVI i XVII wieku, kiedy to na polach bitewnych zaczęła na większą skalę pojawiać się broń palna, a główną siłą bojową były bloki piechoty uzbrojone w piki. Dzięki tym zasadom możemy rozgrywać bitwy z okresu Wojen Religijnych, Angielskiej Wojny Domowej, Wojny Trzydziestoletniej czy bardziej egzotycznych konfliktów feudalnej Japonii. W „Pike & Shotte” można rozgrywać małe potyczki regimentów jazdy i duże batalie, gdzie ścierają się pikinierskie bloki wspomagane muszkieterami i artylerią, a kawaleria próbuje szczęścia we wspaniałych szarżach. Można też rozgrywać kampanię składającą się z wielu bitew.
W czasie Gladiusa w sobotę zostanie rozegrana duża bitwa. W miarę wolnych miejsc istnieje możliwość dołączenia nowych graczy, którzy będą chcieli spróbować swoich sił na XVII-wiecznym polu bitwy. W niedzielę będzie możliwość poznania zasad i pogrania w mniejszych potyczkach.
VI Gladius – pokaz systemu The Barons’ War
Podczas konwentu Gladius Stowarzyszenie Weles będzie miało przyjemność zaprezentować Wam nowy system, którego akcja toczy się w średniowieczu. Podczas gry każdy wódz będzie aktywował oddziały swoich wojów naprzemiennie z przeciwnikiem. Oddziały te mogą być duże i nieliczne, lub niewielkie i mnogie, co zapewnia sporą elastyczność w budowie rozpiski. Uzbrojenie naszych modeli będzie mieć niebagatelne znaczenie, np. rycerskie lance sprawią, że tarcze wrogów nie dadzą im osłony przed naszą szarżą. Każdy oddział będzie także ponosił straty morale, które z czasem może pęknąć i doprowadzić do ucieczki jednostki. Ten system to nagradzany przez miesięcznik „Wargames Illustrated” za wyjątkowe zasady „The Barons’ War” autorstwa Andy’ego Hobday’a.
GM Boardgames na VI Gladiusie
GM Boardgames i Bolter serdecznie zapraszają na prowadzone na konwencie Gladius rozgrywki w dwie gry z serii „Bogowie wojny”. W sobotę oraz w niedzielę będzie można objąć dowodzenie zarówno w bitwach morskich, jak i lądowych. Z wielką chęcią nauczymy każdego zasad obu tych gier, dzięki którym będziesz mógł zostać generałem lub admirałem i objąć dowodzenie w wielkich bitwach.
„Bogowie wojny: Togo” to trzecia gra z serii „Bogowie wojny”. Tym razem areną wojny będą rzeki, morza i oceany. Gracze będą mogli dowodzić okrętami pancernymi w bitwie pod Hampton Roads czy pancernikami w bitwie pod Cuszimą. Niczym admirał Togo, obejmą dowodzenie nad eskadrą potężnych jednostek, aby dzięki doskonałemu planowaniu, sprytnym manewrom i celnym salwom artylerii, zatopić flotę przeciwnika.
„Bogowie wojny – Robert E. Lee” to figurkowy system historyczny, pozwalający na rozgrywanie bitew z połowy XIX wieku – konfliktów w Europie i amerykańskiej wojny secesyjnej. Głównym założeniem gry, jest możliwość dosyć szybkiego rozgrywania nawet największych bitew, jak Gettysburg, Alma, czy Solferino na ograniczonej powierzchni blatów.
VI Gladius – pokaz systemu Swordpoint
„Swordpoint” jest to historyczny system bitewny, który pozwala rozegrać duże bitwy w skali 28 mm. „Swordpoint” nie jest systemem skirmishowym na kilkanaście figurek. Jest to gra typu „rank & file”, gdzie operujemy całymi oddziałami. System obejmuje okres od antyku po późne średniowiecze, do których posiada stosowne listy armii. Ciekawostką jest to, że autorem systemu jest Martin Gibbins, czyli człowiek odpowiedzialny za „Warhammer Ancient Battles”. Tym właśnie jest „Swordpoint” – historycznym „Warhammerem”, tylko z mocno zmodyfikowanymi zasadami i dodanymi nowymi rozwiązaniami.
Na konwencie Gladius system będzie po raz pierwszy. Jego pokaz odbędzie się w sobotę i w niedzielę.