III Gladius (cz. 1)

  • Drukuj

W dniach 8-9 czerwca 2019 w gościnnych podwojach Wydziału Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej odbyła się trzecia edycja konwentu gier bitewnych GLADIUS. Potrzeba zorganizowania konwentu zrodziła się dwa lata temu z powodu braku od dłuższego czasu imprezy skupiającej się na grach bitewnych, w ramach której będą one głównym punktem programu. Zamierzeniem organizatorów było pokazanie całej różnorodności i bogactwa gier bitewnych, stworzenie imprezy przyjaznej graczom oraz zorganizowanie stałej platformy ułatwiającej kontakty w środowisku wargamingowym.

Na imprezie było prezentowanych 17 systemów bitewnych. I tak spośród systemów historycznych zaprezentowano: „Blood Red Skies”, „Bogowie wojny – Lee”, „Bogowie wojny – Togo”, „Chain of Command”, „Cold War Commander”, „De Bellis Antiquitatis”, „Field of Glory Renaissance”, „Pierwsza Wojna Światowa”, „Test of Honour”, „Trafalgar”, „What a Tanker!”. Spośród systemów fantasy i sci-fi zaprezentowano: „Battletech”, „Full Thrust”, „Infinity”, „PMC2670”, „Rangers of Shadow Deep” i „Wojnacja”. Ponadto firma TankModels miała przygotowany do zaprezentowania system „Saga”. Niestety z przyczyn losowych nie dotarła do nas w tym roku firma Tereny do Gier, która miała wystawić duże stoisko ze swoimi produktami i systemami.

Tegoroczna edycja, podobnie jak poprzednia, upłynęła przede wszystkim pod znakiem prezentacji przygotowanych przez graczy. Pojawiły się niszowe i mniej znane szerszemu gronu systemy. Niektóre pokazy zostały zgłoszone organizatorom w ciągu ostatnich dni przed konwentem. Wiązało się to z pewną dozą improwizacji. GLADIUS był zawsze otwarty na nowe osoby i fanowskie inicjatywy, stąd organizatorzy starali się przyjąć wszystkie dobre dusze, które zgłosiły chęć zaprezentowania jakiegoś systemu. Konwent był świetną okazją do poznania nowych graczy, grup hobbystycznych i firm, również dla organizatorów. Mamy nadzieję, że te kontakty będą procentowały w przyszłości (na różny sposób).

W tym miejscu chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania tegorocznej edycji GLADIUSA. W pierwszej kolejności tym, którzy przygotowali pokazy i prezentacje. Podziękowania należą się też sponsorom nagród: firmie TankModels, ekipie systemu „Wojnacja”, firmie GM BoardGames i wydawnictwu Erica.

 

Stoisko GM Boardgames. Na pierwszym planie system Bogowie wojny: Lee. W oddali pokaz nowego systemu morskiego Bogowie wojny: Togo.

 

Partnerem organizacyjnym imprezy był Wydział Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej. Szczegółowe informacje na temat oferty dydaktycznej i działalności Wydziału znajdziecie na jego stronie internetowej: www.is.pw.edu.pl

 

Przygotowania do rozgrywki w system Chain of Command. Po lewej Jabu, z pewnością znany wielu osobom czytającym i kupującym anglojęzyczną literaturę poświęconą historii wojen i wojskowości, przez szereg lat prowadził niedziałającą już obecnie księgarnię internetową Wojenna.pl Bardzo się cieszę, że udało się go ściągnąć na imprezę, a nie było to takie proste.

 

Rozgrywka w Chain of Command. System przedstawia starcia z okresu II wojny światowej na poziomie plutonów. Rozgrywka mająca miejsce na imprezie osadzona była w realiach frontu wschodniego.

 

Pokaz systemu Infinity. Warto poświęcić trochę uwagi i zaangażowania najmłodszym. Dzięki temu nasze grono graczy ma szansę w przyszłości powiększyć się, a przynajmniej nie wyginąć jak dinozaury...

 

Diorama do systemu Infinity.

 

Prezentacja legendarnego systemu Battletech, będącego w swoich pierwszych odsłonach planszówką (w Polsce wydało ją nieistniejące już obecnie wydawnictwo Encore). Wielopoziomowe instalacje heksowe to autorska twórczość prowadzącego pokaz SeeM'a. Więcej informacji o systemie znajdziecie na portalu Solaris VII.

 

Jedna z wielu konwentowych rozgrywek w system fantastyczny Wojnacja, luźno osadzony w realiach średniowiecza.

 

W sali, gdzie zlokalizowana była firma GM Boardgames, przez większość dnia było tłoczno. Wraz z nimi przyjechali przedstawiciele sklepu Bolter. Ekipa zorganizowała naukę gry w Bogowie wojny: Lee i dużą rozgrywkę w ten system oraz rozgrywkę w system morski Bogowie wojny: Togo, a także stanowisko do nauki malowania figurek (o którym jeszcze w dalszej części relacji).

 

Przygotowania do rozgrywki w Bogowie wojny: Lee. Na pierwszym planie widoczna nieśmiertelna skrzynka na narzędzia, dość wygodna, a zarazem dzięki swojej pancerności zapewniająca figurkom bardzo dobrą osłonę.

 

Fragment rozgrywki w Bogowie wojny: Lee.

 

Nauka malowania figurek 6 mm prowadzona przez Nutkę. Jeśli chcecie by Nutka pomalowała Wasze figurki, zachęcamy do zajrzenia na profil Nutka maluje na Facebooku.

 

Nowy system morski Bogowie wojny: Togo.

 

Odwiedzili nas także weterani warszawskiej sceny wargamingowej, nie będzie przesadą jeśli napiszę, że stali bywalcy imprezy (myślę, że przedstawiać nie trzeba...). A przed nimi stoisko sklepu Bolter (a właściwie jego część).

 

Rozgrywka w system Rangers in Shadow Deep.

 

Pokaz systemu Full Thrust. Nad stołem dwaj mechawojownicy. Po lewej SeeM, po prawej Admiral Petrarch.

 

System Full Thrust przedstawiający walki gwiezdnych flot. Więcej informacji o systemie znajdziecie na portalu Solaris VII.

 

Jedna z kilku konwentowych rozgrywek w stary, znany i lubiany system De Bellis Antiquitatis (DBA). Po lewej Ogmios, po prawej nasz gość z Gdańska – Malory. Za stołem niezmordowany propagator i animator systemu – Greebo, stały bywalec naszego klubu.

 

Armia kartagińska Malory'ego do DBA w skali 20 mm, z konkursowym słoniem na lewej flance.

 

Słoń bojowy z armii kartagińskiej Malory'ego. Figurka zwyciężyła w XIV edycji Konkursu Modelarskiego Forum Strategie w kategorii „Oddział w skali 20 mm”. Jak to zazwyczaj bywa z dobrymi pracami, na żywo figurka prezentuje się jeszcze lepiej niż na zdjęciach.

 

Jedna z pierwszych rozgrywek pokazowych w What a Tanker! prowadzona przez Sarmora (po prawej). System przedstawia proste starcia pojedynczych czołgów i jest raczej typu Beer & Pretzel. Sama rozgrywka daje dużo frajdy.

 

Rozgrywka w systemie Field of Glory Renaissance przedstawiająca bitwę pod Pawią (24 lutego 1525 r.). Była to jedna z najważniejszych bitew okresu wczesnonowożytnego. Podczas walki król Francji Franciszek I dostał się do niewoli cesarza Karola V Habsburga. Grają Pablo i Cisza, stali bywalcy naszego klubu, zaś jako ostatni z prawej przygląda się Jabu.

 

Starcie szwajcarskich pikinierów na służbie francuskiej i landsknechtów z armii habsburskiej podczas bitwy pod Pawią.

 

Manewry lekkiej jazdy w centrum pola bitwy pod Pawią.

 

Piechota uzbrojona w piki, obok której na prawym skrzydle zajęli miejsce strzelcy. W okresie wczesnonowożytnym broń palna była jeszcze bardzo niecelna i zawodna, stąd piechota podzielona była zazwyczaj na dwa rodzaje: pikinierów i arkebuzerów (później muszkieterów), które wzajemnie się uzupełniały.

 

Walka na lewym skrzydle francuskim rozwija się powoli. Co innego na prawym, gdzie doszło do zwarcia piechoty obu stron. Przez most na przecinającej pole bitwy rzece przejeżdża właśnie jazda pod tęczowym sztandarem (żeby było ciekawiej, na tęczowym sztandarze dopatrzeć się można białego znaku krzyża).

 

Sobotnie popołudnie w sali z systemami sci-fi i fantasy.

 

Rozgrywka pokazowa w system Test of Honour. Jest to skirmish osadzony w czasach feudalnej Japonii, promowany u nas przez Tomasza Hebla. W środku między grającymi Tomasz Hebel, a samuraj ze straszną miną po lewej (wystarczająco straszny i bez tego), z pewnością znany jest bywalcom naszych imprez. W tle rozgrywka w Blood Red Skies, prowadzona przez Marcina Nietrzebkę.

 

Rozgrywka w Chain of Command. Bitwa osadzona została w realiach frontu wschodniego i w zamierzeniu miała skupiać się na walkach piechoty. Grają Paweł i Rafał, stali bywalcy naszego klubu.

 

Z takim wsparciem każdy by wygrał. Nic dziwnego, że przeciwnik Pawła szybko znalazł się tego dnia w opałach.

 

Druga część relacji

Dyskusja o imprezie na FORUM STRATEGIE

Autor: Raleen
Zdjęcia: Raleen

Opublikowano 10.06.2019 r.

Poprawiony: wtorek, 11 czerwca 2019 11:21