Wrzesień 1939 – nr 34 (model polskiego samochodu ciężarowego Praga RV)

  • Drukuj

Po raz kolejny dostaliśmy model, którzy miłośnicy serii już zdążyli poznać. Firma First to Fight konsekwentnie rozbija różne wersje modeli na osobne zestawy. Takiego podejścia chyba nikt z kolekcjonerów nie lubi, choć nie można tu odmówić firmie racji ekonomicznych. Ktoś, kto chce posiadać wszystkie modele i zeszyty serii, będzie musiał go kupić. Ponadto dla celów wargamingu, a z tą myślą przewodnią wydawana jest seria, ciężarówki są średnio przydatne. Gry mają charakter taktyczny, gdzie rolą ciężarówki będzie, co najwyżej, wyładowanie transportowanej piechoty, ewentualnie udział w jakimś „transportowym” scenariuszu.

Gazetka
W pierwszej części otrzymaliśmy dalszy ciąg artykułu dotyczącego walk 28 PAL od 11 września. Wówczas to 28 DP posiadała już tylko 5 słabych baonów, a artyleria dywizyjna stopniała do siły dywizjonu. Artykuł skrótowo opisuje przebijanie się dywizji początkowo na Warszawę, a następnie przez Puszczę Kampinoską do twierdzy Modlin. Większa część artykułu poświęcona jest właśnie obronie Modlina.

Rozkładówka to jak zwykle dane techniczne ciężarówki, schemat malowania (polskiego) i potrzebnych do tego farb oraz opis sposobu malowania.

Kolejny artykuł zawiera krótką historię fabryki samochodów Praga. Następnie dostajemy opis konstrukcji Pragi RV, a także pokrótce przedstawiono stan tych samochodów we wrześniowym wojsku polskim. Niestety artykuł ten nie wnosi wiele nowego, ponieważ w dużej części zawiera te same informacje, co numer 30, który dotyczył Pragi RV w wojsku niemieckim.

Model
Trudno mi cokolwiek nowego napisać o modelu, bo jest to praktycznie ten sam pojazd, co poprzednio. Różni się brakiem plandeki, za to została dołączona wypraska z ławkami, skrzynką i zsuniętym szkieletem plandeki (?). Wypraska ta jest odlana z innego plastiku i ręcznie oddzielana od innych, nieznanych mi części. Ma to przedstawiać wersję do transportu polskiej zmotoryzowanej piechoty z obu brygad kawalerii zmotoryzowanej. W moim przypadku trzy z czterech ławek, w dziwny sposób, były połamane. Stan pudełka nie wskazywał bynajmniej na jakiekolwiek uszkodzenia modelu, natomiast ławki były pęknięte na pół, dokładnie pośrodku, co zresztą pewnie widać na zdjęciach. Złamany był też jeden z przednich błotników. Mam nadzieję, że to jakiś pojedynczy przypadek, bo na Forum Strategie nikt czegoś podobnego nie zgłaszał.

Jak pisałem przy wcześniejszym modelu, ciężarówka jest bardzo fajna i sympatyczna, ale typowy „fast assembly” to to nie jest. Instrukcja sklejania jest nadal szczątkowa, ale jak ktoś przebrnął przez pierwszą Pragę RV, to złoży i drugą. Wadą jest, że w żaden sposób na częściach modelu, nie zaznaczono, gdzie dokładnie należy przykleić ławki, gdzie skrzynkę z tyłu skrzyni ładunkowej itp. Generalnie, nie tylko w modelach „fast assembly” to było i jest regułą. Stąd trudno będzie ławki przykleić wystarczająco precyzyjnie. Podobnie rzecz się ma ze stelażem, który trzeba dokleić do kabiny.

Czekam więc na kolejne modele. Trzeba zauważyć, że wydawca stopniowo przechodzi na dłuższy cykl wydawania. Obecnie nowy numer dostajemy raz na miesiąc, choć na niemiecką pelotkę, z powodów technicznych, trzeba będzie poczekać chyba 6 tygodni. Daje to i tak 10-12 modeli rocznie, co nie jest liczbą małą. Większym problemem jest odkładanie publikacji zasad do gry. Najbliższym terminem, który mogę sobie wyobrazić, jest koniec maja i konwent Grenadier. Mam nadzieję, że się nie mylę.

Dyskusja o modelu na FORUM STRATEGIE

Autor: Marcin Sowa
Zdjęcia: Marcin Sowa, Raleen

Opublikowano 15.04.2016 r.

Poprawiony: poniedziałek, 02 maja 2016 17:02