VII Strategos

  • Drukuj

W dniach 22-23 października 2022, po ponad dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią koronawirusa, odbyła się VII edycja konwentu STRATEGOS. Imprezę zorganizowaliśmy we współpracy z Biblioteką Główną SGGW. Po raz pierwszy odbywała się ona na SGGW. Biblioteka Główna SGGW zmienia się w ostatnich latach i poza tradycyjną rolą skarbnicy wiedzy oferuje coraz więcej atrakcji. Warto się o tym przekonać osobiście, wstępując w jej progi. Ewoluuje również formuła naszego konwentu, co było widać szczególnie podczas tej edycji. Na imprezę zawitało wielu studentów SGGW i innych uczelni. Przybyli także licealiści, chociaż nie tak licznie jak się spodziewaliśmy (mam nadzieję, że przy następnej okazji będzie ich więcej). Pojawiło się również trochę bywalców działającego do niedawna na Politechnice Warszawskiej Klubu Gier Planszowych AGRESOR. Dzięki STRATEGOSOWI wiele osób miało okazję po raz pierwszy zobaczyć na żywo jak wyglądają szeroko rozumiane planszówki wojenne i spróbować swoich sił. Z tego co zaobserwowałem, dobrze się bawili. Konwent nie ograniczał się tylko do gier wojennych i historycznych. Grano też w różnego rodzaju strategie i lżejsze tytuły. Dla części graczy zaangażowanych w prowadzenie rozgrywek i tłumaczenie zasad był to pracowity, ale i przyjemny weekend.

Podczas imprezy bezapelacyjnie królowała „Zimna wojna” (wyd. GMT Games/Bard/Phalanx) i oparta na podobnej mechanice „Jesień narodów” (wyd. GMT Games/Bard/Phalanx). Wyjątkowo często grano też w „Sekigaharę” (wyd. GMT Games). Spośród lżejszych gier na stole pojawiały się „878 Wikingowie: Inwazja na Anglię” (wyd. Ogry Games), „2 de Mayo” (wyd. Gen-X Games), „Trench War” (wyd. Wisdom Owl/Fellowship of Simulations) i „Nieustraszeni” (wyd. Ogry Games). Wśród gier wieloosobowych królowali „Sukcesorzy” (wyd. Phalanx), „War Room” (wyd. Nightingale Games) i „Quartermaster General: Victory or Death – The Peloponnesian War” (wyd. Griggling Games/PSC Games). Grano również w „Dunę” (wyd. Gale Force Nine) i „Sid Meier's Civilization: Gra Planszowa” (wyd. Galakta). Nie zabrakło także bardziej wymagających tytułów, takich jak „Guns of Gettysburg” (wyd. Mercury Games), „RAF: The Battle of Britain” (wyd. Decision Games), „Absolute War!: The Russian Front 1941-1945” (wyd. GMT Games) czy „Ostrołęka 16 lutego 1807” (wyd. Instytut Wydawniczy Erica). Bardzo się cieszę, że był z nami Jędrzej Jabłoński z prototypami swoich gier średniowiecznych. Sam zagrałem w najkrótszą z nich, poświęconą czasom króla Macieja Korwina. Spośród autorów niestety nie dotarł Robert Sypek. Liczyliśmy, że uda się przeprowadzić rozgrywkę w jego „Hannibala ante portas” (wyd. ARX). Zwłaszcza dla starszych graczy byłby to swoisty rodzynek w cieście. Cóż, może uda się następnym razem. Bardzo ciekawym tytułem granym na konwencie było stosunkowo niedawno wydane „Chancellorsville 1863” (wyd. Worthington Publishing). Nie zabrakło też starszych tytułów. Tutaj nieoczekiwanie dużym zainteresowaniem cieszyła się wydana na początku lat 90-tych gra „Obcy” (wyd. Gambit). Relacja nie obejmuje wszystkich rozgrywek, które miały miejsce podczas imprezy. Więcej informacji o tym w co jeszcze grano, wraz z komentarzami uczestników imprezy, znajdziecie na naszym forum.

Dziękuję władzom i pracownikom Biblioteki Głównej SGGW za to, że mogliśmy u nich zorganizować imprezę. Cieszę się, że odwiedziło nas wielu studentów. W planach są cykliczne spotkania z planszówkami w Bibliotece Głównej SGGW, więc jeśli ktoś czuje niedosyt, już w listopadzie powinien mieć okazję go zaspokoić. O szczegółach będziemy informować w najbliższym czasie.

 

Podczas imprezy trafiło do nas wielu studentów, głównie z SGGW, którzy mieli okazję spróbować swoich sił nad planszą. Najczęściej grane były Zimna wojna (wyd. GMT Games/Bard/Phalanx) i Jesień narodów (wyd. GMT Games/Bard/Phalanx). Oto jedna z takich rozgrywek.

 

Rozgrywka w Ostrołękę 16 lutego 1807 (wyd. Instytut Wydawniczy Erica) między konwentowymi weteranami – Jackiem i Kristo. Grano w najdłuższy i najbardziej wymagający scenariusz Operacyjny. Rozgrywka skończyła się jednak dość szybko zwycięstwem Rosjan pod komendą Kristo. Potem grano także w scenariusz Obrona Ostrołęki (różni się on od innych w ramach tego systemu, bo zawiera odrębne zasady dotyczące aktywacji).

 

Wieloosobowa rozgrywka w War Rooma (wyd. Nightingale Games) była jedną z najdłuższych, ciągnęła się bowiem przez większość soboty, niemal całkowicie pochłaniając uczestników. Gra przedstawia II wojnę światową w skali strategicznej i obejmuje cały świat.

 

Kolorowa, przyciągająca uwagę plansza War Rooma (wyd. Nightingale Games), z mnóstwem małych elementów

 

Rozgrywka w Guns of Gettysburg (wyd. Mercury Games). Jeden z ciekawszych, ale i bardziej wymagających tytułów. Okazał się łabędzim śpiewem Racheli Simmons jako projektantki gier wojennych (wcześniej znanej także jako Bowen Simmons). Źródłem wielu problemów, zwłaszcza na początku, jest niezbyt udanie napisana instrukcja. Jednak po przebrnięciu przez zasady i ich dobrym opanowaniu gra wynagradza poniesione trudy.

 

Po tym jak w zeszłym roku w kinach pojawiła się Duna (niedługo zapewne będzie druga część) nie mogło zabraknąć planszówki osadzonej w świecie wymyślonym przez Franka Herberta, zresztą kolejnej już (w przeszłości ukazało się kilka gier o tym tytule). Nic dziwnego, że gra znalazła grono amatorów, którzy po wytłumaczeniu zasad przez Ogmiosa (stoi za stołem) stanęli do boju o władzę nad planetą Arrakis.

 

Granie w planszówki wiąże się czasami z pewnym wysiłkiem umysłowym, jest on jednak pożyteczny i na ogół przyjemny...

 

Rozgrywka w Sukcesorów (wyd. Phalanx). Gra poświęcona jest wojnom diadochów, czyli zmaganiom o władzę nad imperium Aleksandra Wielkiego między jego następcami.

 

Jedna z bardzo wielu rozgrywek w Zimną wojnę (wyd. GMT Games/Bard/Phalanx), które miały miejsce podczas tej edycji STRATEGOSA. Gra przedstawia zmagania między dwoma supermocarstwami: USA i ZSRR, od końca II wojny światowej do 1989 roku.

 

Rozgrywka w Absolute War!: The Russian Front 1941-1945 (wyd. GMT Games). Jak sama nazwa wskazuje, jest to gra poświęcona zmaganiom na froncie wschodnim II wojny światowej, w skali strategicznej.

 

A to już prosta karcianka przedstawiająca bitwy starożytne, zwana Battle Line (wyd. GMT Games). Gra oddaje relacje między różnymi formacjami antycznymi i wpływ terenu na ich działania na polu bitwy.

 

878 Wikingowie: Inwazja na Anglię (wyd. Ogry Games) to stosunkowo prosta gra poświęcona wczesnośredniowiecznym dziejom Anglii. Można grać w dwóch wariantach: dwuosobowym i czteroosobowym.

 

Po sąsiedzku trwa rozgrywka w Sekigaharę (wyd. GMT Games), zaś na pierwszym planie gra Ostrołęka 26 maja 1831 (wyd. Instytut Wydawniczy Erica).

 

Testowa rozgrywka w jedną z prototypowych gier Jędrzeja Jabłońskiego (po lewej) poświęconą okresowi średniowiecza. Tym razem jest to zmodyfikowana wersja Les Guerres de Burgogne 1474-1477, wydanych w czasopiśmie Vae Victis.

 

Rzut oka na główną część czytelni dydaktycznej, gdzie graliśmy. Na pierwszym planie rozgrywka w Guns of Gettysburg (wyd. Mercury Games).

 

Rozgrywka w Jesień narodów (wyd. GMT Games/Bard/Phalanx). Sądząc po minach uczestników, wcześniejszy wysiłek intelektualny przyniósł pożądane owoce.

 

Do Zimnej wojny (wyd. GMT Games/Bard/Phalanx) zasiadali też bardziej doświadczeni gracze... Po prawej przedstawiciel Wydawnictwa Phalanx.

 

Marek Domański (stoi za stołem), jeden z weteranów naszego hobby, przygląda się rozgrywce w Ostrołękę 16 lutego 1807 (wyd. Instytut Wydawniczy Erica).

 

Włoska gra Guelphs & Ghibellines (wyd. Europa Simulazioni), poświęcona bitwom w trzynastowiecznej Italii, tym razem nie była grana, tym niemniej wzbudzała zainteresowanie uczestników imprezy, podobnie jak pokazywany obok niej Kircholm 1605 (wyd. Dragon). Wierzę, że na planowanych w niedługim czasie spotkaniach przyjdzie czas i na nie.

 

Jedna z kilku rozgrywek w Sekigaharę (wyd. GMT Games). Jest to gra poświęcona średniowiecznej Japonii i historycznym zmaganiom w 1600 roku, które doprowadziły do powstania szogunatu Tokugawy.

 

Kolejna trzymająca w napięciu rozgrywka w Zimną wojnę (wyd. GMT Games/Bard/Phalanx) z udziałem studentów SGGW

 

Sekigahara (wyd. GMT Games) także cieszyła się niesłabnącym powodzeniem. Maciej (siedzi tyłem) nie nadążał z tłumaczeniem zasad.

 

Firmowa bluza na potwierdzenie gdzie jesteśmy...

 

Jeszcze jedna rozgrywka w Zimną wojnę (wyd. GMT Games/Bard/Phalanx). Tym razem po części z udziałem bywalców Klubu Gier Planszowych AGRESOR.

 

Micelius (po lewej) próbuje swoich sił w grze Trench War (wyd. Wisdom Owl/Fellowship of Simulations) i jak to zwykle bywa w jego przypadku już w pierwszej rozgrywce udaje mu się zwyciężyć.

 

Stara, kultowa gra Obcy (wyd. Gambit). Dziś zapewne nie dałoby się wydać takiej gry ze względu na prawa własności intelektualnej twórców filmu, w którego świecie jest osadzona. We wczesnych latach 90-tych nikt się takimi rzeczami nie przejmował, dzięki czemu gra mogła się ukazać i trafić w ręce graczy. Jednym z jej smaczków jest to, że znajdziemy w niej odzwierciedlenie stanu techniki panującego w czasie jej wydania, np. bohaterowie przenoszą dyskietki, które muszą dostarczyć do odpowiedniego komputera.

 

Rozgrywka w The Last Hundred Yards vol. 3 The Salomon Islands (wyd. GMT Games), grę poświęconą działaniom na poziomie drużyny i plutonu w okresie II wojny światowej (wojna na Pacyfiku).

 

Rozgrywka w Nieustraszonych (wyd. Ogry Games)

 

Rozgrywka w Chancellorsville 1863 (wyd. Worthington Publishing), w której miałem osobiście przyjemność brać udział, po wytłumaczeniu zasad przez Maćka. Grało mi się rewelacyjnie i w końcówce jako dowodzący siłami Unii byłem o włos od zwycięstwa. Rozgrywka okazała się bardzo wyrównana. W ostatnim posunięciu przesądził jeden nieudany test morale, w wyniku którego w decydującym momencie mój korpus, który miał opanować ostatni wymagany cel terenowy, poszedł w rozsypkę, a że był to już trzeci z rzędu rozbity korpus, zwyciężyli Konfederaci.

 

Rozgrywka w Sid Meier's Civilization: Gra Planszowa (wyd. Galakta) zgromadziła na pewien czas dość liczne grono graczy. Na zdjęciu widoczna tylko część ekipy.

 

Rozgrywka w Quartermaster General: Victory or Death – The Peloponnesian War (wyd. Griggling Games/PSC Games), czyli zarządzanie zasobami przeniesione do czasów antycznych

 

Rozgrywka w Quartermaster General: Victory or Death – The Peloponnesian War (wyd. Griggling Games/PSC Games). Czy zmagania okażą się godne pióra Tukidydesa?

 

Rzut okiem na salę konwentową w niedzielne popołudnie

 

Uczyć się biologii czy grać w Talismana (wyd. Galakta) – oto jest pytanie? Dziewczyny próbowały się uczyć, ale ostatecznie zwyciężył Talisman...

 

Dyskusja o imprezie na FORUM STRATEGIE

Autor: Raleen
Zdjęcia: Raleen, Przemek, Damian

Opublikowano 25.10.2022 r.

Poprawiony: sobota, 19 listopada 2022 22:39