[Blue Cross, White Ensign] Bitwa pod Krasnaja Gorka 1790 (dzień 2) – Raleen vs Silver, 14.02.2017

  • Drukuj

Bitwa pod Krasnaja Gorka (23-24.V.1790) stanowiąca decydujące starcie między flotami Szwecji i Rosji w wojnie toczącej się w latach 1788-1790 miała swoją dalszą część. Historycznie drugi dzień bitwy również nie przyniósł rozstrzygnięcia. W trakcie działań kilka okrętów rosyjskich wpadło na siebie. Zamieszanie usiłowali wykorzystać Szwedzi, ale w decydującym momencie rosyjskim okrętom liniowym przyszły na pomoc fregaty wiosłowe. Szwedzi nie kontynuowali walki w następnym dniu, dowiedzieli się bowiem, że Rosjanom przybędą posiłki. Jeśli chodzi o całość bitwy i przebieg rozgrywki w scenariuszu przedstawiającym pierwszy dzień zmagań, odsyłam do relacji z rozgrywki w scenariusz Krasnaja Gorka (dzień 1). Przystępując do gry zdecydowaliśmy, że oba scenariusze rozegramy jako całość tzn. drugi jako kontynuację pierwszego. Zasady przewidują też możliwość rozegrania tego scenariusza jako samodzielnego, ale jednocześnie autor zaznacza, że najlepiej jeśli gra się go jako kontynuację pierwszego.

Pozycje wyjściowe obu flot w scenariuszu bazują na pozycjach pod koniec scenariusza pierwszego. Zasady nakazują jednak rozsunąć okręty tak by między nimi było 12 pól odstępu. Jednocześnie nie zostało sprecyzowane jak to rozsunięcie powinno wyglądać, tzn. którą flotę należy od której odsuwać i w jakim stopniu. Wspomniane jest tylko o tym, że okręty powinny być tak blisko jak to możliwe pozycji, na których zakończyły pierwszy dzień bitwy. Dalsze problemy stwarzają np. jednostki unieruchomione, takie jak w naszej rozgrywce jeden z rosyjskich okrętów pozbawiony masztów. Zasady przewidują, że każdy z graczy może wycofać z bitwy (bez strat w punktach zwycięstwa) okręty uszkodzone (czyli obrócone na rewers), ale nie przewiduje tego w odniesieniu do okrętów pozbawionych masztów, nie mówiąc o innych okrętach, które poniosły znaczne straty (takie też u nas były). W związku z tym, że w poprzednim scenariuszu to flota szwedzka uciekła z pola bitwy i że mamy po stronie rosyjskiej jeden unieruchomiony okręt, który z racji unieruchomienia nie powinien być przemieszczany (tym bardziej, że przez cały poprzedni scenariusz dryfował w stronę Szwedów), zdecydowaliśmy, że generalnie przemieścimy flotę szwedzką, tak by oddaliła się od rosyjskiej. Pozwoliło to także uniknąć przemieszczania owej unieruchomionej jednostki. Ostatnim problemem był palący się na koniec poprzedniego scenariusza rosyjski okręt Pobedoslav. Zasady nie przewidują co się dzieje z takimi okrętami. Trudno przyjąć by palił się przez całą noc... W związku z tym postanowiliśmy wykonywać rzuty na efekty pożaru do czasu aż zostanie on ugaszony bądź okręt wybuchnie. Dość szybko rzuty doprowadziły do ugaszenia pożaru i ze stratami, które w międzyczasie poniósł, okręt wziął udział w drugim dniu bitwy.

Rosjanie – Silver, Szwedzi – Raleen.

 

Grupa okrętów szwedzkich i rosyjskich, które najbardziej ucierpiały w pierwszym dniu bitwy, tworzy teraz tył szyku obu flot płynących w przeciwnym kierunku niż poprzednio. Wiatr także wieje w przeciwnym kierunku, od pozycji zajmowanych przez flotę szwedzką do tych zajmowanych przez flotę rosyjską. Szwedzi wycofali ze składu swojej floty dwa uszkodzone okręty: Tapperheten oraz Kon. Adolf Fredrik, zaś Rosjanie uszkodzoną fregatę Aleksandra.

 

Przednia część floty obu stron. Tutaj zarówno Rosjanie, jak i Szwedzi mają w większości świeże, nieuszkodzone jednostki. Przy rozstawianiu nie trzeba było okrętów wiele przemieszczać, ponieważ zajmowały pozycje w dużej odległości od siebie.

 

Tył floty szwedzkiej. Najciężej uszkodzoną jednostką jest liniowiec Finland, który ma aż 9 punktów strat w żaglach i 5 punktów strat kadłuba, co spowalnia go o 3 punkty ruchu, czyli na obecnej pozycji względem wiatru praktycznie całkowicie unieruchamia. Również dwie kolejne jednostki mają uszkodzenia masztów spowalniające je o 1 punkt ruchu.

 

U Rosjan najciężej uszkodzonymi jednostkami są długo płonący pierwszego dnia bitwy Pobedoslav (13 punktów strat w żaglach) oraz pozbawiony masztów, dryfujący w środku pola bitwy Vseslav (to ta jednostka przykryta czerwonym żetonem Dismasted). Spore straty w żaglach poniosły także liniowce Ne Tron' Mena (8 punktów żagli) i Pantaleimon (7 punktów żagli) oraz dwie fregaty (6 i 7 punktów).

 

Flota szwedzka zaczyna wykonywać obrót o 180 stopni, by ustawić się na pozycji korzystnej względem wiatru. Ten sam manewr wykonują Rosjanie. Uszkodzone okręty rosyjskie manewrują, by zejść z pierwszej linii. Pozbawiony masztów liniowiec w centrum dryfuje w stronę pozycji rosyjskich (czyli w przeciwną stronę niż poprzedniego dnia bitwy).

 

Druga część floty, znajdująca się na prawo, także zaczęła obrót o 180 stopni...

 

Obserwujemy nieskoordynowane manewry Rosjan. Wygląda to chaotycznie, ale cel jest jeden: osłonić jakoś bądź wycofać z linii uszkodzone okręty. Szwedzi po obróceniu szyku o 180 stopni zaczynają posuwać się w lewo. Również oni mają jedną ciężko uszkodzoną jednostkę (liniowiec z 9 punktami strat w żaglach i 5 punktami strat kadłuba), którą postanawiają trzymać bardziej z tyłu.

 

Część floty tworząca poprzednio czoło szyku po zakończeniu obrotu o 180 stopni weszła na kurs ku zachodniej części planszy.

 

Szwedzi żeglują dalej. Na kursie przecinającym ich trasę płynie grupa rosyjskich galer wiosłowych. Rosjanie grupują ciężkie okręty w centrum, pod pełnymi żaglami.

 

Dalsza część floty podąża za pierwszymi okrętami, by włączyć się do walki. Tym razem płynie jednak z wiatrem, a więc dużo szybciej.

 

Padają pierwsze salwy. Rosjanie usiłują spowolnić czołowe okręty szwedzkie, mające już uszkodzenia, aby tym samym opóźnić ruch całej kolumny. Ze względu na kierunek wiatru celują w żagle.

 

W centrum szyku floty rosyjskiej gromadzą się ciężkie jednostki. Na razie widzimy trzy liniowce 1 klasy. Poza tym są jeszcze dwa. Szwedzi w ogóle nie posiadają takich jednostek. Największe ich okręty są jednostkami 3 klasy.

 

Tylna część floty szwedzkiej, tworząca na początku czoło szyku, przyspiesza by włączyć się do rozpoczynającej się walki. Równolegle do niej płyną trzy okręty rosyjskie.

 

Rosyjskie fregaty blisko wyjścia na czoło szyku Szwedów.

 

Manewry ciężkich okrętów rosyjskich w centrum trwają. W międzyczasie wybuch jednoroga doprowadził do zapalenia jednego z rosyjskich liniowców. W oddali widoczny pozbawiony masztów okręt Vseslav, który zdryfował daleko w stronę pozycji floty rosyjskiej.

 

Widok ogólny na sytuację w chwili rozpoczęcia głównych walk.

 

Rosyjskie fregaty kontra szwedzkie liniowce. Małe okręty rosyjskie wspomagają z oddali ciężkie liniowce carskiej floty. Rosjanie uzyskali dwa poważne sukcesy. Po pierwsze trafili fregatę Gripen, która została zapalona. Po drugie ranny został admirał Modee. Straty, zarówno na fregatach, jak i na szwedzkich liniowcach, zaczynają powoli rosnąć.

 

Tymczasem w centrum do szyku rosyjskiego zbliżają się dwie dalsze eskadry szwedzkie... Niektóre rosyjskie okręty stoją tyłem do Szwedów, którzy znajdują się na dobrej pozycji względem wiatru.

 

Widok ogólny na sytuację pod koniec 6 etapu. Na końcu etapu doszło do ważnego wydarzenia: paląca się szwedzka fregata Gripen wyleciała w powietrze. Oznacza to, że począwszy od tego etapu Szwedzi co etap sprawdzają czy ich flota nie ucieknie z pola bitwy. Pierwszy test wypadł pozytywnie.

 

Szwedom udało się uzyskać inicjatywę i uprzedzić rosyjskie fregaty. Te nadal mogą obchodzić czoło szwedzkiej eskadry, wykorzystując napęd wiosłowy (nie wszystkie nim dysponują). Szwedzi, ostrzeliwując rosyjskie fregaty z najbliższej odległości, zadali im spore straty. Jedna z fregat została uszkodzona. Poważne straty ponosi jednak także okręt rannego admirała Modee, na którym skupił się ogień przeciwnika. Okręt stracił już 14 punktów żagli i do całkowitego unieruchomienia brakuje by stracił jeszcze 1 punkt.

 

W centrum Szwedzi dążą do szybkiego rozstrzygnięcia. Widząc ustawione tyłem okręty rosyjskie, pierwszy płynący w szyku szwedzki liniowiec wychodzi im na rufy. Niestety dla Szwedów, ogień stojących dalej rosyjskich okrętów jest celny i poza zwykłymi stratami jednostka szwedzka zostaje zapalona.

 

Widok ogólny na sytuację pod koniec 7 etapu.

 

Na czole floty okręt admirała Modee został pozbawiony wszystkich masztów i unieruchomiony. Czołowy okręt stracił kolejne żagle. Po stronie rosyjskiej kolejna fregata została uszkodzona. Rosjanie wycofują ją wraz z poprzednio uszkodzoną jednostką, wprowadzając do walki świeże fregaty. Ciężkie okręty rosyjskie zostały skierowane ku centrum, gdzie toczy się główna walka. W tej części pola bitwy pozostał tylko jeden liniowiec 1 klasy. Coraz więcej okrętów szwedzkich ma poważne uszkodzenia w żaglach.

 

W centrum Szwedzi najpierw wyszli na rufy okrętów rosyjskich, zadając im poważne straty (m.in. wykonując Rake'a). Niestety efekty ostrzału w wielu przypadkach okazały się niezbyt zadowalające. Następnie zgrupowanie rosyjskich okrętów przegrupowało się i odpowiedziało, formując nowy szyk. Dwa czołowe okręty szwedzkie zostały zapalone. Rosjanie używają jednorogów, tym razem wyjątkowo skutecznie i bez strat własnych (jak pewnie pamiętacie, te działa potrafią być niebezpieczne także dla załóg rosyjskich okrętów). Pod koniec etapu Rosjanie zadrżeli, ponieważ trafiony został głównodowodzący floty rosyjskiej w tej bitwie admirał Kruz. Na szczęście dla Rosjan, skończyło się na zranieniu. Śmierć głównodowodzącego admirała dałaby Szwedom sporo punktów zwycięstwa.

 

Widok ogólny na sytuację pod koniec 8 etapu.

 

Ten etap okazał się być ostatnim. Trzeci z kolei test na ucieczkę floty szwedzkiej sprawił, że opuściła ona pole bitwy. O mały włos, bowiem wystarczyło by Rosjanie mieli jedną więcej uszkodzoną jednostkę i bitwa trwałaby dalej. Na koniec 8 etapu Szwedom udało się jeszcze ugasić bez strat oba pożary na czołowych jednostkach w centrum. Przyglądając się stratom, zwróćcie uwagę na rosyjski liniowiec z 9 straconymi punktami kadłuba. Jednostka ta w ciągu tego etapu znajdowała się blisko Szwedów i miała wiele szczęścia, że nie została uszkodzona. Z kolei niewiele brakło też by uszkodzony został jeden ze szwedzkich liniowców (ten, który również posiada 9 punktów strat kadłuba, przy wytrzymałości 10). W tym momencie było to bardzo istotne, ponieważ uszkodzenie jednostki przekłada się na punkty zwycięstwa.

 

Ostatecznie o włos zwyciężyli Rosjanie. Uzyskali oni 3 VP za fregatę Gripen, która wybuchła po tym jak została wcześniej zapalona. Szwedzi zdobyli natomiast łącznie 2 VP, za dwie uszkodzone fregaty: Aleksandr oraz Elena. Różnica w punktach zwycięstwa wyniosła więc 1 VP. Dla porządku przypomnę jedynie, że co prawda Szwedzi uciekli i dlatego ich punkty zwycięstwa dzieli się przez 2, ale jednocześnie ze względu na niższe o 1 Audacity Rating floty szwedzkiej ich punkty zwycięstwa mnoży się przez 2. Czyli w sumie mają tyle ile mają. Różnica jednego punktu zwycięstwa pokazuje jak wyrównana była bitwa. O porażce Szwedów przesądził wybuch jednej fregaty. Patrząc jeszcze raz na ostatnie zdjęcie, widać jak duża była szansa na to, że bitwa zakończy się idealnym remisem bądź zwycięstwem Szwedów. Uszkodzenie jednej więcej jednostki rosyjskiej przy rzucie 1 (tyle wypadło ostatnim razem) sprawiłoby, że bitwa byłaby kontynuowana. Jak mogłaby się ona dalej potoczyć? Nie da się ukryć, że w centrum szwedzkie czołowe okręty wystawione były w tym momencie na potężny ostrzał Rosjan. Jednak Szwedzi mieli spore rezerwy. Czy wystarczyłoby to do przeważenia szali w walce z większymi i posiadającymi nieco lepsze załogi liniowcami rosyjskimi, pozostaje kwestią otwartą. Na koniec dodam, że rozgrywka była wyjątkowo emocjonująca. Korzystny wiatr dawał tym razem inicjatywę Szwedom, co wraz ze stratami Rosjan z pierwszego dnia bitwy i ogólnym położeniem obu flot dało ciekawą rozgrywkę. Po stronie szwedzkiej nie udało się niestety zanadto wykorzystać słabych punktów floty rosyjskiej, jakimi były uszkodzone wcześniej okręty, które w większości bardzo sprawnie oddaliły się w głąb pozycji, by nie stać się celem bezpośredniego ataku. Dotyczy to także dryfującego w stronę szyku Rosjan Vseslava.

Relacja z rozgrywki w scenariusz Krasnaja Gorka (dzień 1)

Dyskusja o grze na FORUM STRATEGIE

Autor: Raleen
Zdjęcia: Raleen

Opublikowano 17.02.2017 r.

Poprawiony: sobota, 18 lutego 2017 20:05