Mamy za sobą kolejną już rozgrywkę w BLOCKS IN THE WEST (wyd. VentoNuovo Games). Tym razem zajęliśmy się scenariuszem Fall Gelb, przedstawiającym atak Niemiec na kraje Beneluxu i Francję z 1940 roku. Podobnie jak dwa wcześniejsze scenariusze, tak i ten klasyfikowany jest jako początkowy, ale tematyka ciekawa, więc nie chcieliśmy go pomijać. Całość trwa również zaledwie 2 etapy, czyli niedługo. Celem Niemców jest doprowadzenie do kapitulacji Holandii i Belgii oraz podbój Francji (zajęcie Paryża i zniszczenie linii Maginota), a także zadanie strat Brytyjskiemu Korpusowi Ekspedycyjnemu (BEF). Im więcej spośród tych celów zostanie zrealizowanych, tym większe zwycięstwo Niemców. W razie niezrealizowania żadnego bądź zrealizowania nie więcej niż dwóch, zwycięstwo osiągają Alianci.
Niemcy (czarne bloczki) gotowi do inwazji na Zachód. Naprzeciwko ich sił Belgowie i Holendrzy (brązowe bloczki), Francuzi (jasnoniebieskie bloczki) i Brytyjczycy (ciemnoniebieskie bloczki)
Rozstawienie początkowe Niemców (pomarańczowe bloczki to twierdze)
Rozstawienie początkowe Aliantów
Rozpoczyna się inwazja. Niemcy nacierają przez Ardeny i terytorium Luksemburga. Zaatakowany został fort Eben Emael, na który zrzucono desant, oraz znajdujące się nad brzegiem morza siły Holendrów. Tylko naprzeciw linii Maginota spokój. Lotnictwo zaatakowało na tyłach jedną ze stojących tam dywizji francuskich, by stworzyć wyłom nacierającym jednostkom pancernym
Niemcy wykorzystują fazę aktywacji wojsk pancernych i ruszają do dalszego natarcia. Kluczowe jest przedarcie się w kierunku korytarza prowadzącego na tyły wojsk francuskich
Dwóm niemieckim jednostkom pancernym udało się rozbić przeciwnika, mimo że ten dysponował silną artylerią, i uchwycić korytarz
Zagon pancerny Niemców dociera daleko na zachód od Dunkierki, odcinając oddziały francuskie i brytyjskie
Pod koniec faz Niemców Belgia i Holandia kapitulują. Jednostki zgromadzone pod Dunkierką zostają odcięte (z wyjątkiem brytyjskich mających zaopatrzenie prowadzone morzem). Brak zaopatrzenia symbolizują białe (puste) beczki
Kontratak Aliantów. Sytuacja wojsk niemieckich stanowiących ramię kleszczy wokół Dunkierki wydawać by się mogła trudna, ale jednostki odcięte od zaopatrzenia nie mogą atakować, do tego Niemcy mają przewagę jakościową. W razie powodzenia ataku alianckiego zniszczony zostałby trzon niemieckich sił pancernych
Po alianckim kontrataku. Brytyjczykom udało się zniszczyć jeden spośród niemieckich korpusów pancernych, ale to był kres ich sukcesów. Reszta ataków, choć miejscami ciężkich, została odparta. Szczególnie odrzucenie Francuzów nacierających u nasady kleszczy było istotne, bo pozwoliło utrzymać zaopatrzenie dla stojących dalej jednostek niemieckich. W międzyczasie Francuzi opuścili całkowicie linię Maginota, oddając ją Niemcom
Na początku 2 etapu Niemcy opanowują linię Maginota i nacierają w kierunku Paryża ostatnimi świeżymi jednostkami pancernymi
Paryż zdobyty! Oznacza to kapitulację wszystkich jednostek francuskich po zakończeniu faz Niemców. Na planszy pozostaliby więc jeszcze tylko Brytyjczycy
Ostatecznie Niemcom udało się zrealizować 4 z 5 celów i odnieść historyczne zwycięstwo. Ustawienie wojsk na planszy jest takie, by mogło im się udać. Szczególnie istotna jest trasa umożliwiająca okrążenie oddziałów zgromadzonych wokół Dunkierki, którą trzeba starać się wcześniej oczyścić lotnictwem. Możliwe jest jej zablokowanie przez odpowiedni odwrót jednostek francuskich i po przyjrzeniu się bliżej rozgrywce dochodzę do wniosku, że nie było to nierealne. Siła Niemców jest przytłaczająca, zwłaszcza na początku. Smutny jest los „małych” państw, czyli Belgii i Holandii, których bloczki, mimo że efektownie wyglądają na planszy, zazwyczaj pełnić będą raczej rolę statystów.
Dyskusja o grze na FORUM STRATEGIE
Autor: Raleen
Zdjęcia: Raleen
Opublikowano 28.04.2014 r.
« poprzednia | następna » |
---|
Poprawiony: niedziela, 04 maja 2014 10:26