[GBoA] Samarkanda 328 p.n.e. – Raleen vs RyTo, 06.11.2011

  • Drukuj

Scenariusz przedstawia wydarzenia związane z buntem przeciwko Aleksandrowi, jaki podniósł się w 328 r. p.n.e. (spotkałem się także z rokiem 329 p.n.e.) w okolicach Samarkandy (wtedy zwanej Marakandą) w prowincji Sogdiana. Scenariusz jest czysto ćwiczebny i moim zdaniem ma ograniczony związek z realiami historycznymi, pozwolę sobie zatem przejść do strony grywalnościowej. Wojsk na planszy mało. Celem Macedończyków jest przedostanie się na drugą stronę planszy (do dolnej krawędzi). Możliwe jest również zwycięstwo gdy armia przeciwna przekroczy poziom moralny załamania. Nie jest to trudne, eliminacja mniej więcej połowy sił u Persów, w przypadku Macedończyków próg odporności jest w praktyce nieznacznie niższy. Scenariusz ma założony czas trwania (co jest wyjątkiem na tle GBoA) – wynosi on 20 etapów. Jeśli w tym czasie Macedończykom nie uda się przedostać na dół planszy, przegrywają.

Macedończycy – RyTo, Persowie – Raleen.

Siły macedońskie na początku rozgrywki: 3 oddziały hoplitów i 3 oddziały lekkiej jazdy, do tego trzech kiepskich dowódców (ten z najmniejszą inicjatywą to głównodowodzący)

Persowie podobnie nieliczni, posiadają 7 jednostek jazdy. Skład mieszany, dysponują bowiem zarówno katafraktami, jak i lekką jazdą, w tym dwoma oddziałami konnych łuczników

Pierwsze ruchy. Persowie rozdzielają się na dwa zgrupowania. Jedno mniejsze i drugie większe. Nie mogą się podzielić na 3 grupy, bo każdy z wodzów może dowodzić maksymalnie 2 jednostkami, a w sumie mają 7 jednostek, więc jedna zostawałaby stale z tyłu, a tak prędzej można ją objąć dowodzeniem. Jeden z uroków tego scenariusza

Ciężka kawaleria perska (katafrakci), atakuje lekką jazdę Macedończyków. Opodal piechota grecka uformowana w czworobok

Macedończycy stracili jedną lekką jazdę. Drugą jednostką nie pozostają jednak dłużni i atakują katafraktów. Po tym następuje ruch Persów na lewym skrzydle i atak na trzecią i ostatnią kawalerię Macedończyków. Znów do przodu wysłani zostają katafrakci, co od razu sprawia, że starcie przybiera charakter jednostronny

Po rozbiciu kawalerii zmieszana zostaje również jedna z falang hoplitów. Kawaleria macedońska ucieka z pola bitwy

Zakończenie rozgrywki. Nietrudno się domyśleć jaki byłby dalszy los pozostałych na placu boju hoplitów, nawet gdyby sformowali się w czworoboki, z uwagi na to, że Persowie dysponują dwoma jednostkami konnych łuczników (podczas ostrzału zadają podwójne strat oddziałom uformowanym w czworobok)

Scenariusz jest zdecydowanie do jednej bramki i jako się rzekło ma charakter czysto szkoleniowy. Wygrali Persowie i nie bardzo jestem w stanie sobie wyobrazić inny wynik. Analizowaliśmy z RyTo różne możliwe zagrania po zakończeniu rozgrywki, ale nie bardzo dało się dostrzec jakieś sensowne warianty. Ostatecznie dobija Macedończyków czas rozgrywki i konieczność przedostania się w te 20 etapów na drugą stronę planszy, gdzie po drodze trzeba jeszcze sforsować rzekę, co oddziały hoplitów (z uwagi na charakter rzeki) muszą wykonać w kolumnie. Całość potrwała ok. 30 minut. Zakończyliśmy w 3 etapie.

Autor: Raleen
Zdjęcia: Raleen

Opublikowano 07.11.2011 r.

Poprawiony: poniedziałek, 07 listopada 2011 22:49