[Next War: Poland] „Suwalki Gap” – Arno vs Tomek

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Next War: Poland nie jest już grą nową, doczekało się nawet drugiej edycji, ale dzięki temu pewnie udało mi się kupić taniej używany egzemplarz pierwszej edycji (ceny nowych gier wydawnictw amerykańskich są nie na kieszeń przeciętnego Polaka...). Po tym, jak kupiłem, przeleżała trochę na półce, bo zasady straszą rozmiarami. Na szczęście można znaleźć w sieci ich polską wersję, co bardzo mi pomogło, podobnie jak polskie filmiki na Youtube o tej grze. Obaj z Tomkiem zakładaliśmy, że to będzie kolejna z naszych gier. Nie było opcji, abyśmy się pchali na pełne scenariusze kampanijne, postanowiliśmy zacząć od tych wprowadzających.

Scenariusz „Suwalki Gap” przedstawia walki w rejonie Suwałk i Białegostoku. Toczy się on na niewielkim, północno-wschodnim fragmencie planszy. Gracz NATO ma do dyspozycji siły polskiej 16 Dywizji Zmechanizowanej (trzy brygady, w tym dwie osłabione), jedną brygadę z 12 Brygady Zmechanizowanej, polski osłabiony pułk rozpoznawczy, elementy Rapid Reactions Corps wojsk NATO (francuska i włoska brygady spadochronowe) oraz kilka jednostek amerykańskich (2 brygady spadochroniarzy, jeden pułk kawalerii pancernej). Wsparcie z powietrza zapewniają działające spoza obszaru planszy dwie grupy śmigłowców – polska (M-24) i amerykańska (AH-66). Gracz dowodzący Związkiem Białorusi i Rosji ma dużo więcej sił – łącznie 6 brygad zmechanizowanych, 3 pancerne, 4 zmotoryzowane, 1 rozpoznawczą i 3 artylerii rakietowej. ZBiR ma wsparcie 3 grup śmigłowców, dwóch rosyjskich (Mi-24 i Mi-28) oraz białoruskiej (Mi-24), także operujących spoza planszy.

Rozstawienie w scenariuszu jest szczegółowo podane. Po jego zakończeniu gracz NATO umieszcza dwie brygady na wybranych heksach z innymi jednostkami. Tomek postanowił umieścić Francuzów w Olecku, a Włochów – w Augustowie. Wie, że będzie otrzymywał posiłki w kolejnych etapach, więc pewnie dlatego nie wydzielił odwodów. Zasada specjalna mówi, że po rozstawieniu gracz ZBiRa musi osłabić dwie brygady zmotoryzowane i jedną pancerną. Rad-nierad robię to.

Co zrobić, aby wygrać? Punkty zwycięstwa przyznawane są za zajęte miasta: Białystok, Suwałki, Augustów, Olecko i Ełk, przy czym za Białystok 4 PZ, za pozostałe – 2 PZ. Jako ZBiR muszę pamiętać o Białymstoku – nacierają na niego ludzie Łukaszenki, liczni ale jakościowo gorsi od wojaków Putina. Może się okazać, że trzeba będzie ich wesprzeć. Moim celem jest szybkie wyrzucenie Jankesów z Suwałk, a potem wlanie się w lukę pomiędzy Augustowem i Oleckiem, odizolowanie NATOwskich sił i niszczenie ich w oddzielnych walkach. Siłą NATO jest tu głównie fakt, że ich oddziały lekkiej piechoty mają sporą swobodę ruchu, także we wrogich strefach kontroli.

 

Początkowe rozstawienie sił

 

W Next War każdy etap podzielony jest na fazy. W zależności od tego, czy jakiś gracz posiada inicjatywę, etap może mieć dwie fazy ruchu i walki albo jedną. Ten scenariusz liczy 3 etapy, z czego etapy pierwszy i drugi to inicjatywa ZBiRa, a trzeci jest nierozstrzygnięty. W etapach z inicjatywą są dwie fazy, pierwsza składa się z dwóch segmentów ruchu i walki gracza posiadającego inicjatywę i jednego segmentu ruchu i walki obrońcy. Druga faza to po jednym segmencie na każdego. Gra zaczyna się w segmencie walki etapu pierwszego.

Etap pierwszy

Zaczynamy od szturmów na Suwałki i Białystok. Białystok szturmuje Białoruś. Mocne wsparcie artyleryjskie, ale niestety, podstępni Janeksi i polscy panowie utrzymują miasto. Obie strony ponoszą straty. To akurat było do przewidzenia. Czas na Suwałki. Tu mam duże siły, ale niestety z różnych formacji, co działa na niekorzyść ataku. Obie strony angażują tu do obrony posiadane lotnictwo, obie korzystają też ze śmigłowców. Rosjanom udaje się uzyskać wynik zmuszający Hamburgerojadów do odwrotu. Niestety, gracz NATO broni się w mieście, może więc podjąć próbę rzutu na rezygnację z odwrotu. Amerykanie mają wysoką sprawność bojową, więc rzut ten wychodzi im bez problemów. Suwałki pozostają niezdobyte. Klnę pod nosem.

Wobec impasu pod Suwałkami i Białymstokiem, skupiam część rosyjskich sił pod Oleckiem i tam szykuję kolejny atak. Drugi segment walki jest zawsze bardziej ryzykowny, bo gracz atakujący ma w nim karny modyfikator. Toteż postanowiłam tym razem nie atakować silnie bronionych Suwałk. Białoruski atak na Białystok niestety kończy się kolejnymi stratami. Tyle dobrego, że i polska jednostka rozpoznawcza schodzi z gry. Za to sukcesem kończy się uderzenie na Olecko – Francuzi i Polacy muszą się wycofać. Zajęcie tego miasta daje podstawy do okrążenia Suwałk lub zmuszenia Amerykanów do wycofania się z miasta.

Tomek mnie zaskakuje. W iście polskim manewrze skupia wszystkie trzy brygady z 16 Dywizji – 20 Bartoszycką, 1 Warszawską i 15 Giżycką, po czym przeprowadza nimi kontratak na Olecko. Francuzów spod Olecka przerzuca do Białegostoku, by wzmocnili Amerykanów. Ełk obsadza 7 Brygadą Pomorską. Jego linia obrony robi się cienka, ale za to może wykonać mocy atak, który odnosi skutek. Moi gieroje muszą opuścić Olecko zanim zdołali w nim jeszcze się na dobre rozgościć.

 

Kontratak polskiej 16 Dywizji pod Oleckiem

 

Rozpoczyna się druga faza pierwszego etapu. Wiem, że muszę działać zdecydowanie, bo jak nie, to Władimir Władimirowicz wyśle mnie do patrolowania granicy z Chinami. Wszystkie posiadane siły rzucam do ataków. 33 Samodzielna Brygada Rozpoznawcza wykonuje rajd na tyły Suwałk. Pod Białymstokiem na razie stoję, Białorusini sami nie dadzą rady zdobyć tej istnej twierdzy. Za to uderzenie na Suwałki przynosi powodzenie, Amerykanie ponoszą straty i tym razem muszą się ewakuować – niestety moja brygada rozpoznawcza na ich tyłach jest za słaba, by odciąć im odwrót. Uderzenie na Olecko wymusza na Polakach odwrót z tego miasta – po tym tygodniu walk w mieście pewnie całe pozostały już tylko sklepy monopolowe, w których żołnierze obu stron uzupełniali morale.

Utrata Suwałk i Olecka zmusza NATO do zorganizowania swojej północnej flanki. Teraz opiera się ona o oś Augustów – Ełk, przy czym między tymi miastami jest luka, a jedyne, o co można oprzeć tam obronę, są jeziora. Tomek obsadza Ełk pozostałościami 16 Dywizji, zajmując Augustów, belgijscy spadochroniarze są wzmocnieni sponiewieraną już w walkach o Suwałki 173 Brygadą wojsk USA, zaś lukę pomiędzy miastami obsadzają 7 Brygada Pomorska i 2 ACR.

Rosjanie czyszczą Suwałki z resztek obrońców i przejmują nad nimi kontrolę. Niestety, nie udaje się to w totalnie zrujnowanym Olecku. Rosjanie uzupełniają 79 Gwardyjską Brygadę Zmotoryzowaną, pozostałe frakcje mają za mało punktów uzupełnień. NATO otrzymuje posiłki – kanadyjski batalion piechoty lekkiej z RRC wzmacnia pozycje 7 Brygady, 6 Brygada Powietrznodesantowa dołącza do obrońców Augustowa, a 25 Brygada Kawalerii Powietrznej ma zabezpieczyć odcinek pomiędzy Augustowem a Białymstokiem.

 

Koniec etapu 1

 

Punkty Zwycięstwa:
ZBiR: 2
NATO: 8

Etap drugi

Moja sytuacja, jako gracza kontrolującego siły ZBiRa wciąż nie jest jeszcze pewna. Dzielę siły rosyjskie na trzy grupy. Pierwsza ma zająć się kontrolą Olecka. Druga wykonuje szturm na Ełk. Trzecia, złożona z trzech brygad pancernych, szturmuje słaby punkt NATOwskiej obrony – pozycję pod Augustowem obsadzoną przez amerykański 2 ACR. Jeśli uda mi się go zniszczyć lub zepchnąć, to będę na dogodnej pozycji do ataku na silnie broniony Augustów. Ełk niestety odpiera mój atak, za to Strykery z 2 ACR nie są w stanie zatrzymać masy T-80 i ulegają zniszczeniu. Przełamanie pozycji pod Augustowem staje się faktem, dwie brygady z 4 Gwardyjskiej Dywizji Pancernej szybko wjeżdżają w tę lukę. Białorusini desperacko nacierają na Białystok – Amerykanie i Francuzi odrzucają ich bez większych trudności.

W ramach mojego drugiego segmentu ruchu zamykam okrążenie Augustowa, zaś czołgi z 4 Gwardyjskiej jadą na południe, ku Białemustokowi, atakując stojącą im na drodze kawalerię powietrzną. Uderzenie jest skuteczne, Polacy w otwartym terenie nie mają zbytnich szans i cofają się ze stratami. Dalszych ataków w tym segmencie nie wyprowadzam, ze względu na większe ryzyko poniesienia strat.

 

4 Gwardyjska Brygada Pancerna mknie na Białystok

 

Obrona NATO straciła ciągłość. Tomek ma ograniczoną swobodę działania. Mocno osłabiona 25 Brygada wycofuje się pod Szczuczyn. Obrońcy Augustowa decydują się na kontratak. Mści się tu na mnie zostawienie tam zbyt małych sił. 6 Brygada Pancerna z 20 Dywizji Pancernej zostaje wyeliminowana w dalszych walk.

Druga faza działań i czas na decyzję – czy skupić się na Augustowie czy na Białymstoku? Wiem już, że szanse na zdobycie obu mam niewielkie. Białystok będzie trudniejszym orzechem do zgryzienia, ale jego zdobycie to już praktycznie gwarancja sukcesu. Augustów jest broniony przez liczniejsze siły i daje mniej punktów zwycięstwa. Zapada decyzja o ataku na Białystok. Rosyjsko-białoruski pierścień zamyka się wokół miasta. Wojska spod Augustowa koncentrują się, by nie dawać szans kontratakom NATO.

Walki o Ełk to kolejne straty dla obu stron, ale Polacy wciąż trzymają miasto. W szturmie na Białystok udaje się wyeliminować Francuzów, ale obie rosyjskie brygady pancerne ponoszą straty. Amerykanie wciąż trzymają ten punkt, choć też są osłabieni. Po zwycięstwie trzeba będzie w tym mieście zbudować wielki cmentarz poległych bohaterów ZBiRa.

NATO wzmacnia obronę Ełku Kanadyjczykami. Dwie polskie brygady – 25 i 6 wykonują manewr na tyły moich sił i atakują jedną z osłabionych walkami o Białystok brygad pancernych. Niestety, atak ten kończy się sukcesem Polaków. Ta „odsiecz białostocka” przerywa pierścień okrążenia wokół miasta.

 

Odsiecz białostocka

 

Rosjanie czyszczą Olecko, przejmując nad nim kontrolę. Białorusini uzupełniają straty jednej ze swoich brygad zmechanizowanych, Amerykanie – 1/82 broniącej jak lew Białegostoku, Polacy – 7 Brygady Pomorskiej. NATO wprowadza kolejne posiłki. Brygady włoska i holenderska lądują pod Szczuczynem i Grajewem, 1/82 – pod Augustowem, zaś w okolicy Ełku nadjeżdża 2 pułk rozpoznawczy wojsk polskich.

Punkty zwycięstwa:
NATO: 6
ZBiR: 4

Etap trzeci

W tym etapie żaden z graczy nie ma inicjatywy, jest więc tylko jedna faza ruchu i walki, w której każdy gracz ma po jednym segmencie. Bardzo mnie to ogranicza i niejako stawia w sytuacji bez wyboru. O Białymstoku mogę zapomnieć. Augustów raczej też jest poza moim zasięgiem. Ale jeśli zdobędę Ełk, to wciąż mam szansę na minimalne zwycięstwo. Jednostki spod Augustowa przerzucam więc pod Ełk, a te, które skończyły „czyścić” Olecko jadą osłonić flankę pod Augustowem.

Atak na Ełk jest mocny, ale to moja ostatnia szansa, inaczej za chwilę wejdą tu posiłki NATOwskie. Patrzę w kostkę jak z nadzieją i udaje się, NATO ponosi dwie straty. Polacy i Kanadyjczycy zostają wyeliminowani. Teraz trzeba jeszcze oczyścić miasto.

Tomek wie, ile od tego zależy, kontratakuje więc Włochami i Holendrami. Bez efektu, moi żołnierze czują na sobie wzrok Putina i utrzymują Ełk, pomimo strat. Niestety, rezultatem poniesionych strat w tej walce jest niepowodzenie w teście na opanowanie miasta. W efekcie Ełk pozostaje poza kontrolą. To oznacza, że rozgrywka kończy się remisem.

 

Sytuacja po zakończeniu etapu 3

 

Punkty zwycięstwa:
NATO: 4
ZBiR: 4

Rozgrywka była bardzo dynamiczna. Ja musiałem ostro atakować. Tomek przyjął model obrony aktywnej, pozornie bardziej kosztownej, ale chyba jedynej skutecznej, bo zmuszał mnie cały czas do rozdzielania sił, odpierania kontrataków i uniemożliwiał tym samym najlepszą rosyjską taktykę, czyli zmasowanego ataku na wybranych kierunkach.

Co do mnie, pechem na pewno było zdobycie Białegostoku na samym początku, gdyż wtedy jest to chyba najprostsze. Moja późniejsza ofensywa pancerna na to miasto nie była tak skuteczna, bo Białorusini zdążyli do tego czasu ponieść już poważne straty. Zapewne powinienem był, po pierwszym nieudanym ataku, skupić się na odcięciu miasta.

Obaj byliśmy zadowoleni (Tomek, ze zrozumiałych względów bardziej...). Zrobiliśmy kilka błędów w zasadach dotyczących walk, co wyszło po rozgrywce. Mimo tego zasady Standard nie są szczególnie trudne (moim zdaniem tak jeden-dwa poziomy tylko trudniejsze od najpopularniejszego chyba w Polsce systemu, czyli WB-95 z TiSu). Zasad zaawansowanych na razie się nie odważę dotykać, może w przyszłości. Choć boję się, że rozgrywka z nimi mogłaby nam zająć pół roku.

Dyskusja o grze na FORUM STRATEGIE

Autor: Arno
Zdjęcia: Arno

Opublikowano 28.11.2021 r.

Poprawiony: niedziela, 28 listopada 2021 13:14