Steel Wolves – rozgrywka kampanijna (4)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Poniżej czwarty odcinek relacji z rozgrywki w grę Steel Wolves wydawnictwa Compass Games, poświęconą działaniom u-bootów na Atlantyku. Poprzedni odcinek znajdziecie TUTAJ

1W12 1939
Event: Minelaying (0)

Do misji wyznaczono U-27 i U-42
Political War:
[fragment nowej procedury obsługi torped]
(….) Punkt 14.2. Podczas rejsu zapalniki nieużywanych torped należy przechowywać w przeznaczonych dla tego zasobnikach ochronnych.
Punkt 14.3. Raz na 24 godziny należy wyciągać zapalniki z torped w wyrzutniach i odpowiednio je kalibrować zgodnie z punktami poniżej (….)
Punkt 21.1. Żyroskopy należy sprawdzać nie rzadziej niż raz na 48h, w przypadku odchylenia ponad 2 stopnie od normy dany żyroskop należy wymienić na zapasowy (...)

Inżynierowie znajdują przyczyny wadliwego działania torped. Do czasu wprowadzenia do produkcji nowych, bardziej niezawodnych zapalników oraz żyroskopów wprowadzone zostają nowe procedury obsługi broni torpedowej na okrętach (współczynnik torpedowy rośnie z -1 na 0, prestiż spada do 0).
B-Dienst: Mid-Ocean (7)
Weather: none


[North Sea]
U-27 zgodnie z rozkazem OKW stawia zagrodę minową u wybrzeży Anglii (nieskuteczną), po czym obiera kurs powrotny do bazy (RTB).
U-13 stawia niewielkie i nieskuteczne pole minowe u wybrzeży Anglii. Okręt zostaje uszkodzony podczas rejsu do rejonu minowania (Dmg) i po postawieniu min decyduje się na powrót do bazy (RTB).

[Western App]
U-42 stawia zagrodę minową u wybrzeży Irlandii, nieskuteczną, i po wykonaniu misji obiera kurs powrotny (RTB).

Tonnage: 0 BRT
Ships: 0
Warships: 0
Lost: 0
Subs on patrol: 6
RTB: 4
Damaged: 2
Subs in port: 19
Subs in dock: 0

2W12 1939
Event: Iron Convoy (8)

U-28 oraz U-31 odpowiadają na wezwanie OKM i przemieszczają się na Morze Norweskie w celu przechwycenia konwoju.
B-Dienst: North Sea (0)
Weather: none


[Norwegian Sea]
U-31 dzięki dokładnym danym wywiadowczym wykrywa francuski konwój specjalny, ale torpedy wystrzelone do ciężkiego krążownika eskorty są niecelne.
U-28 podobnie jak U-31 spotyka ten sam konwój, ale nie jest w stanie odpalić torped do żadnego celu i rezygnuje z ataku.

[North Sea]
U-57 zatapia jeden frachtowiec M5t i uszkadza drugi, który jednak dociera do portu.
U-23 (Kretschmer) atakuje brawurowo duży konwój, ale torpedy wystrzelone do siedmiotysięcznika chybiają.
U-59 zatapia jeden frachtowiec M5t, następnie wykrywa duży konwój, ale podczas podejścia do ataku uszkodzeniu ulegają zbiorniki balastowe i okręt zaczyna opadać na dno (CEv: Mechanical Troubles End Attack), szczęśliwie mechanikom udaje się opanować sytuację i okręt niezauważony przez eskortę wraca do patrolowania obszaru.
U-22 najpierw bezskutecznie atakuje kilka frachtowców, a później wykrywa mały konwój, z którego zatapia jeden frachtowiec M4t. W wyniku kontrataku zostaje uszkodzony (Dmg) i musi wracać do bazy (RTB).

Tonnage: 14 000 BRT
Ships: 3
Warships: 0
Lost: 0
Subs on patrol: 11
RTB: 1
Damaged: 1
Subs in port: 15
Subs in dock: 2

3W12 1939
Event: no event
B-Dienst: Mid-Ocean (7)
Weather: none


[Norwegian Sea]
U-28 zatapia frachtowiec oraz żaglowiec M5t, SV1t, a następnie jeszcze jeden frachtowiec M5t i tankowiec AO8t, po czym postanawia wracać do bazy (RTB).
U-31 zatapia M5t, AO8t, a następnie jeszcze trzy niewielkie statki AO3t, M1t oraz FV0t.
U-36 zostaje uszkodzony (Dmg) podczas rejsu do rejonu patrolu.
U-47 (Prien) podczas rejsu w rejon patrolowania spotyka i zatapia samotny żaglowiec SV1t przy użyciu dział, po tym mechanik wykrywa awarię układu wentylacji i dowódca kieruje uboota do bazy (RTB).

[North Sea]
U-20 atakuje duży konwój, ale bezskutecznie (RTB).
U-21 atakuje bezskutecznie samotne statki oraz lotniskowiec Courageous. Samoloty z lotniskowca są czujne i w kontrataku uboot zostaje uszkodzony (Dmg RTB).
U-58 nieskutecznie atakuje samotny frachtowiec, na domiar złego zostaje uszkodzony i musi wracać do bazy (Dmg RTB).
U-59 jedynie uszkadza samotny tankowiec.
U-23 (Kretschmer) atakuje duży konwój i mimo czujnej eskorty (D.E.) udaje mu się zatopić jeden mały frachtowiec M1t (RTB).
U-57 zatapia dwa statki M5t i M4t, a następnie spotyka duży liniowiec (45t) – jednak uboot ma za słabe parametry, aby zająć pozycję do ataku. Okręt zostaje uszkodzony w wyniku przeciwdziałania aliantów (Dmg).

[West App]
U-45 poluje na samotne frachtowce, z których topi trzy: M4t, M5t i M1t. Podczas dalszego polowania zostaje zaskoczony przez patrolujący niszczyciel (D.E.) który zmusza okręt do zejścia pod wodę, dlatego nie jest w stanie osiągnąć żadnych kolejnych trafień. Szczęśliwie kontratak niszczyciela poza rozpoznaniem pozycji uboota (spotted) nie powoduje dalszych negatywnych konsekwencji, ale załoga ma już dość i okręt obiera kurs powrotny (RTB).
U-38 dwukrotnie jest atakowany przez niszczyciel (D.E.), ale szczęśliwie w obu przypadkach nieskutecznie. Akcja niszczyciela uniemożliwia jednak osiągnięcie dużych sukcesów. Jedynie jeden frachtowiec zostaje zatopiony (M5t).
U-30 zostaje uszkodzony podczas ataku na duży konwój (Dmg) i musi obrać kurs powrotny (RTB).

Tonnage: 62 000 BRT
Ships: 17
Warships: 0
Lost: 0
Subs on patrol: 10
RTB: 7
Damaged: 5
Subs in port: 10
Subs in dock: 2

4W12 1939
Event: no event
B-Dienst: North Sea (5)
Weather: Maritimes (Low 965)


[Norwegian Sea]
U-40 topi trzy samotnie podróżujące frachtowce: M3t, M4t i M5t.
U-31 zatapia dwa, M7t oraz M4t.
U-36 odnotowuje brak kontaktów z jednostkami wroga.
U-53 – okręt wypływa z Wilhelmshaven na patrol w tym rejonie. Po dwóch dobach od wypłynięcia okręt przestaje meldować swoją pozycję. Po kolejnym tygodniu uznany zostaje za zaginiony w akcji.

[North Sea]
U-60 wykrył duży konwój, jednak atak na skrajny frachtowiec był nieskuteczny.
U-61 zaatakował duży konwój, ale nie udało mu się nic trafić.
U-56 zatapia jeden czterotysięcznik M4t.
U-57 postanawia przerwać patrol z powodu uszkodzeń i rozpoczyna powrót do bazy (RTB).
U-59 zostaje zaatakowany przez eskortowiec (D.E.), dzięki udanemu zanurzeniu awaryjnemu uboot uchodzi bez szwanku. W dalszej części patrolu udaje mu się zatopić jeden większy statek M6t (CEv: Tonnage Doubled), ale kończące się paliwo zmusza go do powrotu do bazy RTB.
U-20 natyka się na zespół poszukiwawczo-atakujący składający się z samolotu Sunderland oraz niszczyciela (D.E.). Szczęśliwie atak niszczyciela wezwanego przez samolot nie jest skuteczny i uboot uchodzi. Dowódca nie rezygnuje z dalszych poszukiwań, jednak alianci są czujni i przy próbie ataku na frachtowce uboot zostaje uszkodzony, co ostatecznie przesądza o obraniu kursu powrotnego (RTB).

[West App]

[wpis z dziennika bojowego U-38]
23 grudnia 1939 okręt patroluje nakazany rejon bez kontaktów z wrogiem.
24 grudnia 1939
godzina 12.23 zauważono liczne dymy na horyzoncie, okręt kieruje się w stronę wykrytego konwoju
godzina 13:45 duży konwój (co najmniej 30 frachtowców) płynie w kierunku SE, postanawiam się zanurzyć i przeczekać aż przepłynie eskorta, aby zająć dobrą pozycję do ataku
godzina 14:20 wykrywam duży pancernik klasy Queen Elizabeth i przygotowuję się do ataku
godzina 14:32 salwa czterech torped w kierunku pancernika, nie stwierdzono trafień
godzina 14:50 głośne i bliskie odgłosy śrub eskortowców, postanawiam się oddalić z miejsca zdarzenia

Barham i bliźniacza Malaya jeszcze podczas manewrów floty, tylko cudem uniknęła torped U-38

U-38 wykrywa duży konwój i w brawurowym manewrze dostaje się do środka konwoju, gdzie wykrył eskortujący konwój pancernik Malaya. Salwa torped wystrzelona do pancernika chybiła go o włos. Uboot po ataku szczęśliwie się wycofał nie niepokojony przez eskortę (RTB).

Tonnage: 33 000 BRT
Ships: 7
Warships: 0
Lost: 1 (VIIB)
Subs on patrol: 7
RTB: 5
Damaged: 3
Subs in port: 10
Subs in dock: 4

Podsumowanie 12 1939

Tonnage: 109 000 BRT/638 000 BRT
Ships: 27/147
Warships: 0/3
Lost: 1/4
OKM: +2
OKW: +2
OKL: +0
Chancellery: +2
Prestige: 0
VP: 4/25

TOP 5

U-40 70 000 BRT/19
U-28 53 000 BRT/13
U-43 38 000 BTR/7
U-31 34 000 BRT/8
U-25 32 000 BRT/6

Słaby miesiąc, ale patrząc na początek i tak na końcu udało się osiągnąć w miarę przyzwoity rezultat. Zawiodła broń minowa, a brak okrętów na morzu (większość ciągle przebywa w bazach, bardzo dużo jest w reficie (naprawy, uzupełnienia), dodatkowo eventy zmusiły mnie, aby kilka skierować do nieskutecznych akcji) zminimalizował zysk z podniesienia współczynnika torpedowego. Przypadkowo (poprzez event) musiałem wysłać okręty na Morze Norweskie i wydaje się, że ten obszar ma wszystkie zalety (słaba ochrona, spotkania tylko z samotnymi statkami, możliwość dwukrotnego poszukiwania) i może stać się rajem dla moich wilków morskich – zobaczymy.

Dyskusja o grze na FORUM STRATEGIE

Autor: MaiX
Zdjęcia: Wikipedia

Opublikowano 09.09.2014 r.

Poprawiony: wtorek, 09 września 2014 07:49