Steel Wolves – rozgrywka kampanijna (1)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Steel Wolves wydawnictwa Compass Games to gra dla prawdziwych wilków morskich. Przenosi ona gracza w realia II wojny światowej. Kierujemy niemieckimi okrętami podwodnymi z pozycji dowódcy operacyjnego. Nie pojedynczego okrętu, jak to jest zazwyczaj w grach poświęconych tej tematyce, ale właśnie dowódcy wyższego szczebla, odpowiedzialnego za działania niemieckiej broni podwodnej. Druga istotna wiadomość: jest to gra dla jednej osoby. Gramy więc sami ze sobą i z mechanizmem gry. Oparty jest on na znanym i sprawdzonym już wcześniej tytule Silent War. Tamta gra dotyczyła wojny podwodnej na Pacyfiku. Tą relacją rozpoczynamy serię raportów wojennych, która mam nadzieję zainteresuje wszystkich fanów wojny podwodnej, niemieckich u-bootów i gier solo.

Relację rozpoczynamy pod koniec pierwszego okresu wojny (War Period).

Słowniczek (dla tych, którzy w to nigdy nie grali):
RTB (Return To Base) – uboot musi wracać do bazy w wyniku kontrakcji eskorty lub braku torped, paliwa ect.
D.E. (Diligent Escort) – uboot napotkał eskortowiec z doświadczoną I agresywna załogą i z myśliwego stał się zwierzyną
M (Merchant), AO (Oil Tanker) ect. – frachtowiec, tankowiec ect. gdzie np. M1t oznacza jednotysięcznik
BD (B-Dienst) – niemiecki wywiad wojskowy, wskazuje obszar, gdzie w danym tygodniu udało się przechwycić informacje o konwojach
CEv (Combat Event) – wydarzenie podczas walki
Event (War Event) – główne wydarzenie wojenne mające miejsce w trakcie danego tygodnia
Dmg (Damaged) – uszkodzenie (statku lub uboota)
Weather – pogoda, wskazuje obszar w którym w danym tygodniu występuje znaczne pogorszenie pogody, które wpływa na możliwości walki w danym obszarze. Są dwa poziomy Low 990 – średnie pogorszenie pogody, VLow 995 – znaczne pogorszenie pogody)
SMZ (Special Military Zone) – strefa, w której dokonuje się specjalnych zadań (zazwyczaj powiązanych z eventami) oraz stawia miny.

W podsumowaniu tygodnia/miesiąca będę też stosował takie zestawienie. Przykładowo na początku gry wygląda to w ten sposób:

Tonnage: 0 – tonaż zatopionych statków i okrętów
Ships: 0 – liczba zatopionych statków i okrętów (uwaga: liczba ta uwzględnia również zatopione Warships)
Warships: 0 – liczba zatopionych okrętów wojennych
Lost: 0 – liczba straconych ubootów
Subs on patrol: 32 – liczba ubootów, która jest na patrolu (w rozumieniu stroną patrol side do góry) na zakończenie tygodnia
Im więcej, oznacza to, że więcej ubootów będzie w następnym tygodniu poszukiwać i zatapiać statki
RTB: 0 – liczba ubootów, które są w trakcie powrotu do bazy na koniec tygodnia
Damaged: 0 – liczba ubootów, które są uszkodzone na koniec tygodnia (zarówno tych które wracają do baz jak i tych, które jeszcze patrolują)
Subs in port: 12 – liczba ubootów, które są w portach na koniec tygodnia (wszystkie ubooty w bazach minus te w dokach)
Subs in dock: 0 – liczba ubootów, które są naprawiane (znajdują się w dokach)



01 1939
Wybrałem wariant opcjonalny. Z moich pierwszych krótkich doświadczeń z tą gra wynikało bowiem, że bardzo ważny jest współczynnik obrony uboota, a krążowniki mają go na poziomie 5 co pozwala na uniknięcie dużej części kontrataków, nie bez znaczenia jest też zasięg i zdolność do pozostania na patrolu.

Zamiast 29 ubotów klasy VII, 9 klasy IX i 9 klasy II otrzymam (zazwyczaj później) cztery krążowniki klasy XI oraz 13 dużych okrętów klasy XII.

1W09 1939
Event: none
BD: none
Weather: none


[North Sea]:

U-9 Wykrywa i atakuje duży konwój, ale mimo dwukrotnego trafienia czterotysięcznika, frachtowiec nawet nie jest uszkodzony. Wadliwe zapalniki torped nie zadziałały.
U-12 zostaje uszkodzony (Dmg) podczas ataku na frachtowiec, nie uzyskuje sukcesów i obiera kurs do bazy (RTB).
U-15 zostaje wykryty przez patrolujący samolot (Sunderland), który uniemożliwia ubootowi skuteczny atak na samotne frachtowce. Po oddaleniu napotyka jednotysięcznik M1t, który zatapia ostatnią torpedą (RTB).
U-19 wykonuje kilka ataków na samotne statki, ale jedynie uszkadza jeden z nich.
U-21 topi torpedami trzy frachtowce M4t, M3t oraz M5t, ostatni z nich eksploduje po trafieniu, mimo iż odłamki nie uszkadzają uboota, to kontratak aliantów jest skuteczny (Dmg). Uszkodzony okręt obiera kurs powrotny do bazy (RTB).
U-23 (Kretschmer) zauważa liniowiec Aquitania jednak uboot jest za wolny, aby wyjść na pozycje do ataku. Następnie napotyka kilka samotnych frachtowców, ale mimo iż jeden z nich nierozważnie wystrzelił flary, które ułatwiły atak (CEv Starshells), to żaden ze statków nie zostaje zatopiony. Kretschmer wystrzelił wszystkie torpedy, więc obiera kurs powrotny (RTB).
U-36 z niedoświadczoną załogą (Inex), nieudanie atakuje samotne frachtowce, a następnie zostaje zaskoczony przez patrolujący niszczyciel (D.E). Tylko cudem uboot pozostaje nieuszkodzony i uchodzi.
U-56 bezskutecznie atakuje samotne frachtowce i zostaje uszkodzony (Dmg), po czym kieruje się do bazy (RTB).
U-58 próbuje atakować samotne frachtowce, ale przeciwdziałanie samolotów z lotniskowca Courageous skutecznie mu w tym przeszkadza.
U-59 wykrywa mały konwój i uszkadza pięciotysięcznik, niestety nie udaje się go dobić i frachtowiec dociera do portu przeznaczenia.

U-3 stawia niepostrzeżenie małe pole minowe w okolicy brytyjskiej bazy Scapa Flow. Po zakończeniu misji okręt obiera kurs powrotny do bazy (RTB).
Pokład lotniskowca Glorious, 4 września 1939
Okręt powoli wraca do bazy po bezowocnym patrolu, na który wypłynął 3 września po informacji o wypowiedzeniu wojny Niemcom. Powoli się ściemnia, bo zbliża się jesienna noc, wszystkie samoloty są już na pokładzie, cztery eskortowce dzielnie walczą z morskimi falami.
Jeszcze godzina i będziemy w bazie, wprawdzie jednymi statkami jakie wykryliśmy podczas tego patrolu były neutralne frachtowce, ale to dobry trening dla załogi i lotników – myśli kapitan.
Godzina 18:43, nagle okrętem wstrząsa potworna eksplozja. Torpeda? Mina? wybuch amunicji? Alarm!!! Na mostek zaczynają napływać meldunki, prawa maszynownia zalana, szybkość spadła do 5w, woda wdziera się do wnętrza, przechył 10 stopni na prawą burtę i się powiększa.
Godzina 20:03 mimo akcji ratunkowej nie udało się zahamować napływu wody do wnętrza okrętu. Przechył wynosi już ponad 25 stopni i dowódca z bólem serca wydaje rozkaz opuszczenia okrętu. Większość załogi przejmują towarzyszące niszczyciele. O 20:34 duży, niegdyś tak dumny okręt Royal Navy przewraca się na prawą burtę i idzie na dno wraz z 200 marynarzami i lotnikami.

HMS Glorious przed jego ostatnim rejsem

6 września, Kancelaria Rzeszy
[Hitler] – Komandorze Donitz, chcę aby Pan wiedział że jestem bardzo zadowolony z wyników akcji minowej przeciwko Anglikom. Posłanie na dno lotniskowca to wielki sukces, na jaki czekaliśmy, teraz ci nędzni Anglicy z ich sługusami Francuzami zobaczą co to znaczy zadzierać z Niemcami.
OKM rośnie do +2, OKL rośnie do 0, Chancellery rośnie do +1


U-4 wyrusza z bliźniaczą misją minowania jak U-3, ale w kierunku kanału La Manche i niepostrzeżenie stawia pole minowe pod Dover. Na minach tych zostaje uszkodzony francuski trzytysięcznik co zdradza lokalizację pola, które zostaje wytrałowane.

[Baltic]:
U-7 zatapia M6t, następnie wykrywa transportowiec wojska Britannic, ale nie udaje mu się zając pozycji do ataku.
U-14 nieskutecznie atakuje dwa frachtowce.
U-18 po bezowocnym patrolu kieruje się do bazy (RTB).
U-22 po bezowocnym patrolu kieruje się do bazy (RTB).

[SW Approaches]:
U-33 zatapia ogniem z działa samotnie płynący M5t.
U-34 bezskutecznie atakuje duży konwój.
U-38 atakuje duży konwój, brawurowo wdziera się do centrum konwoju i zatapia duży frachtowiec M8t, ponowienie ataku nie jest już skuteczne z powodu zdecydowanej postawy eskortowca.
U-46 zatapia samotnie płynący M5t, rezygnuje z ponowienia ataku na sześciotysięcznik w obawie przed eskortą. Następnie wykrywa i stanowczo naciera na konwój topiąc w pierwszym ataku dwa francuskie frachtowce M4t i M3t, ponowienie ataku nie jest skuteczne a kontratak eskorty uszkadza uboota (Dmg).
U-47 (Prien) atakuje niewielki konwój, ale mimo 5 ataków na frachtowce uzyskuje tylko jedno trafienie, na dodatek torpeda nie wybucha.
U-48 (Schultze) zatapia samotny dwutysięcznik M2t, następnie wykrywa i naciera na duży konwój. Dowódca śmiało dostaje się do środka konwoju i odpala torpedy do ogromnego frachtowca – niecelnie, a dodatkowo jedna z nich zawraca w stronę uboota (CEv: Circular Running Torpedo), szczęśliwie nie trafia ona w okręt. Dowódca nie rezygnuje i ponawia próbę ataku. Rozpoznaje płynący w eskorcie konwoju pancernik Malaya, ale nie ma możliwości oddania strzału do niego. Ponowny strzał do frachtowca chybia i okręt wycofuje się.
U-52 zatapia pojedynczo płynące M7t oraz M5t.
U-37 dociera do obszaru po przebazowaniu z rejonu Maroka i wykrywa duży konwój. Próba ataku jest nieudana ze względu na postawę francuskiego niszczyciela. Próba uzupełnienia paliwa ze statku zaopatrzeniowego jest nieskuteczna i okręt obiera kurs powrotny do bazy (RTB).
U-26 po postawieniu pole minowego w kanale La Manche, obiera kurs powrotny do bazy (RTB).

[Western Approaches]:
U-27 wykrywa i atakuje mały konwój, dostaje się do środka i posyła na dno dwa frachtowce M5t, M5t.
U-28 zatapia samotnie płynące frachtowce M5t, M5t, M4t, następnie wykrywa i atakuje duży konwój, ale atak na kanadyjski frachtowiec jest niecelny. W obawie przed eskortą okręt postanawia się wycofać.
U-29 wykrywa i podejmuje ataki na kilka samotnie płynących frachtowców, ale z powodu obecności nierozpoznanych okrętów są one nieskuteczne. Ostatecznie tylko dzięki perfekcyjnemu ustawieniu (CEv: Perfect Setup) zatapia jeden frachtowiec M6t. Po wystrzeleniu ostatniej torpedy obiera kurs do bazy (RTB).
U-30 wykrywa duży konwój, ale podczas podejścia na pozycję do ataku zostaje zauważony przez eskortowce (CEv: Counterattack), które uniemożliwiają wystrzelenie torped.
U-45 bezskutecznie atakuje samotne frachtowce, gdzie w obawie przed eskortą nie ponawia ataku. Następnie wykrywa nieduży konwój, i mimo brawurowego ataku i wdarcia się do środka konwoju fatalnie pudłuje.
U-53 zatapia z działa frachtowiec M4t oraz tankowiec AO6t. Podczas podchodzenia do ataku na następny wykryty frachtowiec następuje poważana awaria silnika (CEv: Mechanical Troubles End Attack) i uszkodzony uboot jest zmuszony obrać kurs powrotny (Dmg + RTB).

[Morocco]:
U-39 bez efektów atakuje samotne frachtowce i po wystrzeleniu większości torped obiera kurs do bazy (RTB).
U-40 uszkadza ogniem z działa dwutysięcznik M2t, który dobija torpedą.
U-41 wykrywa i przeprowadza atak na lotniskowiec Courageous, ale torpedy chybiają. Z powodu braku zapasów obiera kurs powrotny do bazy (RTB).

Tonnage: 126 000 BRT
Ships: 23
Warships: 1 CV Glorious
Lost: 0
Subs on patrol: 20
RTB: 14
Damaged: 5
Subs in port: 10
Subs in dock: 0

2W09 1939
Event: none
B-Dienst: Marocco
Weather: none


[North Sea]:
U-26 wracający do bazy po operacji minowania wpadł na alianckie pole minowe i w wyniku uszkodzeń poszedł na dno. Załoga dostała się do niewoli.
U-4 zatapia mały żaglowiec SV1t.
U-36 atakuje duży konwój, ale niedoświadczona załoga nie trafia, dodatkowo kontratak uszkadza uboota (Dmg), który obiera kurs do bazy (RTB).
U-19 wykonuje kilka nieskutecznych ataków na frachtowce.
U-9 zostaje zaskoczony przez angielski niszczyciel (D.E.) który uszkadza uboota (Dmg) i zmusza go do powrotu do bazy (RTB).
U-59 wykrywa duży konwój, ale nie jest w stanie go zaatakować. Po wyczerpaniu zapasów obiera kurs powrotny (RTB).
U-58 bezskutecznie atakuje samotny frachtowiec, po wykryciu okrętu przez aliantów (Spotted) dowódca postanawia wstrzymać się z dalszym poszukiwaniem i obiera kurs do bazy (RTB).
U-10 udanie stawia pole minowe, ale jest ono nieskuteczne.
U-57 zostaje wykryty podczas akcji minowania, uszkodzony i zmuszony do powrotu do bazy (Dmg + RTB).

U-24 stawia udanie pole minowe w pobliżu Wysp Brytyjskich.
[gdzieś w okolicach Orkadów, 4 września, godzina 13:35]
Transportowiec wojska Orion płynie z szybkością 20w w kierunku zachodnim. Jego celem jest Liverpool gdzie ma zaokrętować batalion Yorkshire, będący częścią BEF i przewieźć go do Brestu. Wypowiedzenie wojny zastało statek w bazie marynarki wojennej Scapa Flow, gdzie trwały ostatnie prace wykończeniowe i jest to pierwsza misja tego statku w tej wojnie.
13:36 wybuch przy lewej burcie – to eksploduje jedna z min postawionych przez U-24. Duży statek błyskawicznie zaczyna nabierać wody, która zalewa kolejne przedziały. W eter wysyłany jest nie do końca trafny, ale za to rozpaczliwy sygnał SOS „Tu RMS Orion zostałem trafiony przez torpedę, okręt tonie”.
13:50 Scapa Flow, z bazy ruszają dwa niszczyciele klasy V, prędkość 27w kurs północny.
15:15 Niszczyciele docierają na wskazaną pozycje. Po dużym statku nie ma już śladu. Tylko trzy łodzie z rozbitkami powoli dryfują po oceanie.

RMS Orion jeszcze w czasie pokoju

U-20 stawia pole minowe u wybrzeży Anglii - nieskuteczne.
U-17 stawia pole minowe w kanale La Manche i po udanej misji okręt kieruje się do bazy (RTB).

Godzina 16:00, okolice Dover, 6 września 1939
Krążownik ciężki Exeter wypływa z bazy po uzupełnieniu paliwa, ma teraz skierować się do Brestu, a następnie na drugą stronę Atlantyku do Nowego Jorku, gdzie okręt ma być poddany dwumiesięcznej modernizacji.
16:13 Eksplozja, mina, przeciek, maszyny stoją.
16:25 Druga eksplozja, to eksplodują kotły, ewakuacja, okręt jest stracony.
17:03 Ostatni fragment okrętu znika pod wodą. Ginie 430 marynarzy wraz z dowódcą, resztę uratują brytyjskie trawlery.

HMS Exeter szybko tonie po wejściu na minę w okolicy Dover

[Baltic]:
U-14 bezskutecznie atakuje kilka samotnych frachtowców.
U-7 nie wykrywa żadnych celów godnych torped.

[SW Approaches]:
U-46 z powodu uszkodzeń obiera kurs powrotny do bazy (RTB).
U-52 wykrywa i atakuje średni konwój. Zręcznym manewrem dowódca przedziera się do środka konwoju, gdzie zatapia celną salwą duży tankowiec AO10t. Wykrywa również pancernik Ramilles, ale nie jest w stanie zając dogodnej pozycji do ataku.
U-48 (Schultze) zatapia ogniem z działa nieuzbrojony frachtowiec M5t, następnie wykrywa i przygotowuje się do natarcia na duży konwój, w tym momencie z wynurzonego uboota zauważony zostaje patrolujący bombowiec (CEv: Patrol Aircraft Spots Submarine), mimo iż bombowiec nie zauważa nawet okrętu, uniemożliwia to przeprowadzenie ataku na konwój.
U-47 (Prien) atakuje duży konwój i mimo dostania się do samego środka nie uzyskuje żadnego zatopienia co jest spowodowane niemożliwością zajęcia dogodnej pozycji (nieszczęśliwie wylosowane bardzo wysokie TDC).
U-34 nie wykrywa żadnych celów.
U-33 wykrywa duży konwój, ale wystrzelone torpedy mijają się z celem, kontratak sloopa Grimsby uszkadza uboota (Dmg), który obiera kurs powrotny (RTB).
U-38 spotyka dwa samotne frachtowce, ale te uciekają, następnie wykrywa duży konwój i gdy przystępuje do przygotowania ataku czujny sloop (D.E) wykrywa uboota. Dzięki szybkiemu zanurzeniu alarmowemu udaje się wyjść z opresji i odpalić na torpedy do niezidentyfikowanego statku w zewnętrznej kolumnie. Torpedy trafiają w mały frachtowiec M2t, który szybko idzie na dno. Rozwścieczony eskortowiec przystępuje do kontrataku uszkadzając uboota (Dmg).

[Western Approaches]:
U-45 wykrywa tylko pojedynczy nierozpoznany okręt, obawiając się, że to niszczyciel, rezygnuje z ataku.
U-30 zatapia M7t, który po trafieniu eksploduje, a następnie jeszcze mały frachtowiec M3t.
U-28 zatapia tylko mały frachtowiec M2t.
U-27 atakuje duży konwój, ale zdecydowana postawa SL Hastings uniemożliwia przeprowadzenie skutecznego ataku.

[Morocco]:
U-40 topi samotny czterotysięcznik M4t

Tonnage: 67 000 BRT
Ships: 9
Warships: 1 CA Exeter
Lost: 1 (IA)
Subs on patrol: 18
RTB: 11
Damaged: 6
Subs in port: 11
Subs in dock: 3

3W09 1939
Event: Minelaying

Do misji wyznaczone zostają U-4 oraz U-27
B-Dienst: North Sea
Weather: none


[North Sea]:
U-4 niezauważony stawia pole minowe na wybrzeżu angielskim, jest ono kompletnie nieskuteczne. Po wykonaniu misji okręt obiera kurs powrotny do bazy (RTB).
U-20 bezskutecznie atakuje samotne frachtowce a następnie podejmuje atak na duży konwój, po wykryciu przez eskortę (Spotted) i nieudanej próbie ataku wycofuje się.
U-24 wykrywa duży konwój i przy biernej postawie eskorty zatapia pięciotysięcznik M5t po czym kieruje się do bazy (RTB).
U-19 zatapia samotny frachtowiec M4t.
U-16 stawia zagrodę minowa na angielskim wybrzeżu, na którą wpada sześciotysięcznik, ale nie tonie. U-16 obiera kurs powrotny do bazy (RTB).
U-13 stawia zagrodę minową na angielskim wybrzeżu – nieskuteczną. Po misji obiera kurs powrotny (RTB).

[Baltic]:
U-7 zatapia czterotysięcznik M4t i obiera kurs powrotny (RTB).
U-14 nie wykrywa żadnych celów i po wyczerpaniu paliwa kieruje się do bazy (RTB).

[SW Approaches]:
U-38 – uszkodzony okręt obiera kurs powrotny (RTB).
U-40 poluje na samotne frachtowce ale zatapia tylko jeden z nich M4t. Pobiera zaopatrzenie z statku zaopatrzeniowego i pozostaje na patrolu.
U-34 zatapia samotne frachtowce M4t, M4t, M3t i obiera kurs powrotny do bazy (RTB).
U-47 (Prien) atakuje duży konwój, ale torpedy wystrzelone do tankowca chybiają. Prien rezygnuje z dalszego ataku z powodu licznej eskorty (RTB).
U-48 (Schultze) wykrywa i atakuje duży konwój, dowódca umiejętnie wprowadza okręt do centrum konwoju i atakuje dwa nierozpoznane frachtowce. Nieprzygotowany atak jest niecelny. Urażony Schultze ponawia atak, ale w tym momencie spostrzega w peryskopie wysokie maszty dużego okrętu – pancernik Malaya. Dowódca zmienia cel i odpala wszystkie torpedy z wyrzutni dziobowych – niecelnie. Są to ostatnie torpedy, więc okręt obiera kurs powrotny (RTB).
U-52 atakuje leki krążownik typu D, ale torpedy chybiają. W dalszej części patrolu zatapia pojedynczy frachtowiec M5t i obiera kurs powrotny (RTB).

Western Approaches:
U-35 natyka się na niszczyciel (D.E.) i zostaje uszkodzony (Dmg).
U-28 mimo że w powietrzu krążył rozpoznawczy Sunderland, udaje mu się w krótkim odstępie czasu posłać na dno trzy frachtowce M6t, M4t oraz M2t, a później jeszcze jeden z działa M2t. Okręt obiera kurs na Niemcy (RTB).
U-30 nieskutecznie starał się zatopić z działa samotny żaglowiec, później również nieskutecznie próbuje storpedować frachtowiec.
U-45 nieskutecznie atakuje duży konwój, wszystkie strzały są niecelne.
U-27 mimo uszkodzeń niepostrzeżenie stawia zagrodę minową u wybrzeży Irlandii, po czym obiera kurs powrotny.

Tonnage: 47 000 BRT
Ships: 12
Warships: 0
Lost: 0
Subs on patrol: 7
RTB: 15
Damaged: 5
Subs in port: 19
Subs in dock: 2

4W09 1939
Event: none
B-Dienst: Western App (1)
Weather: Maritimes (VLow 965)


[North Sea]:
U-19 wykrywa duży konwój, z którego zatapia czterotysięcznik M4t.
U-10 zatapia samotnie płynące: frachtowiec M5t i żaglowiec SV1t, następnie jest zaatakowany przez samolot (CEv: Patrol Aircraft Spots Submarine), szczęśliwie uboot uchodzi i obiera kurs do bazy (RTB).
U-20 napotyka patrolującego Sunderlanda z Coastal Command, który skutecznie przeszkadza w ataku na wykryte frachtowce. Dowódca nie rezygnuje i po zmianie rejonu zatapia jeden frachtowiec M3t, kontratak jest jednak skuteczny i uszkadza okręt (Dmg), który obiera kurs powrotny (RTB).

[SW Approaches]:
U-40 zatapia samotnie płynący M5t który eksploduje po trafieniu, po uzupełnieniu zapasów z internowanego statku Max Albrecht pozostaje na patrolu
[Western Approaches]:
U-45 zatapia frachtowiec M6t oraz statek rybacki Fv0t, następnie naciera na duży konwój, ale torpedy wystrzelone do średniego tankowca są niecelne, kontratak eskorty wspieranej przez samolot Anson jest skuteczny i uszkadza uboota (Dmg), po czym dowódca decyduje się na powrót do bazy (RTB).
U-30 wykrywa Task Force, o którym informował wywiad, ale nie jest w stanie wyjść na pozycję do ataku. Udaje mu się jedynie rozpoznać lekki krążownik CL Edinburg.
U-35 – uszkodzony okręt obiera kurs powrotny (RTB).
U-48 (Schultze) podczas drogi powrotnej do bazy utracono kontakt z tym okrętem. Dalszy los załogi i kapitana nie jest znany. Prawdopodobnie wpadł na nierozpoznane alianckie pole minowe.

Tonnage: 24 000 BRT
Ships: 7
Warships: 0
Lost: 1 (VIIB)
Subs on patrol: 4
RTB: 11
Damaged: 7
Subs in port: 26
Subs in dock: 1

09 1939
Tonnage: 264 000 BRT
Ships: 52
Warships: 2 (CV, CA)
Lost: 2 (1 x IA, 1 x VIIB)
OKM: +2
OKW: +2
OKL: +0
Chancellery: +2
Prestige: 3
VP: 10

TOP 5
U-28 30 000 BRT/8
U-24 28 000 BRT/2
U-52 27 000 BRT/4
U-3 23 000 BRT/1
U-40 15 000 BRT/4

[sztab BdU ostatni dzień września 1939]
[komandor Donitz] – panowie to był wspaniały miesiąc działań. Przy niewielkich naszych stratach zadaliśmy Brytyjczykom i Francuzom ogromny cios. Jestem szczególnie zaskoczony skutecznością naszych nowych min magnetycznych, i dlatego na pewno będziemy z tej broni nadal korzystać. Martwią mnie natomiast meldunki naszych dowódców wskazujące, że nasze torpedy potrafią zbaczać z kursu lub nie trzymać zadanej głębokości, podobno też przy trafieniach nie działają poprawnie zapalniki. Tą sprawą musimy zająć się priorytetowo. Tak trzymać, Heil Hitler.


To był bardzo dobry miesiąc, grałem pasywnie za wszelką cenę unikając ryzyka, gdyż strata 6 okrętów spowodowałaby spadek wpływów i szczególnie spadek prestiżu, o który zawsze ciężko, a priorytetem działań politycznych jest zmiana współczynnika torped na +0. Oczywiście jest to miesiąc gdzie wszystkie ubooty są na patrolach, więc o sukces łatwiej, jak widać na końcu zostały już tylko cztery na patrolach, co słabo rokuje na przyszły miesiąc. Straty jakie otrzymałem były nie do uniknięcia, niestety nie ma prawie żadnego wpływu na Transity, rzucasz i jak masz pecha to najlepszy okręt idzie na dno (wolałbym tracić kaczki, ale one operują na Morzu Północnym, więc na Transity rzucają tylko jak wypływają z bazy, jak wracają nie ma ryzyka). Zaskakująco i szczęśliwie zadziałały miny, mimo iż ryzyko wpływania do SMZ jest duże. W ten sposób nie straciłem żadnego uboota, a zatopiłem trzy duże okręty i dzięki temu mam pierwszą 10 (VP).

Dyskusja o grze na FORUM STRATEGIE

Autor: MaiX
Zdjęcia: Wikipedia

Opublikowano 28.07.2014 r.

Poprawiony: sobota, 02 sierpnia 2014 07:52