[GBoJC: The Cilvil Wars] Lesnikia 48 p.n.e. – Raleen vs Silver, 17.11.2013

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Nocna bitwa pod Lesnikią z 48 r. p.n.e. to atak legionów Cezara na obóz jednego z legionów Pompejusza. Legion IX miał obozowisko osobno od pozostałych sił Pompejusza i składał się z rekrutów, był więc potencjalnie łatwym celem. Nie będę się wdawał w szczegóły, warto tylko zwrócić uwagę, że rzecz ma miejsce w 48 roku p.n.e., czyli tym samym, w którym miała miejsce bitwa pod Farsalos (znana chyba wszystkim interesującym się historią wojen i wojskowości). Pod Lesnikią ponoć Cezarowi nie udało się zaskoczyć przeciwnika.

Scenariusz zawiera zasady specjalne, mające oddać nocną walkę. Przede wszystkim mamy reguły o alarmowaniu obozu oddziałów Pompejusza (tzn. IX legionu). Szansa, że Cezarianie zostaną rozpoznani w ciemnościach rośnie wraz ze zbliżaniem się ich do obozu. Przekroczenie u góry linii umocnień powoduje automatyczne zaalarmowanie oddziałów Pompejusza w obozie. Wraz z obozem IX legionu zaalarmowany zostaje wkrótce główny obóz oddziałów Pompejusza, znajdujący się na południe od obozu IX legionu. Osobno uregulowano ruch w ciemnościach, czyli z dala od obozu. Oddziały poruszają się wolniej, mają też problemy podczas testów morale, trudniejsza jest reorganizacja. Wszystko to nie ma zastosowania w obozach i do 2 pól wokół nich. Jeśli chodzi o szanse, ponoć w scenariuszu są one przechylone wyraźnie na rzecz oddziałów Pompejusza. Ponoć... Dużo zależy jednak od tego jak szybko aktywuje się pompejański obóz (IX legionu i za nim główny). Same warunki zwycięstwa także są nietypowe. Zwycięża ta ze stron, która począwszy od 3 etapu od zaalarmowania obozu przez Cezarian kontroluje cały obóz IX legionu.

Silver – Cezarianie, Raleen – Pompejanie.

Pozycje wyjściowe do ataku. Pośród ciemnej nocy legioniści Cezara zostali rozlokowani opodal obozu IX legionu Pompejusza

Obóz głównych sił Pompejusza w lewym dolnym rogu planszy. To jeszcze nie wszystkie jego oddziały, dalsze legiony wchodzą zza planszy w kolejnych posunięciach po aktywacji obozu, tak że w sumie Pompejanie mają przewagę liczebną

Obóz IX legionu. Gracz kierujący Pompejanami ma swobodę w rozstawieniu oddziałów w obrębię obozu, z tym że co najmniej 2 jednostki muszą znajdować się w cytadeli (lewy górny róg). Do dyspozycji Pompejanie mają także 2 skorpiony

Samotne, wysunięte jednostki Pompejan na obszarze między rowami, biegnącymi od obozu Pompejusza do obozu Cezara (w prawym górnym rogu planszy)

Oddziały Cezara zbliżają się do obozu IX legionu Pompejusza. Cezar postanowił zaryzykować i zbliżył się w ciemności na odległość do ataku, gdy szanse na wykrycie Cezarian wynoszą mniej więcej połowę. Atakującym sprzyja szczęście. Żołnierze Pompejusza śpią snem kamiennym, który jak mawiał poeta, jest bratem śmierci

Wśród wrzawy legioniści Cezara rzucają się na straże obozowe. Żołnierze Pompejusza, zbudzeni ze snu muszą stawić czoła wyłaniającym się nagle z ciemności wrogom. Ostrzał rozpoczyna obozowy skorpion, zadając Cezarianom pierwsze straty

Weterani Cezara z łatwością odrzucają legionistów-rekrutów Pompejusza. Rozbite jednostki zaczynają uciekać w kierunku cytadeli, a Cezarianie z trudem wdzierają się na umocnienia

Podczas kontynuacji Cezarianie niszczą dwie z trzech rozbitych jednostek legionistów Pompejusza i oczyszczają z przeciwnika kolejną wieżę

Dowództwo IX legionu uaktywnia się i próbuje pozbierać rozproszone oddziały, nieznacznie przegrupowując się

Cezarianie ponownie przejmują inicjatywę, ale chwilowo ich oddziały są tak wyczerpane, że postanawiają je uporządkować, przed podjęciem dalszego ataku. Trwają tylko walki pod wieżą cytadeli

Oddziały Pompejusza wyruszają z obozu na pomoc kolegom z IX legionu. Jednostki sformowały się w kolumny, by szybciej dotrzeć do celu

Cezarianie kontynuują atak, rozbijając kolejne jednostki. W cytadeli zostały już tylko dwa sprawne oddziały, jeszcze jeden broni się w wieży u dołu

Pierwsze oddziały Pompejusza z głównego obozu docierają w pobliże obozu IX legionu. Poza pierwszymi jednostkami, dalsza grupa nadal jest jeszcze w kolumnie, a naprzeciw w ciemnościach czai się kawaleria Cezara

Pompejusz pojawił się we właściwym czasie na właściwym miejscu, docierając w pobliże obozu i reorganizując uciekające oddziały. Udało się także zebrać na odległość niektórych rozbitków w cytadeli

Kluczowy moment walk. Oddziały Pompejusza śpieszące z odsieczą IX legionowi zostały zaatakowane przez kawalerię, która rozbiła dwa oddziały legionistów idące w kolumnie. Pierwsze jednostki Pompejusza, które dotarły na miejsce, usiłują obejść obóz od zachodu, poza tym niektórzy wchodzą do środka przez mur. Z północy zbliżają się w ich stronę legioniści Cezara, obchodzący obóz od północy. Cytadela broni się nadal, ale szeregi obrońców z IX legionu coraz bardziej się przerzedzają. Od południa wdarły się natomiast do obozu oddziały weteranów Pompejusza, które toczą tu zażartą walkę z Cezarianami. Kolejny oddział wdarł się przez bramę od zachodu, poniżej cytadeli, ale został tam rozbity. Do obozu zbliżają się kolejne oddziały Pompejusza, tak że Cezarianie mają niewiele czasu, by ostatecznie przechylić szale zwycięstwa na swoją korzyść

Pompejanie spieszą do obozu IX legionu, ale już nie zdążą... choć kilka oddziałów znalazło się bardzo blisko i w kolejnym posunięciu mogłoby natrzeć na najbliższe jednostki Cezara. W międzyczasie przedpole także zostało posprzątane z jednostek Cezara. Obóz został już jednak opanowany. Ostatnie jednostki Pompejusza okupujące cytadelę zostały zniszczone. Również u dołu, w wyniku wściekłego ataku Cezarian, oddziały Pompejusza zostały wybite

Zdobyty obóz IX legionu i triumfujące legiony Cezara. Na południe od nich spóźniona odsiecz, która nie zdążyła przyjść swoim kolegom z pomocą

Rozgrywka nie potrwała długo, bodaj 4 etapy. Cezarianie odnieśli zdecydowane zwycięstwo, oczyszczając obóz IX legionu z jednostek Pompejusza. Spore znaczenie dla wyniku rozgrywki miała spóźniona pobudka w obozie IX legionu. Oddziały Cezara zostały wykryte w ostatniej chwili, tuż przed atakiem, co opóźniło marsz odsieczy. Ponadto, zapewne duże znaczenie miało rozstawienie jednostek w ramach obozu. Ogólne moje wrażenie (patrząc od strony Pompejusza) jest jednak takie, że scenariusz wcale nie jest przechylony na stronę Cezara, jak piszą w instrukcji, a dużo zależy tak naprawdę od rzutu (rzutów) na wykrycie i czasu aktywacji dolnego obozu Pompejusza. Natomiast niezależnie od samej bitwy parę słów o grze: mimo, że zasadniczo wygląda jak zmodyfikowany SPQR (choć, żeby było ciekawiej, gra jest starsza niż SPQR), to zmieniono w niej jedną z tych rzeczy, które oryginalnie stwarzały najwięcej problemów, czyli dowodzenie. Zmiany te wstępnie oceniam bardzo pozytywnie, choć czas (a dokładniej: kolejne rozgrywki) pokażą, na ile te westchnienia i nadzieje okażą się uzasadnione.

Autor: Raleen
Zdjęcia: Raleen

Opublikowano 25.11.2013 r.

Poprawiony: wtorek, 26 listopada 2013 08:07