Advanced Squad Leader – Fighting Withdrawal (rozgrywka instruktażowa)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Kończąc prace na opisem rozgrywki w „Red Packet” pomyślałem, że ów opis, choć wiele wyjaśnia, nie jest jednak pod pewnymi względami idealny. Postanowiłem więc napisać cykl takich relacji z rozgrywek, z których każda skupi się na jakimś konkretnym aspekcie (lub aspektach) mechaniki „Advanced Squad Leader”, dobierając scenariusze tak, aby pozwalały one przedstawić te elementy dość łatwo. Nie zamierzam naturalnie przedstawiać podstaw gry – kto jest nią zainteresowany, ten pewnie już je zna. Skupić się chciałbym zaś na tych elementach, które wychodzą poza mechanikę „Advanced Squad Leader: Starter Kit” i gdzieś tak połowy rozdziału „A” książki zasad do pełnego ASL. Od „Starter Kit” bowiem większość graczy zaczyna swoją przygodę z tym największym i najbardziej rozbudowanym światem planszowych gier wojennych. Co więcej, zasady do „Starter Kit” przetłumaczyłem na język polski. Ci zaś, którzy przesiadają się z SK na pełnego ASL, napotykają sporo nowych zasad. To je głównie chciałbym tu pokazać, opisać, wyjaśnić i wreszcie – zaprezentować w praktyce.

Na pierwszy ogień wziąłem „Fighting Withdrawal”. Jest to scenariusz pierwszy z podstawowego modułu do „Advanced Squad Leader” pt. „Beyond Valor”. Przedstawia on walki między Finami i Rosjanami w 1941. Scenariusz ten jest często pierwszą rozgrywką w ASL – nie jestem zresztą pewien, czy jest do tego idealny, osobiście uważam, że najlepszymi na początek są, dostępne do pobrania na stronie MMP, scenariusze z oryginalnego SL, przerobione do zasad ASL. Zaletą „Fighting Withdrawal” jest natomiast jego balans – obie strony mają zupełnie inne słabe i mocne strony. Popularność tego scenariusza na turniejach ASL oraz równowaga statystyk zwycięstw po obu stronach to potwierdzają. Acz są gracze, którzy krytykują pewną liniowość rozgrywki i niewielką swobodę manewru.

Poprawiony: środa, 02 listopada 2016 20:57

Więcej…

 

VIII Podwawelskie Spotkanie z Grą Historyczną i Strategiczną

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Poniższe słowa o krakowskim konwencie, który odbył się w Domu Harcerza i który na ochotnika zgodziłem się zrelacjonować, będą może zdawkowe i nazbyt subiektywne, ale w innym razie musiałbym tę relację zakończyć już teraz na stwierdzeniu, że razem z poznanymi na forum graczami zagrałem w „The Napoleonic Wars”. Partia, w której brałem udział, zajęła około 12 godzin; mniej więcej tyle, ile spędziłem w ogóle na konwencie. Mam wskutek tego wrażenie, że reszta, o której mam teraz zrobić relację, tylko mi się przyśniła. Mam nadzieję, że czytelnicy będą mieli to na uwadze i wybaczą wszelkie omyłki oraz pominięte epizody.

Graczom udostępniono dwie przestronne sale. Wrażenie przestrzeni potęgowały lustra oraz wielkie parterowe okna, które zaczynały się już na wysokości kolan i wpuszczały światło do pomieszczeń, a że pogoda dopisała, to i w salach było jasno i pogodnie jak na zewnątrz. Dostępny był bufet z herbatą i kawą, ciasteczkami i czekoladkami. To może drobiazg, ale nie przypominam sobie, bym grał kiedyś w tak dobrze nastrajającym do gry miejscu. Konwenty RPG, na które jeździłem 15-20 lat temu, kojarzą mi się do dzisiaj z przepełnionymi szkolnymi korytarzami i ciasnymi salami obliczonymi na trzydziestu uczniów, w których odbywają się prelekcje dla osób czterdziestu i na które z powodu tłoku, a po drugim dniu także rewelacji zapachowych, trudno chcieć się dostać; turnieje goistyczne, które odwiedzałem 5 lat temu, przeważnie kojarzą mi się z małymi, odizolowanymi od życia i naturalnego światła miejscami, gdzie mnisi – goiści, pochylają się w milczeniu nad gobanami. W przypadku spotkania wojenników w Domu Harcerza było zupełnie inaczej. Uczestników było niemało jak na tak niszowe zajęcie (około 25), jakim jest przestawianie tekturowych żetoników symbolizujących armie z przeszłości, ale miejsca pozostawało w salach ciągle sporo. Grający często zamieniali się w obserwujących, krzątali się od stolika do stolika, dyskutowali, a rozmowy były wesołe i prowadzone wielkim głosem. Większe skupienie panowało natomiast nad planszami w trakcie przeważającej liczby prowadzonych partii.

Poprawiony: sobota, 05 listopada 2016 12:40

Więcej…

 

Premiera historycznej gry bitewnej „Wrzesień 1939”

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Poprawiony: piątek, 28 października 2016 13:47

Więcej…

 

Advanced Squad Leader – Red Packets (rozgrywka instruktażowa)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Wprowadzenie

Poniższa rozgrywka ma charakter instruktażowy. Chodziło mi w niej o pokazanie mechaniki rozgrywki w „Advanced Squad Leader” w jego pełnej postaci. Gdy sam zaczynałem swoją zabawę z ASL, to właśnie tego rodzaju materiały i filmy okazały mi się najbardziej pomocne, jeśli chodzi o naukę zasad. Oczywiście, nie wykluczam, że gdzieś tam może się pojawić jakiś błąd – w zasadzie wszystkie tego rodzaju opisy rozgrywek w ASL, jakie widziałem w Internecie, gdzieś tam zawierały jakieś drobne wpadki, co przy mnogości zasad tego niesamowitego systemu jest zrozumiałe. Niemniej, starałem się, aby tych było jak najmniej (w czym kilka razy pomogli mi znajomi z Facebookowej grupy poświęconej ASL). Liczę, że ów tekst okaże się pomocy dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z tym największym i najbardziej rozbudowanym na świecie systemem planszowych gier wojennych.

Wybrałem scenariusz „Red Packets”, pochodzący z podstawowego modułu do gry, „Beyond Valor”. Jest to scenariusz bardzo przyjemny, z kilku powodów – rozgrywa się na niedużym obszarze (jedna plansza), bierze w nim udział bardzo niewiele jednostek, a jednocześnie mamy tu sporą różnorodność sprzętu: samochody pancerne, czołg, transporter opancerzony, ciężarówka, motocykle. Wszystko to sprawia, że jest całkiem niezły na początek.

Specyfiką tego scenariusza jest to, że nie występuje w nim Sniper Activation Check, co niejako oddaje spotkaniowy charakter boju. Na potrzeby tej rozgrywki zrezygnowałem z rzutów na opcjonalne zmiany w jednostkach, czyli balance, pozostawiając wszystko tak jak w oryginalnych założeniach scenariusza.

Poprawiony: sobota, 29 października 2016 11:48

Więcej…

 

[Ostrołęka 16 lutego 1807] Scenariusz II – Paweł vs Raleen, 10.10.2016

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Kolejne Pola Chwały i wszystkie okrągłe rocznice, jakimi żyło przez ostatni rok Forum, za nami. Wreszcie można więc spokojnie pograć w „Ostrołękę”! Tym razem gramy testowo w „Ostrołękę 16 lutego 1807”, scenariusz II (zwany „Operacyjnym”). Obie strony manewrują wokół Ostrołęki, a od tego jak pomanewrują zależy dokładny przebieg bitwy. Tym razem wyszło nam coś co bardzo przypomina historyczną bitwę. Na początku pod Ostrołęką Francuzów jest niewiele, a Rosjan mnogo, ile tylko się dało. Historycznie francuskie siły były nieco mniejsze, ale i tak przewaga przeciwnika jest znaczna i porównywalna do historycznej. Ci, którzy śledzili nasze dawniejsze relacje albo znają przebieg bitwy, wiedzą już, że tak do końca nie będzie i że wcześniej czy później strudzonym obrońcom miasta nadejdzie odsiecz. Czy zdąży przed decydującym szturmem Rosjan? O tym przekonacie się czytając relację.

Rosjanie – Paweł, Francuzi – Raleen.


Mgła, która zalegała zimowym rankiem 16 lutego 1807 roku nad polami wokół Ostrołęki rozrzedziła się na tyle, że wkrótce dało się zobaczyć wojska obu stron. Pośród śniegu ukazały się oczom żołnierzy francuskich liczne oddziały rosyjskie, znacznie przewyższające ich skromne siły. Dowództwo V Korpusu nie do końca przewidziało taki rozwój wypadków, kierując większość sił na północ. Obrońcom Ostrołęki nie pozostało nic innego jak bronić zajmowanych pozycji do czasu aż nadejdą posiłki.

Poprawiony: środa, 12 października 2016 16:57

Więcej…

 

Nagroda specjalna X edycji Konkursu Modelarskiego Forum Strategie – rozstrzygnięcie

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Głosowanie jury trwało długo, przerywane różnymi wypadkami losowymi, ale miło mi ogłosić, że po zsumowaniu wszystkich głosów nagrodę specjalną X edycji Konkursu Modelarskiego Forum Strategie otrzymuje Maciejus za pracę „Czołgi starożytności” z VII edycji konkursu. Nagrodą jest bon o wartości 200 zł do wydania na figurki i akcesoria wargamingowe. Sponsorem nagrody jest Fundacja „Pola Chwały”.

Dodatkowo postanowiliśmy przyznać nagrody dwóm kolejnym pracom, które ex aequo zajęły drugie miejsce. Są to dwie nagrody o wartości 100 zł. Ich sponsorami są jeden z jurorów konkursu oraz organizator. Nagrody te otrzymują Icmrg za pracę „Parowiec rzeczny na przystani” z VIII edycji konkursu oraz (ponownie) Maciejus za pracę „Oddział normańskich wojów i płodna chłopka” z X edycji konkursu.

Pierwsza trójka (nagrodzone prace):

 

Czołgi starożytności (Maciejus), VII edycja konkursu

Poprawiony: sobota, 08 października 2016 14:34

Więcej…

 

Strona 11 z 176