Most Primosole (Strategemata)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

W języku potocznym słowo „hipsterski” ma wiele znaczeń, lecz tutaj mam na myśli próbę bycia sztucznie oryginalnym, wbrew zdrowemu rozsądkowi. W tym kontekście owe słowo pasuje do recenzowanej przeze mnie gry, bo choć jest ciekawa i jednoznacznie oryginalna, to w efekcie dziwna i przez to trudna do zaakceptowania.

Poprawiony: niedziela, 10 sierpnia 2014 21:33

Więcej…

 

Wrzesień 1939 – nr 14 (model PzKpfw III Ausf. E)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

To już czternasty numer serii Wrzesień 1939. W sumie potwierdza to niemiecki park maszynowy gromadzący się na moim biurku. W najnowszym wydaniu w nasze ręce oddany zostaje pierwszy większy pojazd sił zbrojnych III Rzeszy – czołg średni PzKpfw III Ausf. E. Zapraszam do lektury recenzji.

Poprawiony: sobota, 09 sierpnia 2014 08:26

Więcej…

 

Steel Wolves – rozgrywka kampanijna (3)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Poniżej trzeci odcinek relacji z rozgrywki w grę Steel Wolves wydawnictwa Compass Games, poświęconą działaniom u-bootów na Atlantyku. Poprzedni odcinek znajdziecie TUTAJ

1W11 1939
[sztab BdU, Berlin, początek listopada]
[kapitan Karl Daublebsky von Eichhain] – Heil Hitler!
[komandor Donitz] – Heil Hitler Karl, jakie wieści z Travemunde?
[Karl] – Nasi inżynierowie ciągle pracują nad rozwiązaniem problemu torped, na pewno jesteśmy bliżej sukcesu, ale nie mogę potwierdzić, że wszystkie wady zostały wyeliminowane.
[Donitz] – Nazwijmy to po imieniu, mimo mojego wsparcia i skierowania dodatkowych specjalistów, mimo iż dostaliście wiele raportów od moich dowódców nadal nie potraficie nic zrobić!!! Masz jeszcze miesiąc, jak Ci się nie uda, znajdę kogoś bardziej kompetentnego.
[Karl] – Tak jest! Heil Hitler.

Event: Soviet Collaboration [Tender Grille pojawia się w Murmańsku]
Political War: Zostaje podjęta próba podniesienia współczynnika torped, przeznaczam minimalną liczbę prestiżu 2, co oznacza, że przy obecnym wsparciu OKM i Kancelarii sukces będzie przy wyrzuceniu 0-2. Wynik rzutu... 6, walczymy dalej ze wskaźnikiem -1. (OKM-1, Prestige -2)
B-Dienst: no Intel (8)
Weather: none

Poprawiony: środa, 06 sierpnia 2014 08:23

Więcej…

 

[The Halls of Montezuma] Raleen vs Szary, 03.08.2014

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

The Halls of Montezuma to gra o wojnie amerykańsko-meksykańskiej, toczącej się w latach 1846-1848. Kością niezgody między obu państwami był Teksas, którego mieszkańcy zbuntowali się przeciwko Meksykowi i w 1845 r. złożyli do amerykańskiego Kongresu petycję o przyjęcie ich do Stanów Zjednoczonych jako 28 stanu. Wskutek tego Amerykanie zajęli Teksas. Meksyk nie zaakceptował tego stanu rzeczy i wkrótce doszło do incydentów zbrojnych na granicy, które doprowadziły do wojny. Apetyty Amerykanów nie ograniczały się do Teksasu. Ostatecznie wskutek przegranej wojny Meksyk stracił też stany Alta California i Baja California, o powierzchni przekraczającej obszar dzisiejszego Teksasu, w sumie ponad połowę swego terytorium (dzisiejsze stany USA: Teksas, Kalifornia, Nowy Meksyk, Arizona, Nevada, Utah, Wyoming, Kolorado). Biorąc pod uwagę ten wynik, była to bez wątpienia decydująca wojna w historii obu tych państw, która wyznaczyła granicę między nimi (w 1853 r. Meksyk, będąc na skraju bankructwa, sprzedał jeszcze USA za 10 mln dolarów południową część dzisiejszego stanu Arizona).

Ważnym czynnikiem w tej wojnie poza przewagą militarną USA (głównie pod względem jakościowym) była słabość wewnętrzna Meksyku. Gra stara się do oddać poprzez rozwiązania takie jak rozszerzające się po kraju w trakcie trwania wojny rewolty i niestabilność oraz upadek rządu. Wpływ na wystąpienie tych zdarzeń mają m.in. działania floty amerykańskiej, zajmującej meksykańskie porty i prowadzącej blokadę morską. Amerykanie mają też możliwość wykonania desantu morskiego. Po stronie Meksyku dużym, acz często trudnym do wykorzystania potencjałem są nieregularne oddziały guerillas, mogące jednak działać głównie wewnątrz kraju (podobną role pełnią rajdy Indian). Są one w stanie odcinać zaopatrzenie, które w warunkach tej wojny ma duże znaczenie. Znajduje to odzwierciedlenie także w grze. W stosunku do realiów konfliktu armia meksykańska nie wydaje się taka słaba, jak historycznie była, przynajmniej z początku. Później, gdy Amerykanie rosną w siłę i pojawiają się w ich armiach młodzi, zdolni oficerowie, tacy jak Ulysses S. Grant czy Robert E. Lee, przewaga jest oczywiście po stronie armii amerykańskiej.

Na koniec wspomnę, że naszej rozgrywce towarzyszył istnie meksykański upał, jaki panował tego dnia w stolicy. Odpowiedni klimat mieliśmy więc zagwarantowany.

Meksykanie – Szary, Amerykanie – Raleen.

Rozstawienie początkowe przed rozpoczęciem rozgrywki. Jesteśmy w fazie kryzysu w stosunkach amerykańsko-meksykańskich, który wkrótce doprowadzi do wybuchu wojny

Więcej…

 

Orły i rakiety (Mars Games)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Pudełko, a na nim obrazek z polskimi F-16

Kto będzie umierać za Białystok?

Z „Orłami i rakietami” miałem kontakt już podczas ich pierwszej publicznej prezentacji – wygląda nawet na to, że zagrałem w nie jako druga osoba na zewnętrznym konwencie – a jako pierwszy doprowadziłem rozgrywkę do końca. Końca niezbyt zresztą szczęśliwego, o ile mnie moja pamięć nie myli. Było to już jakiś czas, może i dwa lata, po wojnie rosyjsko-gruzińskiej. Choć medialna panika, jaka wówczas wybuchła, była nieporównywalnie mniejsza od tej związanej z aneksją Krymu, to jednak wciąż stanowiła bodziec, przywracający temat „szans wojny europejskiej” do nocnych Polaków rozmów.

Poprawiony: środa, 06 sierpnia 2014 14:25

Więcej…

 

Steel Wolves – rozgrywka kampanijna (2)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Poniżej drugi odcinek relacji z rozgrywki w grę Steel Wolves wydawnictwa Compass Games, poświęconą działaniom u-bootów na Atlantyku. Poprzedni odcinek znajdziecie TUTAJ

1W10 1939
Event: none
B-Dienst: North Sea (0)
Weather: none


[North Sea]

U-35 uszkodzony okręt informuje ze obiera kurs powrotny. Jest to ostatni meldunek od okrętu jaki odebrano Zaginął gdzieś na morzu, jego los jest nieznany.
U-31 kieruje się zgodnie z informacjami B-Dienst w okolice Harwich i przechwytuje aliancki konwój specjalny transportujący wojsko. Dowódca rozpoznaje jeden frachtowiec oraz będący w eskorcie lotniskowiec Argus. Udaje się ustawić do ataku na lotniskowiec jednak pozycja nie jest do końca perfekcyjna i wszystkie torpedy chybiają. Eskorta wykrywa uboota (Spotted), ale zgodnie z rozkazami konwój płynie dalej pozostawiając okręt podwodny samemu sobie.
U-19 zatapia dwa frachtowce M3t oraz M4t na co zużywa wszystkie torpedy i obiera kurs powrotny do bazy (RTB).
U-21 stawia pole minowe (English Coast), kompletnie nieskuteczne. Okręt po misji obiera kierunek powrotny do bazy (RTB).
U-12 stawia pole minowe w okolicach Hawru (English Channel), na którym uszkodzony zostaje ciężki krążownik Norfolk (CA 13t). Okręt mimo poważnych uszkodzeń dzięki perfekcyjnej pracy załogi dociera o własnych siłach do bazy, po czym zostaje skierowany na długi remont. U-12 po wykonaniu misji postanawia wracać do bazy (RTB).

Ciężki krążownik Norfolk, niedoszła ofiara min magnetycznych

Poprawiony: sobota, 02 sierpnia 2014 07:53

Więcej…

 

Strona 200 z 310