[World at War] Scenariusz 2 – Czmielon vs Raleen, 21.02.2015

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

World at War: The Untold Stories to stosunkowo łatwa i szybka gra wydawnictwa Lock 'n Load poświęcona współczesnym konfliktom. Właściwie jest to cała seria gier. Akurat ta przedstawia hipotetyczny konflikt NATO i Układu Warszawskiego w połowie lat 80-tych. W grze, jak zobaczycie na zdjęciach, nie ma zbyt wielu żetonów oddziałów, niewielkich rozmiarów są także plansze (w sumie w pudełku jest ich 3, wszystkie takiej samej wielkości). Zasady liczą sobie niby około 20 stron, ale są naprawdę proste. W grze mamy jednostki różnych państw na szczeblu plutonu i występuje pod tym względem spore ich zróżnicowanie, ale w określonym scenariuszu wykorzystuje się tylko niewielką część spośród nich. Mechanika gry opiera się na losowej aktywacji poszczególnych zgrupowań jednostek (wrzucamy żetony odpowiadające każdemu zgrupowaniu do kubka, a następnie kolejno losujemy; w kubku są też dwa żetony końca tury, wraz z wyciągnięciem drugiego takiego żetonu tura się kończy). W grze nie walczy się w oparciu o stosunki sił, ale rzuty kostkami na trafienie, następnie obrońca wykonuje rzuty na obronę (save'y). Te ostatnie dają mu teren, pancerz pojazdów itp. Efektem walki są dezorganizacja i straty poziomów siły (maksymalnie dwóch). Pierwsze trafienie dezorganizuje oddział (można go reorganizować co aktywację), kolejne trafienia (gdy oddział jest już zdezorganizowany) to straty w poziomach siły. Tyle pokrótce o samej grze.

Po rozegraniu wstępnego scenariusza (pierwszego) sięgnęliśmy po scenariusz drugi. Przedstawia on atak oddziałów holenderskich na wioskę bronioną przez sowiecką piechotę morską wspartą lekkimi czołgami pływającymi PT-76. Holendrzy dysponują wyłącznie piechotą zmechanizowaną, wspierają ich dwa pododdziały moździerzy 60 mm. Sowieci są słabsi liczebnie, ale po pierwsze ich celem jest jedynie utrzymać wioskę, w której są umocnieni, po drugie z odsieczą zmierzają jednostki pancerne. Moment pojawienia się tych ostatnich jest jednak losowy. Bardzo ważne są w scenariuszu aktywacje. Holendrzy mają dwa zgrupowania, z których każde posiada po 2 żetony aktywacji, Sowieci początkowo tylko jedno zgrupowanie posiadające 1 żeton aktywacji. Holendrzy są więc stroną zdecydowanie aktywniejszą. Wspomnę jeszcze, że pomarańczowi dysponują wsparciem lotnictwa (F-16), a obie strony wsparciem artylerii (po 2 ostrzały artyleryjskie). Sowiecka piechota ma z kolei na wyposażeniu Saggera (rakiety p-panc.) i SA-16 (rakiety p-lot.). W obu przypadkach bardzo skuteczne przeciwko celom odpowiednio opancerzonym i lotnictwu.

Zagraliśmy w ten sposób, że Czmielon kierował Sowietami, zaś Raleen Holendrami.

Początek rozgrywki przyniósł Holendrom ciężkie chwile. Najpierw dostali się pod dość celny ogień z zabudowań wioski, prowadzony przez sowiecką piechotę i czołgi PT-76, a niedługo potem Sowieci przeprowadzili na nich dwa ostrzały artyleryjskie. Wskutek tego holenderska piechota, która w międzyczasie powychodziła z transporterów, poniosła straty. Same transportery pochowano tymczasem za zabudowaniami i lasem, by nie zostały łatwo zniszczone przez rakiety p-panc. przeciwnika. Zanim oba holenderskie zgrupowania zreorganizowały się, minęło trochę czasu...

Poprawiony: sobota, 07 marca 2015 23:11

Więcej…

 

Furia

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Reżyseria: David Ayer
Scenariusz: David Ayer
Premiera: 24 października 2014 (Polska), 30 października 2014 (świat)
Produkcja: Chiny, USA, Wielka Brytania
Czas trwania: 2 godz. 14 min.

Wbrew pozorom, nawet kino amerykańskie nie może pochwalić się zbyt dużą ilością dobrych filmów o pancerniakach. Wynika to nie tylko ze specyfiki tematu, ale także z wysokich kosztów realizatorskich. Wszak trzeba zbudować drogą i doskonale działającą makietę czołgu, jego przeciwników, a także wymyślić fabułę, która ze względu na szczególny sposób walki może nie dla każdego wydać się atrakcyjna. Ten problem idealnie rozwiązano w „Czterech pancernych i psie”, gdzie oprócz samego czołgu mamy tyle innych przygód i wydarzeń, że nie trzeba się ograniczać do samych pojedynków pancernych. A stereotypowo się sądzi, że czołgi to tylko strzelały do siebie wzajemnie.

Poprawiony: poniedziałek, 23 lutego 2015 08:50

Więcej…

 

Miasto 44

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Reżyseria: Jan Komasa
Scenariusz: Jan Komasa
Premiera: 19 września 2014 (Polska), 30 lipca 2014 (świat)
Produkcja: Polska
Czas trwania: 2 godz. 10 min.

Nie ma wątpliwości, że ten film to skok na głęboką wodę i reżyser postanowił zrobić coś, czego w polskiej kinematografii jeszcze nie było. Impresjonistyczny, artystyczny obraz połączony z hiperrealizmem batalistyki i obrażeń, do tego wysoki (jak na Polskę) budżet dzięki szeregowi patronatów i sponsorów. Prawdziwe czołgi, plenery, kilotony photoshopa, który miał wykreować zburzone w wyniku walk miasto. Kojarzy się to z innymi pozycjami, od rewelacyjnego „Żelaznego Krzyża” aż po tragicznie słaby „Fury”. „Miasto 44” plasuje się niestety pośrodku, czyli „chcieliśmy dobrze, a wyszło jak zwykle”.

Poprawiony: poniedziałek, 23 lutego 2015 08:57

Więcej…

 

Wyścig do Berlina – garść wrażeń (1)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

W Wyścig do Berlina (Race to Berlin) miałem ochotę zagrać już jakiś czas temu, gdy dowiedziałem się o istnieniu tej gry (w formie prototypu). Ostatnio wreszcie się udało. W natłoku nowych tytułów na rynku zdarza mi się, że niektóre z nich odkrywam dopiero po jakimś czasie, ale nie ma złego co by na dobre nie wyszło... Na rozgrywkę zaprosił mnie Krzysztof Dytczak, autor gry. Produkcja ta jest już obecnie bliska wydania, stąd kto wie czy nie jestem jednym z ostatnich, którzy mają okazję zapoznawać się z prototypem. Co prawda wydawnictwo Gry Leonardo zapowiedziało premierę gry na luty tego roku, ale wszystko wskazuje na to, że na finał przyjdzie jeszcze poczekać (biorąc pod uwagę, że koniec lutego już blisko).

Poprawiony: sobota, 07 marca 2015 20:54

Więcej…

 

Wrzesień 1939 – nr 20 (modele broni wsparcia piechoty niemieckiej)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

20 numer wydawanej przez firmę First to Fight gazetki Wrzesień 1939 przeszedł zasadzie bez echa. Nie wywołał w sieci lawiny komentarzy, oczekiwany był w zasadzie tylko przez tych, którzy i tak go chcieli nabyć, słowem po prostu się ukazał.

Poprawiony: piątek, 20 lutego 2015 11:28

Więcej…

 

Manewr na Pułtusk

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Informacje o książce
Autor: Georges Lechartier
Tłumaczenie: Anna Haberko
Wydawca: Napoleon V
Rok wydania: 2011 (I wyd.), 2014 (II wyd.)
Stron: 324
Wymiary: 24,1 x 17 x 3,2 cm
Oprawa: twarda
ISBN: 978-83-61324-84-3

Recenzja
Pod koniec 1806 roku, po zwycięstwach odniesionych nad Prusami, Francuzi wkroczyli na ziemie polskie. Prusacy nadal się cofali, nie będąc w stanie stawić zdecydowanego oporu. Padały kolejne twierdze, poddające się niekiedy oddziałom kawalerii. Armia pruska była rozbita, ale na teatr działań wojennych nadciągał jej na pomoc sojusznik ze wschodu – Rosjanie. Francuzi oddalili się tymczasem od swoich baz zaopatrzeniowych. Rozpoczynające się zimowe zmagania miały się okazać bardzo odmienne od wojny do jakiej przywykli francuscy żołnierze i dowódcy. Głównymi czynnikami, które silnie oddziaływały na przebieg operacji, okazały się teren i pogoda.

Poprawiony: czwartek, 19 lutego 2015 16:34

Więcej…

 

Strona 183 z 310