[SPQR] Zama 202 p.n.e. – Raleen vs Silver, 06-13.10.2011 (cz. 1)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Bitwa pod Zamą (202 p.n.e.) to ostatnie wielkie starcie II wojny punickiej, które przesądziło o jej wyniku. Po tej bitwie pokonana Kartagina musiała uznać prymat Rzymu i zejść ze sceny mocarstw starożytnego świata. Sama bitwa jest z szeregu powodów ciekawa, choćby dlatego, że historycznie Rzymianom udało się ją wygrać w zgoła nierzymski sposób. Nie przez frontalny atak, ale przez oskrzydlenie przeciwnika i wyjście na jego tyły, dzięki znakomitej lekkiej jeździe numidyjskiej króla Massynissy. Z tego powodu bitwa ta porównywana bywa z Kannami (216 p.n.e.). Można powiedzieć, że mamy tu wszystko: oskrzydlenie z udziałem znakomitej lekkiej kawalerii, dość liczną ciężką kawalerię, elitarne oddziały przemieszane z zebranymi na poczekaniu milicjami (po stronie kartagińskiej), wielość i różnorodność formacji, dwóch znakomitych wodzów (Hannibal i Publius Cornelius Scipio) i kilku równie dobrych dowódców z drugiego szeregu (Laelius, Massynissa) oraz słonie, które być może były tym elementem, który mógł zdecydować o losach bitwy. Do dziś nie wiadomo dokładnie ile ich było i co chciał osiągnąć Hannibal rzucając je wprost na armię przeciwnika, zamiast usiłować się nimi osłonić czy też zniwelować z ich użyciem liczniejszą kawalerię Rzymian. Najczęściej powtarzana hipoteza głosi, że rzucając je do walki wraz ze swoją jazdą, mimo że nie miały przewagi, chciał odciągnąć w ten sposób z placu boju jazdę przeciwnika. Liczył na to, że uda się ona za nimi w pościg i w ten sposób bitwa przeistoczy się w bitwę samej piechoty, co dawało mu szanse na zwycięstwo. Przeliczył się jednak, bowiem rzymscy dowódcy konnicy okazali się tym razem wyjątkowo przezorni i zdołali zawrócić z pościgu swoich jeźdźców, którzy wychodząc na tyły armii kartagińskiej przypieczętowali jej los.

Scenariusz jest wg tego co piszą w instrukcji nie do końca zrównoważony. Warto wspomnieć, że występuje w nim kilka zasad specjalnych. Do najistotniejszych należą z pewnością specjalny rzut na spłoszenie słoni oraz możliwość reorganizacji drugiej linii piechoty kartagińskiej bez udziału dowódcy, gdy ta uciekając znajdzie się w sąsiedztwie weteranów Hannibala (trzecia linia). Pierwsza zasada jest dość mordercza dla jednostek słoni. Polega ona na tym, że w dowolnym momencie gracz rzymski może nakazać przetestowanie wszystkich jednostek słoni (Kartaginy) na TQ, jeżeli wypadną liczby większe niż TQ poszczególnych jednostek słoni (na ogół mają TQ 5), dana jednostka traci tyle punktów spójności ile wynosi różnica rzutu kostką i jej TQ, czyli w najgorszym wypadku, przy wyrzuceniu 9, nawet 4 punkty. Ma ona za zadanie oddać użycie przez Rzymian w początkowej fazie bitwy na rozkaz Scypiona głośnych i wydających dziwne dźwięki instrumentów, co miało spłoszyć część kartagińskich słoni, podobno skutecznie. Z uwagi na to, że szanse i tak są przechylone na stronę Rzymu, zasadę tę pominęliśmy (była to jedna z opcji scenariusza). Druga wspomniana zasada polega na tym, że gdy uciekająca jednostka drugiej linii piechoty kartagińskiej (milicja albo lekka piechota północnoafrykańska – na ogół były to świeże, słabo wyszkolone oddziały), znajdzie się w sąsiedztwie weteranów z 3 linii (ciężka piechota albo falanga), to przy przechodzeniu przez nich podczas ucieczki (przed przejściem) można rzucić na TQ weteranów (wszystkie jednostki mają TQ 7): jeśli wypadnie tyle samo bądź mniej, uciekająca jednostka jest zreorganizowana; jeśli więcej, przechodzi przez weteranów zadając im straty w spójności. Ponadto jest jeszcze kilka zasad opcjonalnych, m.in. można losowo zmniejszyć liczbę słoni po stronie Kartaginy (historycy podają różną ich liczebność), jak też przyznać Kartagińczykom w pierwszym etapie elitarną inicjatywę (mieli ją historycznie). Wreszcie na koniec o samych jednostkach słoni: ponieważ oddziały te, podobnie jak spora część kartagińskiej piechoty, były świeżo zwerbowane i słabo wyszkolone, zaczynają one grę jako jednostki osłabione stratami (depleted) oraz przyjmuje się, że nie mają osłony łuczników.

Silver – Rzymianie, Raleen – Kartagińczycy.

Kartagińskie centrum przed bitwą. Na przodzie słonie i procarze balearscy. Pierwsza linia piechoty to Celtowie i Liguryjczycy oraz oddziały lżejszej i średniej piechoty m.in. z Balearów, druga linia to naprędce zmobilizowane milicje Kartaginy, trzecią stanowią weterani Hannibala z armii Italii

Poprawiony: piątek, 14 października 2011 08:20

Więcej…

 

REGULAMIN OGÓLNOPOLSKIEJ LIGI DBA (2011/2012)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

(wersja na III sezon 2011/12)

Księga I

WSTĘP I INFORMACJE OGÓLNE

1. Wstęp

1.1 Ogólnopolska Liga DBA jest nieoficjalną klasyfikacją polskich graczy-hobbystów grających w system De Bellis Antiquitatis, zwany w skrócie DBA. Celem Ligi jest popularyzacja systemu DBA poprzez prowadzenie rankingu graczy biorących udział w turniejach zgłoszonych do Ligi oraz propagowanie zarówno samego systemu DBA, jak i historycznych gier bitewnych (wargamingu) w Polsce przez organizowanie samodzielnych turniejów, jak również przez organizowanie turniejów na konwentach takich jak Grenadier w Warszawie czy Pola Chwały w Niepołomicach.

1.2 Ogólnopolska Liga DBA objęta jest patronatem przez sieć sklepów Wargamer prowadzonych przez Konrada Sosińskiego (Główny Sponsor Ligi), „Forum Strategie” i blog „Bitewny Zgiełk”. Wspierana jest również przez organizatorów konwentów Grenadier i Pola Chwały. Sponsorem Ligi jest również QR Miniatures oraz „Greebo” – Główny Koordynator Ligi.

1.3 Najłatwiejszy kontakt z Koordynatorami i graczami umożliwia „Forum Strategie”:

http://www.strategie.net.pl/viewforum.php?f=162

1.4 Udział w turniejach Ligi jest bezpłatny, jednakże uczestnicy mogą być zobowiązani do opłat wymaganych przez właścicieli lokalu, w którym jest organizowany turniej.

Poprawiony: piątek, 19 października 2012 12:27

Więcej…

 

Do wyboru, do koloru, czyli w co się bawić?

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Starożytność to jeden z najbardziej popularnych w wargamingu okresów historycznych. Dodajmy starożytność bardzo szeroko pojęta, ponieważ zwykle sięgająca średniowiecza. Spowodowało to wysyp różnego rodzaju zasad, że wspomnieć opublikowane w tym roku Hail Caesar oraz Clash of Empires. Często początkującemu graczowi trudno się zdecydować co wybrać. Dlatego postaram się przedstawić trzy różne systemy bitewne prezentujące bardzo odmienne podejście do tematu – DBA, Warmaster Ancients oraz Field of Glory Ancient.

DBA – szybko, abstrakcyjnie, turniejowo
De Bellis Antiquitatis to dosyć stary system bitewny. Ma już ugruntowaną pozycję i zdecydowanie najłatwiej znaleźć grające w niego osoby, również w Polsce. Głównym założeniem DBA jest turniejowy i szybki przebieg rozgrywki. Nie będę się zagłębiał w dokładny opis, ponieważ również na tym portalu znajdziecie teksty opisujące DBA. Dość stwierdzić, że opiera się on na założeniu, że armie to zawsze 12 elementów. Elementy te dzielą się na różne kategorie posiadające różnorodną specyfikę, taką jak zasięg ruchu, ilość punktów ataku, zachowanie w terenie otwartym oraz trudnym itp.

DBA: Armia kapadocka w komplecie – 12 elementów (15 mm)

Poprawiony: poniedziałek, 03 października 2011 19:23

Więcej…

 

Konkurs Modelarski Forum Strategie (I edycja) – galeria prac

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

W związku z zakończeniem etapu malowania prac w Konkursie Modelarskim Forum Strategie (I ed.) prezentujemy galerię zdjęć prac biorących udział w konkursie w poszczególnych kategoriach. Więcej zdjęć (z różnych ujęć), a także zdjęcia z przebiegu prac, znajdziecie na forum w dziale konkursu.

KATEGORIA 1: MODELE POSTACI W SKALI DO 15 MM (3 MODELE)

Drużynnicy Mieszka (producent: QR Miniatures)

Malowanie: AWu

Poprawiony: czwartek, 10 stycznia 2013 09:06

Więcej…

 

Moskwa 1941 (TiS)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

No i mamy kolejną bitwę, która w hipotetycznej książce „Mitologia II wojny światowej” otrzymałaby zapewne osobny rozdział. Oczywiście ta recenzja to nie jest artykuł zajmujący się obalaniem/potwierdzaniem jakichkolwiek mitów... ten wstęp ma nieco przybliżyć klimatem czytelnika do tego, co znajdujemy w środku pudełka.

Poprawiony: poniedziałek, 03 października 2011 21:52

Więcej…

 

VI Pola Chwały – gry planszowe

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Poprawiony: piątek, 30 września 2011 11:22

Więcej…

 

Strona 180 z 206