Chandragupta (GMT Games)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Okładka na pudełku

Czytelnicy lubią nowości – ucieszy więc zapewne recenzja najnowszej odsłony systemu GBoH firmy GMT. Rzecz być może nie zasługiwałaby na szerszą uwagę – wcześniej system był już po części omawiany. Czyżby zatem w najnowszym tytule znajdowało się coś nowego? Pierwszą i podstawową rzeczą, o której wspomnę, jest egzotyczna tematyka nowej gry. Bitwy Maurjów czwartego i trzeciego wieku przed naszą erą są raczej rzadko spotykane na stołach graczy. „Chandragupta” przedstawia osiem scenariuszy-bitew, z których każda była decydująca (choć w różnym stopniu) dla kontynentu indyjskiego w tym okresie. Gra pokazuje losy trzech pokoleń dynastii Maurjów, od młodego i niedoświadczonego bohatera, tytułowego Czandragupty (w źródłach greckich występującego jako „Sandrakotta”), przez jego syna zafascynowanego grecką kulturą, Bindusarę, i słynnego wnuka Aśokę, którego władza do dziś symbolizuje w Indiach złote lata. Dwie bitwy przeciwstawiają typowe armie hellenistyczne indyjskiej machinie wojennej. Egzotyka nie kończy się na samej tematyce. Scenariusze odbiegają od schematu bitew w otwartym polu – cztery spośród nich można tak scharakteryzować, jednak pozostałe wydają się nietypowe jak na system GboH. Zająć dziesięć pól w dziesięć etapów, zająć namiot dowódcy we wrogim „czterowarstwowym” obozie czy podążyć z odsieczą oddziałom walczącym w mieście. Same zaś wspomniane już „bitwy polowe” posiadają czasem własne warianty. Różnorodność sytuacji taktycznych można zaliczyć na plus.

Poprawiony: piątek, 26 czerwca 2015 19:41

Więcej…

 

[FoGR] Wojny włoskie: Hiszpanie kontra Francuzi (ok. 1530), rozgrywka w klubie Agresor 20.03.2011

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

W niedzielę 20 marca  rozegrana została  kolejna bitwa z okresu wojen włoskich pomiędzy Hiszpanią a Francją w systemie Field of Glory Renaissance w oparciu o własny scenariusz autora raportu. W rozgrywce uczestniczyli Pablo, Radek Rybak, Paweł Kur i Greebo, gościnnie zajrzał do nas również Paweł Zatryb.

Spotkanie zaplanowaliśmy od 10 rano i miałem nadzieję, że uda mi się wrócić do domu na późny obiad, ostatecznie jednak wróciłem dopiero na późną kolację.

Dla zainteresowanych takimi szczegółami. Teren i wstępne przygotowania zajęły nam ok. 1 godziny. Kolejną godzinę rozstawialiśmy wojsko. Przed 12 w południe armie stały na planszy i zaczęliśmy grę, którą skończyliśmy (w IX turze) przed 7 wieczorem.

Tym razem siły do bitwy zostały ustalone przez graczy (Francuzi przez Radka Rybaka, Hiszpanie przez autora niniejszego tekstu) przy założeniu limitu punktów (650 +/- 3%) i roku rozgrywki (1530).

Armia francuska, (wystawiona za 648 pkt i dowodzona przez Radka-centrum i prawe skrzydło, i Pawła Kura-lewe skrzydło), miała  następujący skład:

1 x Field Commander – 50 pkt

2 x Troop Commander – 3 x 35 pkt  = 70 pkt

10 GRUP BOJOWYCH

1. 4 x Francuscy Gendarmes (Superior, Fully Armoured, Gendarme, Heavy Lance, Swordsmen) – 84 pkt

2. 4 x Włoscy men-at-arms (Gendarmes) (Average, Fully Armoured, Gendarme, Heavy Lance, Swordsmen) – 60 pkt

3. 4 x Ordonance Archer (Average, Heavily Armoured, Gendarme, Light Lance, Swordsmen) – 60 pkt;

4. 4 x Stradioci (Average, Armoured, Light Horses, Light Lance, Swordsmen) – 32 pkt;

5. 10 x Lancknechci (8 x Heavy Foot, Average, Armoured, Pike and 2 x Heavy Foot, Average, Armoured, Heavy Weapon) – 60 pkt;

6. 10 x Lancknechci (8 x Heavy Foot, Average, Armoured, Pike and 2 x Heavy Foot, Average, Armoured, Heavy Weapon) – 60 pkt;

7. 10 x Lancknechci (8 x Heavy Foot, Average, Armoured, Pike and 2 x Heavy Foot, Average, Armoured, Heavy Weapon) – 60 pkt;

8. 4 x Lancknecht Arquebusier (Average, Unarmoured, Light Foot, Arquebus) – 24 pkt;

9. 8 x Aventuriers Arquebusier (Average, Unarmoured, Medium Foot, Arquebus) – 48 pkt

10. 2 x Medium Guns (M. Artillery) – 40 pkt

W sumie 16 elementów jazdy (w tym12 ciężkiej), 42 elementy piechoty (w tym 38 ciężkiej) i 2 działa.

Poprawiony: sobota, 14 maja 2011 21:59

Więcej…

 

Midway. Historia Japońskiej Marynarki Wojennej

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Informacje o książce
Autorzy: Mitsuo Fuchida, Masatake Okumiya
Tłumaczenie: Andrzej Saczek
Wydawca: FINNA
Seria: Z Kotwiczką
Rok wydania: 1996
Stron: 280
Wymiary: 21 x 15 x 1,5 cm
Oprawa: miękka
ISBN: 9788390507316

Recenzja
Midway. Historia Japońskiej Marynarki Wojennej, książka, która po raz pierwszy została opublikowana w 1951 r., bardzo szybko stała się międzynarodowym bestsellerem i doczekała kilkunastu już wznowień. W tym znakomicie przyjętym i obecnie uważanym za klasyczne, dziele, Mitsuo Fuchida i Masatake Okumiya ukazują czytelnikowi fascynującą panoramę bitwy, która rzuciła Cesarską Marynarkę Wojenną na kolana, stając się tym samym punktem zwrotnym w wojnie na Pacyfiku. Praca japońskich autorów, będących również bezpośrednimi uczestnikami (obaj w stopniu oficerskim) i dzięki temu naocznymi świadkami tamtych wydarzeń, próbuje przedstawić również ewolucję japońskiej strategii wojny na Pacyfiku.

Poprawiony: niedziela, 27 marca 2011 19:04

Więcej…

 

Grunwald 1410

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Informacje o książce
Autor: Mečislovas Jučas
Tłumaczenie: Jan Jurkiewicz
Wydawca: Avalon
Rok wydania: 2010
Stron: 261
Wymiary: 23,5 x 15,5 x 1,4 cm
Oprawa: miękka
ISBN: 978-83-60448-12-0

Recenzja
Publikacji o bitwie pod Grunwaldem znaleźć można wiele, pewnie nie zainteresowałbym się więc recenzowanym tytułem gdyby nie zagadkowe nazwisko autora. Jest nim litewski historyk Mečislovas Jučas. Książka prezentuje więc spojrzenie na Grunwald przedstawiciela narodu będącego niegdyś naszym sojusznikiem w walce ze wspólnym wrogiem – Zakonem Krzyżackim.

Poprawiony: piątek, 08 lipca 2011 14:53

Więcej…

 

Największa bitwa pancerna Wielkiej Wojny Ojczyźnianej

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Informacje o książce
Pełny tytuł: Wielka bitwa pancerna Wielkiej Wojny Ojczyźnianej. Bitwa o Orzeł
Autor: Jegor Szczekotichin
Wydawca: Eksmo
Rok wydania: 2009
Stron: 445
Wymiary: 20,5 x 12,9 x 3 cm
Oprawa: twarda
ISBN: 978-5-699-363797

Książka w języku rosyjskim

Recenzja
W czasie pobytu w księgarni oferującej różne rosyjskie książki znalazłem coś, czego od dawna szukałem. Pozycja ta (przyznam, że nie sądziłem, iż ją kupię) opisuje operację orłowską, znaną też pod kryptonimem „Kutuzow”. Autorem książki jest Jegor Szczekotichin.

Poprawiony: poniedziałek, 21 marca 2011 20:27

Więcej…

 

Diablosi trzymają się mocno (wywiad)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

O tym, jak dryfując z przygodami dotrzeć do celu, mówi Jarosław „Comandante” Andruszkiewicz

Wiele pytań przed nami, ale nim przejdziemy do bliższych nam czasowo wątków, trochę o tym jak to było na początku. Od czego zaczęło się Twoje planszówkowe hobby?

Można powiedzieć, że ja do tramwaju gier planszowych wsiadłem na przystanku „Historia”, a u podłoża zainteresowania historią znalazło się moje wychowanie i dzieciństwo. Przyjacielem rodziny był wojskowy, który wojenne historie opowiadał mnie, kilkuletniemu bajtlowi, zamiast bajek – mam to w swoim dźwiękowym archiwum. Czytałem dużo, a książki pożyczałem w bibliotece wojskowej – było tam wiele takich, których listy lektur szkolnych nie obejmowały. Za to w bibliotece szkolnej odkryłem serię BKD – a w niej kilka fantastycznych pozycji na temat powstania listopadowego.

Dodaj do tego kuzyna, który wrócił do Polski z USA i przywiózł „Monopoly” i kilka innych gier i masz pełny obraz. Potrafiłem kuzynowi wiercić dziurę w brzuchu o partyjkę w tę „Monopoly” przez całe wakacje! Tak więc dość wcześnie wiedziałem, że jakieś gry istnieją. Że można grać w różne rzeczy. No i kiedyś wymalowałem na odwrocie arkusza opakowań papierosów Caro, wtedy jeszcze niebieskich, mapę Równiny Praskiej. Nie było heksów ani innych pól. Ot zwykła mapa. Do tego zrobiłem wszystkie polskie regimenty w postaci prostokątów. Tylko polskie, bo OdB Rosjan było wtedy niedostępne. Nie wiedziałem wtedy co z tym dalej zrobić, poprzesuwałem więc te swoje pionki i na tym się skończyło. No a potem trafiłem na „Bitwę na Polach Pelennoru”, a dalej to już tak jak wszyscy – Encore, Dragon itd.

Poprawiony: środa, 21 listopada 2012 18:26

Więcej…

 

Strona 179 z 184