1939 (Kordyt) – Daniel vs Dominik, 29.04.2011

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

„1939” jest grą wydawnictwa Kordyt, która ukazała się w 2010 r. Gra prezentuje nowe, oryginalne podejście do tematyki kampanii wrześniowej.

Niemcy – Daniel, Polacy – Dominik.

Scenariusz „Tak mogło być” (wariant zwycięstwa: gra na cele strategiczne do zdobycia)

Skład armii niemieckiej:
- XV, VIII, IV, VII, XIII, I, II, X, XXII, XIX, XXI KA, GO „Brandt”, „Madem”, KA „Wodrig”, Zgrupowanie GAK, GAK 14.

Skład armii polskiej:
- Zgrupowanie „KOP”, GO „Grodno”, Zgrupowanie „Północne”, „Południowe”, GO „Śląsk”, GO „Piotrków”, GO „Bielsko”, GO „Czersk”, A. „Pomorze”, A. „Lublin”, A. „Warszawa”, A. „Kraków”, A. „Karpaty”, A. „Łódź”, A. „Modlin”, A. „Prusy”, SGO „Narew”, „Polesie”.

Dominik rozstawił się pierwszy. Zgromadził on znaczne siły przy granicy z Prusami Wschodnimi, a także w rejonie Pomorza Zachodniego i Śląska. Pamiętając swoje zwycięstwo w jednej z rozgrywek zgromadził na kierunku warszawskim GO „Bielsko”, A. „Modlin”, A. „Lublin”, A. „Łódź”, ponadto samej Warszawy broniła A. „Warszawa”. Karpat broniły A. „Małopolska” i „Karpaty”, przeciw nim były moje XXII KA i grupa „Bernolak”.

Poprawiony: wtorek, 03 maja 2011 11:04

Więcej…

 

Budapeszt 1945 – scenariusze z „Dragona Hobby”

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

W porozumieniu z Marcinem Sową, autorem gry „Budapeszt 1945″ zamieszczamy wykaz scenariuszy do tej gry, pierwotnie opublikowanych w czasopiśmie „Dragon Hobby”, wraz z ich opisami (z reguły są to historyczne wprowadzenia). Kierujemy się tym, by, po pierwsze, w internecie była jakakolwiek informacja na temat tych scenariuszy, że takowe wychodziły swego czasu w czasopiśmie „Dragon Hobby”, oraz przynajmniej pokrótce je charakteryzująca. Po drugie, scenariusze te wydają się szczególnie wartościowe, o tyle, że w przeciwieństwie do wielu innych, publikowanych swego czasu w czasopiśmie „Dragon” i „Dragon Hobby”, są scenariuszami stricte historycznymi, mocno osadzonymi w realiach historycznych, solidnie opracowanymi w oparciu o literaturę prawie niedostępną w naszym kraju (patrz informacje o wykorzystanej literaturze na końcu artykułu), po wtóre, nawet jeśli komuś uda się dotrzeć do tych pozycji, są one w języku węgierskim, którym u nas niewiele osób włada. Po trzecie, warto wspomnieć, że Marcin Sowa jest jednocześnie autorem książek „Siedmiogród 1944″ i „Budapeszt 1944-45″, wydanych w serii „Historyczne Bitwy”, jak również tłumaczem wielu innych pozycji z węgierskiego. Szereg informacji zawartych w tych tekstach może być więc przydatne nie tylko grywającym w „Budapeszt 1945″, ale także w inne gry, jak również osobom interesującym się historią działań na Węgrzech w końcowej fazie II wojny światowej. Tym też się kierowaliśmy, tzn. głównie stroną historyczną tych tekstów. Nie publikujemy natomiast konkretnych informacji dotyczących rozstawień wojsk itp., a przynajmniej są one ograniczone do minimum, z uwagi na fakt, że po pierwsze i tak, żeby zagrać (w pierwotną wersję), trzeba posiadać odpowiednie numery „Dragona Hobby” (zawierają one zazwyczaj dodatkowe komponenty do tych scenariuszy), a po drugie, opracowywana jest przez autora nowa wersja gry, więc jeśli na portalu pojawią się pełne wersje tych scenariuszy, to w nowej odsłonie. Osobiście, wraz z autorem, mamy też nadzieję, że dzięki tej publikacji znajdą się osoby bliżej zainteresowane tą tematyką.

Poprawiony: poniedziałek, 02 maja 2011 12:40

Więcej…

 

Revell 03132 – StuG 40 Ausf G Late

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Historia
Historia konstrukcji Sturmgeschutz III sięga 8 czerwca 1936 roku, kiedy to von Manstein sformułował potrzebę stworzenia dział szturmowych jako broni wspierającej piechoty tak w natarciu, jak i w obronie (już wtedy przewidział ich użycie jako broni przeciwpancernej, docelowo mogącej zastąpić organiczne bataliony przeciwpancerne dywizji piechoty). Zarekomendował on stworzenie baterii artylerii szturmowej w ramach Lehr-Infanterie-Bataillon (szkolny batalion piechoty) w celu wypracowania taktyki działania. Należało jednak najpierw zaprojektować i zbudować pojazdy mające pełnić powyższą rolę. Pierwsze pojazdy z „żelazną” nadbudówką (czyli z nieutwardzanej stali, szkolne) były dostępne dopiero w 1939 roku. Co oczywiste, nie wzięły udziału w walce. Co ciekawe oficjalną, stałą nazwę Sturmgeschutz konstrukcja ta uzyskała dopiero w dniu 28 marca 1940 roku, do tego czasu trwała karuzela nazewnicza.

Poprawiony: sobota, 07 maja 2011 10:10

Więcej…

 

Italeri 7504 – PzKpfw V Panther Ausf G

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Historia
Historia rodziny Panter sięga 1938 roku, kiedy to zapadła decyzja o podjęciu prac nad nową serią czołgów mających zastąpić Panzer III i Panzer IV. Projekt miał oznaczenie VK 20.01, prace prowadził Daimler-Benz. Pod koniec 1939 r. zakłady Krupp zajęły się opracowywaniem innej wersji czołgu, opartej na Panzer IV. Zaniechano tych prac w 1940 r. Firma MAN także przystąpiła do wyścigu, z zawieszeniem opartym na drążkach skrętnych. Walki w Rosji w 1941 r. wykazały, iż projektowany czołg nie będzie w stanie sprostać nowym konstrukcjom przeciwnika. Przerwano prace nad 20-tonowym czołgiem, a rozpoczęto nad 30-tonowym projektem. Krupp wycofał się z tych prac, pozostał na placu boju MAN i Daimler-Benz. Pojawił się nawet pomysł, aby skopiować T-34. 14.05.1942 r. Hitler ostatecznie zaakceptował projekt firmy MAN (VK 30.02). Stworzono 2 prototypy – V1 i V2. Ten pierwszy we wrześniu 1942 r., drugi w listopadzie 1942 r. Ten drugi był kompletnym czołgiem z wieżą i działem (V1 posiadał zamiast wieży kloc balastowy).

Poprawiony: sobota, 07 maja 2011 13:12

Więcej…

 

Italeri 7029 – SdKfz 234/2 Puma

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Historia
SdKfz 234/2 Puma, wbrew oznaczeniu /2, był pierwszym pojazdem z serii 234. Pierwsze wytyczne dla tej konstrukcji opracowano w sierpniu 1940. Pojazd miał być oparty na podwoziu podobnym do SdKfz 231, ale z silnikiem diesla i umożliwiającym poruszanie się w trudnym terenie. Dodatkowo projektowany pojazd miał posiadać lepszy pancerz oraz wentylację przystosowaną do warunków tropikalnych. Tak samo zasięg pojazdu miał być znacznie większy od zasięgu istniejących do tej pory niemieckich samochodów pancernych. Powodem położenia nacisku na te cechy było planowane użycie w Afryce i Rosji. W lipcu 1942 doszło do zmiany wytycznych – zamiast planowanego 20 mm działka główne uzbrojenie miało stanowić długolufowe działo 50 mm KwK 39/1 L/60. W obrotowej wieży w jarzmie Saukopfblende, oprócz wspomnianego działa, po lewej stronie był zamontowany karabin maszynowy MG 42. Ciekawostką jest fakt, iż wieża dla SdKfz 234/2 pochodziła z projektu czołgu rozpoznawczego VK 1601 Leopard. Puma miała być ciężkim rozpoznawczym samochodem pancernym.

Poprawiony: sobota, 07 maja 2011 13:25

Więcej…

 

Italeri 6096 – Pak 40 AT Gun with Servants

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Historia
Już w 1938 roku rozpoczęto w firmie Rheinmetall-Borsig prace nad nową armatą przeciwpancerną kalibru 75 mm. Początkowo miała to być konstrukcja oparta o armatę przeciwpancerną PaK 38 50 mm, jednakże wiele rozwiązań technologicznych z tej konstrukcji nie nadawało się do jej większej kuzynki. Wehrmacht nie odczuwał potrzeby posiadania armaty 75 mm, dlatego też prace posuwały się wolno. Dopiero doświadczenia z Francji (Somua S-35, Char B1 Bis), a następnie, w większym stopniu, z Rosji (T-34, KW) spowodowały przyśpieszenie prac nad nową armata. W grudniu 1941 roku gotowe były pierwsze dobre prototypy, a w styczniu 1942 roku pierwsze 15 dział wysłano na front. Do końca wojny wyprodukowano 23303 armaty tego typu. Średnia miesięczna produkcja wahała się w zależności od okresu i intensywności alianckich bombardowań. Najlepszy wynik osiągnięto w październiku 1943 – 1050.

Poprawiony: sobota, 07 maja 2011 14:14

Więcej…

 

Strona 178 z 187