[Chandragupta] Malajaketu 317 p.n.e.

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Silne państwo to zwarte państwo. Powtarzać to będą poeci opiewający wydarzenia dworu Czandragupty. Po zdobyciu dla siebie władzy, a po upadku państwa Nandów, nastał okres pokoju. Nie wszyscy jednak byli z tego zadowoleni. W kraju szemrano, że nowy rządca nie ma najmniejszej ochoty spełniać obietnic, którymi wcześniej tak hojnie szafował. Nie brakło też ludzi wysokiego urodzenia, którzy postanowili wykorzystać powstałe zamieszanie dla własnych celów. Działo się to w roku, który potomkowie jasnowłosych Jawanów określają jako 317 r. „przed naszą erą”.

Rebelią, jednoczącą garść niezależnych plemion, najemników oraz gildii, przewodził Malajaketu, syn Parwataki. Służył mu jeden z byłych ministrów Nandów, Rakszasa. Władca, oby jego ród żył wiecznie, wysłał w swej mądrości najbardziej zaufanego człowieka, Czanakję. Jego zastępcą w wyprawie przeciwko buntownikom był Sakatala, dawny popleczników Nandów – teraz jednak gorliwy w dowodzeniu swojej lojalności prawowitemu rządcy.

Poprawiony: poniedziałek, 04 kwietnia 2011 16:08

Więcej…

 

[Day of Heroes] Niedziak vs Raleen, 28.08.2010

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Scenariusz konwojowy, oparty na epizodach filmu Helikopter w ogniu (jak cała gra). Amerykanie mają za zadanie doprowadzić konwój z lewego dolnego rogu planszy do pola docelowego, którym jest pole z wrakiem rozbitego helikoptera. Obowiązują specjalne reguły dotyczące poruszania się oddziałów amerykańskich i pojawiania się oddziałów somalijskich. Po pierwsze, Amerykanie muszą poruszać się w konwoju (6 pojazdów: 4 opancerzone i 2 ciężarówki) poczynając od pierwszego pojazdu do ostatniego. Z wyjątkiem jednego oddziału komandosów Delty i jednego bohatera nie wolno im się oddalać od konwoju na więcej niż 1 pole. Gdy konwój dojeżdża do każdego skrzyżowania, rzuca kostką, w którą stronę pojedzie. Ograniczenia dotyczące ruchu konwoju przestają obowiązywać, gdy zbliży się on na określoną odległość od celu i będzie go miał w zasięgu widoczności.

Oddziały somalijskie pojawiają się na planszy dopiero w trakcie gry. Po każdym posunięciu Amerykanów gracz somalijski losuje oddział i umieszcza go w odległości od 2 do 4 pól od którejkolwiek z jednostek konwoju. Nie musi tego czynić od razu, jednak oddziały nieumieszczone do końca tury
przepadają. Oddziały mogą wchodzić do gry z dodatkowym uzbrojeniem (RPG, RPD) i dowódcami. Podczas losowania można też wylosować żeton Road Blocka, co oznacza, że nie dostajemy w danym posunięciu żadnego oddziału.

Punkty zwycięstwa Amerykanie dostają wyłącznie za dojechanie do celu (20 punktów zwycięstwa), zaś Somalijczycy po 2 PZ za każdy zniszczony oddział amerykański i dowódcę oraz po 4 PZ za każdy zniszczony pojazd oraz po 1 PZ za każdą przejętą broń Amerykanów. Otrzymują również 2 PZ za każde pole przerwy w konwoju, jakie zaistnieje na koniec tury (trzeba więc jechać wężykiem, jeden samochód za drugim). Jak z tego widać, jakiekolwiek poważniejsze straty po stronie amerykańskiej oznaczają klęskę. Co ważne, na wszystko Amerykanie mają 8 tur.

Nasza trzecia rozgrywka, tym razem ze zmianą stron. Niedziak grał Somalijczykami, ja Amerykanami.

Rozstawienie wyjściowe konwoju. Mniej więcej jak zwykle: ciężarówki w miarę możności w środku, transportery z przodu i z tyłu

Poprawiony: środa, 30 marca 2011 13:41

Więcej…

 

Chandragupta (GMT Games)

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Okładka na pudełku

Czytelnicy lubią nowości – ucieszy więc zapewne recenzja najnowszej odsłony systemu GBoH firmy GMT. Rzecz być może nie zasługiwałaby na szerszą uwagę – wcześniej system był już po części omawiany. Czyżby zatem w najnowszym tytule znajdowało się coś nowego? Pierwszą i podstawową rzeczą, o której wspomnę, jest egzotyczna tematyka nowej gry. Bitwy Maurjów czwartego i trzeciego wieku przed naszą erą są raczej rzadko spotykane na stołach graczy. „Chandragupta” przedstawia osiem scenariuszy-bitew, z których każda była decydująca (choć w różnym stopniu) dla kontynentu indyjskiego w tym okresie. Gra pokazuje losy trzech pokoleń dynastii Maurjów, od młodego i niedoświadczonego bohatera, tytułowego Czandragupty (w źródłach greckich występującego jako „Sandrakotta”), przez jego syna zafascynowanego grecką kulturą, Bindusarę, i słynnego wnuka Aśokę, którego władza do dziś symbolizuje w Indiach złote lata. Dwie bitwy przeciwstawiają typowe armie hellenistyczne indyjskiej machinie wojennej. Egzotyka nie kończy się na samej tematyce. Scenariusze odbiegają od schematu bitew w otwartym polu – cztery spośród nich można tak scharakteryzować, jednak pozostałe wydają się nietypowe jak na system GboH. Zająć dziesięć pól w dziesięć etapów, zająć namiot dowódcy we wrogim „czterowarstwowym” obozie czy podążyć z odsieczą oddziałom walczącym w mieście. Same zaś wspomniane już „bitwy polowe” posiadają czasem własne warianty. Różnorodność sytuacji taktycznych można zaliczyć na plus.

Poprawiony: piątek, 26 czerwca 2015 19:41

Więcej…

 

[FoGR] Wojny włoskie: Hiszpanie kontra Francuzi (ok. 1530), rozgrywka w klubie Agresor 20.03.2011

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

W niedzielę 20 marca  rozegrana została  kolejna bitwa z okresu wojen włoskich pomiędzy Hiszpanią a Francją w systemie Field of Glory Renaissance w oparciu o własny scenariusz autora raportu. W rozgrywce uczestniczyli Pablo, Radek Rybak, Paweł Kur i Greebo, gościnnie zajrzał do nas również Paweł Zatryb.

Spotkanie zaplanowaliśmy od 10 rano i miałem nadzieję, że uda mi się wrócić do domu na późny obiad, ostatecznie jednak wróciłem dopiero na późną kolację.

Dla zainteresowanych takimi szczegółami. Teren i wstępne przygotowania zajęły nam ok. 1 godziny. Kolejną godzinę rozstawialiśmy wojsko. Przed 12 w południe armie stały na planszy i zaczęliśmy grę, którą skończyliśmy (w IX turze) przed 7 wieczorem.

Tym razem siły do bitwy zostały ustalone przez graczy (Francuzi przez Radka Rybaka, Hiszpanie przez autora niniejszego tekstu) przy założeniu limitu punktów (650 +/- 3%) i roku rozgrywki (1530).

Armia francuska, (wystawiona za 648 pkt i dowodzona przez Radka-centrum i prawe skrzydło, i Pawła Kura-lewe skrzydło), miała  następujący skład:

1 x Field Commander – 50 pkt

2 x Troop Commander – 3 x 35 pkt  = 70 pkt

10 GRUP BOJOWYCH

1. 4 x Francuscy Gendarmes (Superior, Fully Armoured, Gendarme, Heavy Lance, Swordsmen) – 84 pkt

2. 4 x Włoscy men-at-arms (Gendarmes) (Average, Fully Armoured, Gendarme, Heavy Lance, Swordsmen) – 60 pkt

3. 4 x Ordonance Archer (Average, Heavily Armoured, Gendarme, Light Lance, Swordsmen) – 60 pkt;

4. 4 x Stradioci (Average, Armoured, Light Horses, Light Lance, Swordsmen) – 32 pkt;

5. 10 x Lancknechci (8 x Heavy Foot, Average, Armoured, Pike and 2 x Heavy Foot, Average, Armoured, Heavy Weapon) – 60 pkt;

6. 10 x Lancknechci (8 x Heavy Foot, Average, Armoured, Pike and 2 x Heavy Foot, Average, Armoured, Heavy Weapon) – 60 pkt;

7. 10 x Lancknechci (8 x Heavy Foot, Average, Armoured, Pike and 2 x Heavy Foot, Average, Armoured, Heavy Weapon) – 60 pkt;

8. 4 x Lancknecht Arquebusier (Average, Unarmoured, Light Foot, Arquebus) – 24 pkt;

9. 8 x Aventuriers Arquebusier (Average, Unarmoured, Medium Foot, Arquebus) – 48 pkt

10. 2 x Medium Guns (M. Artillery) – 40 pkt

W sumie 16 elementów jazdy (w tym12 ciężkiej), 42 elementy piechoty (w tym 38 ciężkiej) i 2 działa.

Poprawiony: sobota, 14 maja 2011 21:59

Więcej…

 

Midway. Historia Japońskiej Marynarki Wojennej

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Informacje o książce
Autorzy: Mitsuo Fuchida, Masatake Okumiya
Tłumaczenie: Andrzej Saczek
Wydawca: FINNA
Seria: Z Kotwiczką
Rok wydania: 1996
Stron: 280
Wymiary: 21 x 15 x 1,5 cm
Oprawa: miękka
ISBN: 9788390507316

Recenzja
Midway. Historia Japońskiej Marynarki Wojennej, książka, która po raz pierwszy została opublikowana w 1951 r., bardzo szybko stała się międzynarodowym bestsellerem i doczekała kilkunastu już wznowień. W tym znakomicie przyjętym i obecnie uważanym za klasyczne, dziele, Mitsuo Fuchida i Masatake Okumiya ukazują czytelnikowi fascynującą panoramę bitwy, która rzuciła Cesarską Marynarkę Wojenną na kolana, stając się tym samym punktem zwrotnym w wojnie na Pacyfiku. Praca japońskich autorów, będących również bezpośrednimi uczestnikami (obaj w stopniu oficerskim) i dzięki temu naocznymi świadkami tamtych wydarzeń, próbuje przedstawić również ewolucję japońskiej strategii wojny na Pacyfiku.

Poprawiony: niedziela, 27 marca 2011 19:04

Więcej…

 

Grunwald 1410

  • PDF
  • Drukuj
  • Email

Informacje o książce
Autor: Mečislovas Jučas
Tłumaczenie: Jan Jurkiewicz
Wydawca: Avalon
Rok wydania: 2010
Stron: 261
Wymiary: 23,5 x 15,5 x 1,4 cm
Oprawa: miękka
ISBN: 978-83-60448-12-0

Recenzja
Publikacji o bitwie pod Grunwaldem znaleźć można wiele, pewnie nie zainteresowałbym się więc recenzowanym tytułem gdyby nie zagadkowe nazwisko autora. Jest nim litewski historyk Mečislovas Jučas. Książka prezentuje więc spojrzenie na Grunwald przedstawiciela narodu będącego niegdyś naszym sojusznikiem w walce ze wspólnym wrogiem – Zakonem Krzyżackim.

Poprawiony: piątek, 08 lipca 2011 14:53

Więcej…

 

Strona 177 z 182